8 Haziran 2013 Cumartesi

Bebek isimleri

Bir insana isim vermek ne kadar önemli bir yaşam olayı.. Bazı kültürlerde, isim kişiliğin en önemli belirleyicisi olarak algılanıyor. Belirli bir isme sahip kişilerin huylarının ve hatta bir raddeye kadar kaderlerinin bile benzer olduğunu iddia edenler var. Hamile olduğumu duyan herkesin ilk sorusu "Eee, ismine karar verdiniz mi?" oluyordu. Evet, hem de o daha birkaç haftalık bir fıstık tanesiyken, biz daha cinsiyetini bile bilmezken, ismini biliyorduk! İlk olarak eşimin aklına gelen ismi duyduğumda, içim ışıl ışıl olmuş ve "evet! budur!" demiştim. Ne erkek çocuk ismi, ne de başka bir kız çocuk ismi düşündük ve diğer tüm konularda son derece kararsız iki insan olarak, çocuğumuzun ismine bir çırpıda karar vermemiz bizi bile şaşırttı. Sonra kızımız olacağını öğrenince, ismi iyice kabullendik ve sevdik. İsmi çevrelerine çok erken açıklayanlar hep "o ismi koymayın, o isimdekiler şöyle oluyor, onun yerine şunu koyun" falan gibi tuhaf tepkiler aldıklarını ve çok sevdikleri isimden bir süre sonra emin olamamaya başladıklarını söylüyorlar. İnsan ne de olsa etkilenir tabii. Bu nedenle eşimle doğuma dek ismi kimseye açıklamamaya ve doğumdan sonra herkese bir sürpriz olmasına karar verdik ve onun hakkında konuşurken kendi aramızda hep ismini kullansak da, çok dikkat ederek diğer zamanlarda ağzımızdan kaçırmamak ve sürprizi mahvetmemek için çılgın bir çaba göstermeye başladık.

Bizim bu çılgın çabamıza karşılık bütün akraba ve arkadaşlarımız da çılgın bir isim tahmini oyununa giriştiler tabii.. İpucu isteyenler mi ararsınız, baş harfini ya da harf sayısını tahmin etmeye çalışanlar mı, çeşitli isimler söyleyip tepkimizi anlamaya çalışanlar mı.. Bu çevremizde çok eğlenceli bir oyun haline geldi. Biz eşimle bu arada "ser verip sır vermeme uzmanı" olduk sanırım. Özellikle isimleri sıralayıp nöropsikolojik tepkimi ölçen entellektüel kesime (yahu neredeyse gözbebeği büyümesi, ellerde terleme, nefes alışta değişim gibi fizyolojik tepkileri ölçmeye kalkanlar var çevremde!) karşı geliştirdiğim "dikkat dağıtma ve konsantrasyon yeteneği" ile artık çok rahat FBI'ın yalan makinesinden falan geçebileceğimi düşünüyorum!

Kızımızın ismini tahmin yarışmasının aslında bir galibi var: Babam! Kendisi "bu isim bir sabah uykudan uyandığımda aklıma geliverdi, bu mu?" diyerek söyledi birden ismi ve tabii bu ulvi 5. boyutsal hortlakımsı hikaye ile beni şok etti. Ama neyse ki gözgöze olmadığımız bir anda ve loş ışıkta yüzüm ona dönük değilken söylemişti tahminini de, ben de duygularımı kontrol edip ne olumlu ne olumsuz hiçbir tepki vermemeyi becerebilmek için birkaç saniye kazanmış ve tehlike anını konuyu usta bir şekilde değiştirerek bertaraf edebilmiştim. Ama "Vay be!" diyorum kendisine, milyonlarca isim arasından buldu kızımın ismini. Acaba kızım kozmik ve çok boyutlu evrende daha doğmadan çevresiyle psişik bağlar mı kuruyordu yahu.. Bir oz büyücüsü mü doğurdum nedir? Ay korkutucu bir durum!

Bunun dışında kızımın birçok ismi oldu hamileliğin başından beri. Mesela annem ilk başta "prenses" diye hitap edip beni delirttikten ve fazlasıyla tepkimi çektikten sonra bu sefer de kollektif bir şekilde "kızımız" demeye başladı. Ananem ısrarla "Deniz" diyor kızıma (ki benim de en çok sevdiğim isimlerden biridir), eşimin babası tek bildiği Türk ismi olan (TV'de haber spikeri ve pek seksi fıstık bir Türk'e ait bulunan) "Öznur" ismini uygun gördü! Bir arkadaşım "kesin Melisa falandır çift kültürlü ya" dedi bilmiş bilmiş. Bir diğeri "Alura gibime geliyor" dedi, ki ben böyle bir ismin varlığından bile haberdar değildim.. Bir de canım kuzenim gibi "Baby S.(soyadımız)" diyen ya da "happy puppy" diyenler var ki onları çok sevimli buluyorum. Bizim burdaki kızlar (göbekdaş çetem) "Baby Girl" ya da "Honey Bum" diyorlardı, onlar da bence çok şirin ve aralarındaki tek kız annesi olduğum için beni honore etmiş oluyorlar sağolsunlar.

Kuzumuz doğunca, adını duyan herkes çok sevdi. Adının anlamı Hinduizm'de "Dünyanın Ruhu" demekmiş, Türkçe'de "asıl, öz, yaradılış, bilgi" anlamına geliyor. Aynı zamanda bir çok kültürde kullanılan, çok uluslu, çok renkli bir isim. Hem doğu kültürlerinde, hem İbranice'de, hem batı kültürlerinde kullanılan bir isim. Bu isimde başlı başına bir kültür var. Aynı zamanda Tayland'da bembeyaz kumlar ve turkuaz sular içinde bir kumsalın adı, Portekiz'de ve daha dünyanın bir çok ülkesinde bu isimde kentler var. Tahmin ettiniz mi bilmiyorum ama daha fazla meraklandırmadan söyleyeyim artık. Kızımızın adı: MAYA :)

4 yorum:

  1. Ben çok beğendim.

    Ben çocuk yapmıcam ama eğer evlad edinirsem, kızın adı "Diren" olacak! aehruasr

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Diren bebek! :) Günün anlam ve ehemmiyetine uygun!

      Sil
  2. Merhabalar,

    Blogunu yeni kesfettim ve hikayelerimizin benzerligi sasirtti beni. Ben de gezer tozar, akli havada bir tipken 34 yasimda hamile kaldim, simdi son ayimdayim ve kendimi hayatimiza katilacak bu yeni uyenin fikrine alistirmaya calisiyorum. Ve en basindan beri aklimdaki tek isim: Maya :) Yillar once Nepal'e yaptigim gezide karar vermistim bu isme coktan, Buddha'nin annesinin adi Maya ve Nepal'in kutsal sehri Lumbini'deki en kutsal tapinagin ismi de buradan geliyor: Maya Devi Temple :)

    Blogunu takipteyim bundan boyle, Berlin'den sevgiler..

    Şilan Bartel

    Not: Benim blogum da burada: http://seyahatgunlukleri.com/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Şilan :) Ne güzel tesadüf.. Tebrik ederim, dilerim ki sen de sağlıkla, neşeyle kucağına al Maya'nı.. Sevgiler

      Sil

Anonim yani isimsiz ya da rumuzsuz yorumlara, hakaret, belirli bir gruba karşı ayrımcılık ya da ırkçılık içeren yorumlara, en önemlisi de yanlış bilgi ya da yönlendirici (melisiniz, malısınız'lı) yanlışlar içeren yorumlara BU BLOGDA YER YOKTUR. Bu davranışları yapan kişiler, genel huzurumuz için engellenecektir. Teşekkürler!