20 Haziran 2013 Perşembe

Emzirme problemleri ve çözümleri

Anne sütü önemli azizim. Bebeğe bu - lüksü değil - hakkı en az bir 6 ay vermek lazım. O mamalar, formül sütler şişmanlatıyor çocuğu, bir "bebek Budha" ayarına getiriyor ve göze sevimli şirin gösteriyor kerataları böyle bıldır bıldır ama yok, o şişmanlık ilerde obeziteye meylediyormuş. Anne sütü gibisi yokmuş.

İlle de emziricem! diye bu yola başkoyduysanız ve sütünüz çeşitli fizyolojik (kanalların tıkanıklığı, meme fonksiyon problemleri vs.) ya da psikolojik sebeplerle (yoğun stres, doğum sonrası depresyonu, sezeryan doğum sonrası yaşanabilen problemler vs.) gelmiyorsa, bunu dert edinip takıntıya dönüştürmeniz ve kendinizi ve bebeğinizi gereksiz streslere sokmanız olası. Bunu yapmayın. Sonuçta anne sütü alamayan nice insan da gayet sağlıklı ve akıllı yetişkinler olabiliyor. Ama "takıntılı bir şekilde değil de, yapabiliyorsanız yapınız" düsturuyla bebeğe bu hakkı tanıyabilmek, gerçekten anne için de çok rahatlatıcı, çok güzel bir süreç.

Benim göğüslerim çok kıymetlidir (..yani kıymetliyDİ.. bir zamanlar..) Aman pek narin, pek nazende göğüslerim vardı benim. Öyle Beyaz Atlı Prens'in foreplay hallerinde sıkıp mıncıklamasını bırakın, kendim bile fazla dokunmazdım, kolayca acırlar falan.. Ara sıra yapılması gereken göğüs kanserine karşı elle kontrolü bile huylana huylana yapardım, hele ilerde emzirmek?!? Aslaaaa, aklıma koca koca sivri sivri dişler, sert bir damak, salya sümük haller gelirdi. Iyk. Ben süt verebileceğime pek ihtimal vermiyordum doğrusu..

Sonra Maya doğunca, göğsüme koydular ve o ilk bakışıp koklaşmalar beynimde nasıl bir prolaktin, oksitosin, serotonin patlamaları yarattıysa, Maya sütsüz memeyi emdi, ben hayranlıkla onu izledim.. Sonra süt geldi, akabinde her anne gibi yetiyor mu, doğru emziriyor muyum paranoyaları geldi, akabinde koca memeler, sert ve kırmızı bölgeler, acı ve gözyaşı (Maya arada piranha gibi saldırıyor hassas bölgelere), sevinç ve gözyaşı (emzirme sonrası Maya'nın yanaklarında kocaman beyaz bir damla görüverince) falan.. Annelik halleri, acemisiyim tabii.

Lakin bikaç sorun yaşamadım değil. İlk günler "Maya the piranha" memeye saldırırken, meme garibim daha ne olduğunu anlayamadığı, sittin senedir şımartılıp şımartılıp birden kapı önüne konmuş çocuklar gibi kalakaldığı için, haliyle aşırı hassaslaştı. Beyaz Atlı Prens eczaneden Lansinoh marka (bu markadan şaşmayın derim) Lanolin Krem getirdi ve inanılmaz şekilde yarım saatte yumuşacık oluverdim. Tam hadi maşallah ya allah emziriyorum, bu sefer de sol memem "syntax error" vermeye başladı, sadece taş gibi şişmekle kalmadı, bir de kızarmaya ve içinde mini mini bezeler oluşturmaya başladı. Doğum ve bebek bakımı kursunda, emzirmeden önce sıcak bir havlu ile meme damarlarının açılması, emzirdikten sonra ise soğuk bir havlu ile damarların büzdürülmesi de olumlu sonuç verebiliyormuş diye öğrenmiştim. Bir de tabii hep aynı emzirme yöntemini değil, farklı pozisyonları denemeliyiz, çünkü bebeğin çenesi ne yöne bakıyorsa memenin o bölgesindeki süt rezervleri kullanılıyor demekmiş (resmen uzay teknolojisi bu süt verme işi azizim!) Ben bu yöntemlerin hepsini kullandım hatta Maya'yı öyle akrobatik hallerde - ters tutarak falan - emzirdim ki, çocuk kendini Cirque du Soleil'de bir yıldız falan sanmaya başladı.. Ama yok. Meme kızarmaya, şişmeye devam etti. Gerim gerim geriliyorum, canım acıyor.. Bu durum tehlikeli, biliyorum. Memede enfeksiyon başlayabilir ve benim ateşim çıkabilir. Antibiyotikle tedavi edilmem gerekebilir. İş o raddeye varmadan ben hemen Doktor Kuş'u aradım ve o da bana süt sağma pompası kullanmamı ve bezeli bölgeye meme başı yönünde masaj yapmamı önerdi.

Koş Beyaz Atlı Prens yine eczaneye. Azizim, Avrupa medeniyetin merkezi hakikaten. Bize elektrikli süt sağma pompasını tamamen beleş sunuyor eczane, yeter ki Doktor Kuş bir reçete yazsın. Makinayı kaptı geldi Beyaz Atlı Prens, pompayı memeye taktık, komik bi durum. Fırk fork 40dk falan sağdım, ilk sefer anca 10ml süt çıkartabildim ama bu işi 4-5 saatte bir tekrarlayınca artık 40dk'da 40-50ml süt çıkarabiliyorum - mandıra mısın kardeşiiiim? helal.. - ve meme rahatladı çok şükür. Süt pompası bu reçeteyle 1 ay evimize misafir, hoşgeldi sefalar getirdi. Çok memnunum, memede şişlik ve kızarıklık sorunu yaşayan herkese tavsiye ederim. Tek sorun, meme başım sağma sonrası aynen çikolata renkli sanatçılar misali kocaman oluyor, açık renk dar t-shirtler giyemiyorum :D Başka bi derdim yok makinayla ilgili.

Meme emzirmeye alışınca - yani yaklaşık 4 ay içinde - eski boyutuna döner dedi ebemiz, kendisine tüm kalbimle inanmak istiyorum.. Yoksa bu Pamela Anderson memelerle halk içine çıkmam, pazardan domates, kavun, karpuz falan alabilmem an itibarıyle pek olası değil..

5 yorum:

  1. Ben de yeni doğum yaptım ve göğüslerim ikinci günde kızardı şimdi emziremiyorum :"( hazır yeni doğan sütü veriyorum ki bu da beni kahrediyor. ama yazin moralimi düzeltti biraz sagol

    irem

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. irem hiç sorun etme, ilk emzirmeye başladığında çok sık olan bir problem, birkaç hafta sonunda alışıyor bünye daha az süt üretmeye, rahatlıyorsun :) ılık duş sonrası emzirme ve emzirdikten sonra hafif soğuk kompres çok iyi gelmişti bana o dönemde, geçmiş olsun..

      Sil
    2. Bu arada hiç üzülme hazır süt veriyorum diye, bu sayede biberona ve başka sütlere de alışır, benimki ne emzik ne biberon kabul etmedi ve hazır süt hiç içmedi, montofon gibi 14 aylık çocuğu hala emziriyorum ki inan bana 8-9 aydan sonra artık insana fenalık geliyor, keşke hazır süt kullanabilsem biberon kullanabilsem diye ağladığım çok oldu, yani hiç üzülme :) hazır sütle nice nesiller büyüdü ya, anne sütüne aşırı önem vermek sadece emziremeyen anneleri germeye yarıyor valla bak, ben bile böyle düşünüyorsam yani, hiç dert etme.. sevgiler.

      Sil
  2. cevabin için teşekkür ederim. bugün pompa alıp sağdım da verdim sütümü ve sevinçten ağladım. anne sütü gibisi var mı... ne mutlu ki (insan şikayetçi olsa da bir süre sonra , eminim) sen emzirebiliyorsun, bence güzel. dümdüz meme uçlarımla sağma devam edeceğim, geceleri de mama :/ bu arada yazmaya devam et, takipteyim! sevgiler

    irem

    YanıtlaSil
  3. Benimde aynen bir haftadır doğum yapmışım güğüslerim ağrıyor bi tane si acayip sertleşmiş çokta acıyor diyeri ise şişmiş ama sert değil ne yapa bilirm

    YanıtlaSil

Anonim yani isimsiz ya da rumuzsuz yorumlara, hakaret, belirli bir gruba karşı ayrımcılık ya da ırkçılık içeren yorumlara, en önemlisi de yanlış bilgi ya da yönlendirici (melisiniz, malısınız'lı) yanlışlar içeren yorumlara BU BLOGDA YER YOKTUR. Bu davranışları yapan kişiler, genel huzurumuz için engellenecektir. Teşekkürler!