26 Temmuz 2013 Cuma

Doğum sonrası doktor kontrolü

Aslında iki hafta önce sona eren lohusa dönemim, pek sevgili doktorumun Portekiz'de sörf ve yoga kampında arınma tatilinde olması nedeniyle, zorunlu olarak doğumdan sonraki 8. haftaya kadar sarktı ve bugün itibarıyle, resmi olarak, anavatan ve dış mihraklarda yapılan kutlamalar ve 40 pare top atışı ile sonlandı. Artık "normal" hayatıma geri dönebilir, "anormal" davranışlarımı kışlıkların durduğu üst çekmecelere kaldırabilirim.

Vajinal doğum sonrası kendinizi ve vücudunuzu yenilemeniz, lohusa dönemi ile aynı sürede yaşanıyor yani 40 gün (6 hafta) sürüyormuş. Hem geleneksel anlamda hem de tıbbi anlamda bu 40 gün önemli. Hamileyken bol bol spor yapsanız da, bu ilk 40 günde işi "yavaştan" almanız, yürüyüş dışında her hangi bir spora başlamamanız gerekiyor. Aynı şey kırmızı noktalı aktiviteler için de geçerli. Yine vajinal bölgenin bakımı için duş dışında banyolar ve yüzmek de yasak. Ayrıca doktorunuz ihtiyacınız olduğunu söylerse demir, B ve D vitamini, folik asit, kalsiyum gibi vücudu yenileyen ve tamir eden yardımcı vitamin ve mineraller de kullanıyorsunuz. Lohusa dönemi biter bitmez "doğum sonrası doktor kontrolü"ne gitmeniz ve dip köşe bir bakımdan geçmeniz gerekiyor.

Dediğim gibi, benim bu son doktor kontrolüm 2 hafta kadar sarktı ve ben kan değerlerim ölçülmeden son derece sinir olduğum, iştahımı bin kaplan gücüne açan ve kabızlık yapan demir hapını kesemedim. Doğallığı seven ve hayatın her anlamında yaşamak isteyen biri olduğum için, ek vitamin kullanmak ve bu vitamin yüzünden bazı sıkıntılar yaşamak tabii hiç benlik birşey değil ama ne yapacaksınız, doktor dediyse uyulacak. Neyse kan değerlerim normalden bile iyi çıkınca doktor "hemen kes" emri verdi de kurtuldum bu demir felaketinden..

Son doktor kontolünde hamilelik süresince verdiğiniz idrar ve kan örnekleri son kez tekrarlanıyor, kilonuz, tansiyonunuz ölçülüyor. Daha sonra doktorunuz vajinal ultrason ile rahmi inceliyor ve bebekten sonra herhangi bir değişiklik olmuş mu, rahim kendini tamamen yenilemiş ve eski boyutuna ulaşmış mı, deformasyon ya da kesi problemleri yaşanmış mı bakıyor ve smear kültürü alıyor. Herşey yolundaysa sizinle doğum kontrol yöntemi seçeneklerini konuşuyor, çünkü halk arasında yaygın inancın aksine, süt verdiğiniz dönemde adet görmeseniz bile hamile kalma riskiniz var. Son olarak, süt vermiyorsanız göğüs kontrolü de yapılması lazım çünkü hamilelik sırasında ve lohusa döneminde yaşanan hormonal değişimler bazı beze ve kist oluşumlarını tetikleyebiliyormuş. Süt veriyorsanız, süt vermeyi kestiğinizde ya da doğumu takiben 6. ayda memelerin kontrol edilmesi gerekiyormuş. Sonra zaten normal kadın doğum kontrollerinizi 6 ayda bir yaptırmaya devam ediyorsunuz. Bu arada, burada doktorlar ve ebeler 6. aydan sonra verilen sütün çok çok önemli olmadığını, kesildiği ve ek gıdaya geçildiği takdirde çocuğun pek bir besin kaybı yaşamadığını savunuyorlar ve doğrusu ben de bu yönde düşünüyorum, doğa bebeğin dişlerini çıkartarak size yavaş yavaş "artık sütü bırakmaya başla" sinyali veriyor diye düşünüyorum.. Ama daha o günlere çoooook var.

Kısacası; doğum sonrası doktor kontrolü önemli ve atlanmaması gerekiyor. Yani "doğurdum, bitti" diye düşünmemek lazım. Aman ihmal etmeyelim kızlar!

2 yorum:

  1. Merhaba, blogunuzu severek takip ediyorum. Benim için Türkçe hamilelik-bebek kaynakları içerisinde başka bir yere sahip. Hem de okurken Almanya özlemimi gideriyorum :))
    İşe kaçıncı ayda dönmeyi planlıyorsunuz ve işe dönünce bebeğinizi bakıcıya mı bırakacaksınız. Ben akademisyenim işimi haftanın bir kaç gününe toplayabilirim ama yine de bebeğimi 6. ayda bakıcıya bırakıp işe dönsem çok mu erken olur diye endişeleniyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim :)
      Ben de hem doktora yapan hem de terapist olarak çalışan bir anne olduğum için endişenizi anlıyorum. Biz eşimle ilk 3 sene kızımıza kendimiz bakmak konusunda anlaştık, ben doktorayı zaten evden yazmaya devam edeceğim, işi de danışanları 1-2 güne toplayarak götürmeye niyetliyim (6. aydan sonra, şimdilik annelik iznini kullanıyorum). Eşim de benim çalıştığım o iki gün evden çalışarak bakmaya niyetli. ama tabii evdeki hesap çarşıya uymayabilir, bakalım ne olacak ben de merak ediyorum.. Size de kolay gelsin :)

      Sil

Anonim yani isimsiz ya da rumuzsuz yorumlara, hakaret, belirli bir gruba karşı ayrımcılık ya da ırkçılık içeren yorumlara, en önemlisi de yanlış bilgi ya da yönlendirici (melisiniz, malısınız'lı) yanlışlar içeren yorumlara BU BLOGDA YER YOKTUR. Bu davranışları yapan kişiler, genel huzurumuz için engellenecektir. Teşekkürler!