23 Temmuz 2013 Salı

Sling mi, kanguru mu?


Bebeğini her daim göğsünde taşımak isteyen anne babaların en merak ettikleri konulardan biri, "sling mi daha kullanışlı ve sağlıklı, yoksa kanguru mu?" oluyor. Her ikisini de yeterince kullandığım için bu karşılaştırmayı yapmak ve elimden geldiğince yeni anne babaların kafalarındaki soru işaretlerini gidermek boynumun borcuymuş gibi hissediyorum. Buyrun okuyun..

Maya üç hafta erken ve oldukça minik doğdu. Doktorun da belirttiği gibi, erken doğan bebeklerde emme ve anneyle temas ihtiyacı normalden biraz daha fazla olabiliyor. Maya da ilk günlerden itibaren benimle ve babasıyla yakın temastan hoşlandığını, yattığı yerde sarılıp sarmalanmayı sevdiğini belli etti. Ben kundak fikrine bazı uzmanlar "yararlı ve uygulanmalı" dese bile pek sıcak bakmadığım için, genellikle kucağımda taşımayı ya da yumuşak bir bebek örtüsüne hafif şekilde sarmayı tercih ettim. Afrika seyahatim sırasında annelerin bebeklerini hep göğüslerinde taşıdıklarına ve bu bebeklerin bizim batılı bebekler gibi ağlayıp zırlamadan, sakin sakin yaşayıp gittiklerine şahit olduktan sonra, bedene temas eden bebek takıntısı zaten bende oluşmuştu. Bebek mağazaları ve doğum öncesi kurslarda da görüp okudukça, özellikle sling bana çok mantıklı ve gerekli bir  harcama gibi göründü ve yaklaşık 40 euro'ya rengarenk, şirin bir Hoppediz marka sling edindim.

Maya doğduktan sonra ilk altı hafta, mümkün olan her zaman sling içinde yaşadı. Aldığımız bebek arabası ve bu arabaya uyumlu, aslında otomobil içi bebek koltuğu olan maxi cosi ile de oldukça sık dışarıya çıkarttım ama asıl sling içinde sarılıp sarmalanmaktan ve anne kokusuyla harmanlanmaktan, annenin kalbini ve mide seslerini dinlemekten hoşlandığını hissettim. Fakat havalar biraz ısınmaya başlayınca bu rengarenk sling beni biraz terletmeye ve henüz başını dik tutamadığı için tüm vücudu slingin içinde kalan Maya'yı da biraz rahatsız etmeye başladı sanki. Öte yandan, kendi boyutuyla karşılaştırılınca hala kocaman olan bebek arabasında ya da zaten doktorların günde 1-2 saatten fazla kullanılmasını zararlı buldukları maxi cosi'de de rahat edemedi. Bu benim hüsnü kuruntum da olabilir tabii ama bir de itiraf edeyim Maya'yı içine koymak için sling'i 5 dakika boyunca sebatla hazırlamak ve tek başıma hem bebeğin kafasını tutup hem de slinge koymak biraz zor gelmeye başladı - evet biraz tembelim ve sabırsızım.. Üstelik kızını göbeğinde yatırmayı çok seven eşim de slingin rengarenk oluşu nedeniyle erkek işi olmadığına karar verip, bu düşüncesini de "pek rahat değil gibi" diyerek benden gizlediğini sandı. Dolayısıyla "kanguruya mı geçsek acaba?" diye düşünmeye ve araştırmaya başladım.

Burada tüm uzmanların tek tavsiyesi "Manduca" marka kangurular (tragetuch diye geçiyor). Organik kenevir bazlı (rahat nefes alabilen bir kumaş, bizdeki keten pantolonlar misali) ve çeşitli renklere sahip bu kanguruların fiyatı 80 ila 120 euro arasında değişiyor ve yeni doğandan 18kg'a kadar kullanılabiliyor (ama tabii 18 kg'lık çocuğu kim göğsünde taşımaya kalkarsa kendisine iron-woman madalyası falan vermeliler). Deneyerek almanızı öneririm ama gerçekten çok rahat bulacağınıza da eminim (çünkü beden ölçüleri çok farklı olan ben ve eşim, ikimiz de çok rahat ve severek kullanıyoruz) ve üstelik bebeği önde, arkada ve yanda taşıma seçenekleri mevcut. Maya kanguruyu da çok sevdi ve ne zaman huzursuzlansa ya da kolik gaz sancısı çekse içine koyup evde bile dolaştırdığım oluyor. İnanılmaz rahatlıyor ve 5dk içinde uykuya geçiyor. Kısacası verdiğimiz her kuruşa değdi! Sıcak havalarda sadece beziyle kanguruya koyuyorum ama doktorun dediğine göre annenin biraz terlemesinin bebeğe bir zararı olmadığı gibi, bebekler henüz terleyemedikleri için annenin terlemesiyle ısı dengesini sağlamaları da mümkün oluyormuş. O yönden de içiniz rahat olsun. Ayrıca kalça çıkıkları ya da fiziksel gelişime de olumlu etkileri oluyormuş.

Sonuçta kanguru mu sling mi derseniz, bu aslında size kalmış bir karar. Her ikisi de kullanışlı. Sling'in artısı ucuz oluşu ve daha doğal görünmesi, çıtçıtlar, fermuarlar ve kayışlar olmadan sadece bebeğiniz, siz ve kumaş oluşu. Eksisi benim gibi minyon bir anne için biraz fazla büyük ve geniş olması, dolama yöntemlerinin biri tarafından size öğretilmesi gerekmesi ve dolamanın ve bebeği içine yerleştirmenin 3-4 dakika alması. Ha bir de tabii toplumda herşeyi sizden daha iyi bilen "öğreten teyze ve amcalar"ın ikide bir sizi durdurup "nefes alıyor mu onun içinde" ya da "ay çok sıkı bağlamışsın çocuğun kemikleri gelişmeyecek" gibi saçma ve yersiz sorular ve yorumlarla sinirlerinizi bozmaları.. Kangurunun avantajı, bir sürü göz ve çıt çıt falan sayesinde oldukça rahat giyilip çıkarılması (10saniye falan sürüyor) ve tabii içine tek bir şekilde koyduğunuz bebeğin yanlış şekilde taşınmasının mümkün olmaması (ayaklar M pozisyonunda olduğu sürece doğru taşıyorsunuz demektir) ama maddi açıdan daha külfetli olması. O nedenle karar sizin, ben ikisini de çok severek kullanıyorum.

14 yorum:

  1. Ne kadar çok istesem de eşimi slinge razı edemediğinden kanguru aldık biz. Bayağı da kullandık, kanguru ile sirke bile gitti kızım :) fakat onu da beş ay civarı bıraktık çünkü kıpırdak kız sıkılıyordu içinde. Ben ikiyaş civarında çıcuklar bile görüyordum sırtta taşınan ve sakinliklerine anlam veremiyorum. Maya da hareketli olmak isterse kanguru döneminiz çok uzun sürmeyebilir bizim gibi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şimdilik bayılıyor :) 5 ay için bile değer!

      Sil
  2. Oğlum 2 aylık. Biz de sling kullanıyoruz ama Wrap'te sıcaklarsa diye ben yaz sling'i almıştım (duş sling'i dediklerinden, delikli delikli). İlk 1 ay bayılarak girdi içine, sünnet sonrası bile eve götürürken sling'ine koydum hemen uyudu. Ama şimdilerde içinde sıkılmaya başladı. Habire kıpırdanıp duruyor. Hep dik durmak istiyor. Bir kez dik oturttum (zararlı olduğunu bilmeden), o zaman çok güzel uyudu ve epey içinde kaldı. Ama sonra 3 aylıktan önce zararlı olduğunu öğrendim mecburen yatay pozisyonda koyuyorum onu da pek sevmiyor. Yani biz de 3 aylık olmayı bekliyoruz. Bence halka sling'ler son derece pratik, Wrap gibi dolamak filan da gerekmiyor, "takıyorsunuz, çıkıyorsunuz". Ben tavsiye ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet halka sling muhtesem birsey ama sadece bir pozisyonda kullanilabiliyor, yanlis mi biliyorum? Sarmali sling cok pratik degil ama yaklasik 5-6 farkli pozisyonda kullanilabilmesi mutis bir avantaj bence :)

      Sil
    2. Yatay (emzirme pozisyonunda), dik bir şekilde de önde ve yanda taşınabiliyor. Ama ben dik taşımak için 3 aylık olup doktor kontrolümüzün geçmesini bekliyorum.

      Sil
    3. Selamlar
      Hoppedizinkiler saniyorum dokuma kumas oldugu icin cok sicak tutuyor. Ben Neko marka slinglerin imalatcisiyim. İncecik bir kumasim var ve yaz icin bile ideal.

      Sil
    4. Bu arada manduca da boba ve ergo baby gibi ergonomik bir urundur ve tipki slingler gibi uzun saatler kullanilabilir. Benim kizim su an 2,5 aylik. Gectigimiz hafta 3 gunlugune anne bebek fuarindaydim kizimla. Tum gun ya wrap slingdeydi ya da boba carrierda.

      Sil
  3. 1 yas için, kızım 12 kilo ne önerirsiniz Hülya Cinsçiçekci ve Öğrenen Anne :)

    YanıtlaSil
  4. Selim kolik bir bebek olduğu için ilk 4 ay slingle yaşadım diyebilirim, ayrıca moby sling ve catbird baby markalarının Türkiye distributorum 2 side amerikan ürünleri Moby Sling te bir model var hem güneşten koruyan 45 faktore kadar hemde yazlık incecik kumaş, catbird baby 360 ise bebeğinizi keyifle taşıyabileceğiniz bir ürün bir bakın derim www.anneburada.com

    YanıtlaSil
  5. Iyi gunler yazınızdan çok şey öğrendim ben ikinci el manduca yada ergo baby kanguru almak istiyorum sıfır için durumum musait değil siz yada tanıdığıniz birisi satarsa bilgi verebilir misiniz şimdiden çok teşekkür ederim berra-sümer@hotmail.com

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Berra ben bir arkadaşa verdim bizimkini ama belki bu yazıyı okuyan biri seninle iletişim kurabilir?

      Sil
  6. Merhaba Ogrenen Anne,
    Ben de bundan 20 ay evvel sling ve kanguru arayışındayken bu sayfada çok gezindim:)
    Şimdi kendim de Avrupa'nın en köklü sling üreticisi Didymos'u Türkiye'ye getirtiyorum.
    Eğer bebek yenidoğan ise ben dokuma slingi tavsiye ediyorum annelere. Bebekl minikken bağlamayı öğrenmeleri daha kolay. Esnek sling daha pratik ama 5 6 aydan sonra kullanılmıyor maalesef bebek büyüdüğü için. Veya dokuma slingin bebeğin omurgasına sağladığı mükemmel desteği bulabilecekleri dokuma slingden üretilmiş mei tai ya da kanguru tavsiye ederim. Türkiye'de bu özelliklere sahip ürünler maalesef çok sitede bulunmuyor. Benim girişimim olan www.huggyberry.com tam da bu açığı kapatıyor. İlgilenen annelerin bir göz atması fena olmayabilir.

    YanıtlaSil
  7. biz bu manduca yı nasıl temin edebiliriz acaba ? bide benim kızım iki aylık ve küçük doğdu o yüzden ona uygun olurmu acaba bilgi verebilirmisiniz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kızım 3 hafta erken ve 2,5kg doğmuştu. Bu üstteki fotolarda görüyorsunuz, gayet güzel kullandık. Manduca Türkiye'de de satılıyor Joker'de görmüştüm mesela.. :)

      Sil

Anonim yani isimsiz ya da rumuzsuz yorumlara, hakaret, belirli bir gruba karşı ayrımcılık ya da ırkçılık içeren yorumlara, en önemlisi de yanlış bilgi ya da yönlendirici (melisiniz, malısınız'lı) yanlışlar içeren yorumlara BU BLOGDA YER YOKTUR. Bu davranışları yapan kişiler, genel huzurumuz için engellenecektir. Teşekkürler!