27 Temmuz 2013 Cumartesi

Sosyal hizmetlerin ani ziyareti

Amerikan filmlerinde sıkça görürsünüz hani, saçları tepeden topuz yapılmış hafif toplu bir bayan yeni anne babaları aniden ziyaret eder ve işkence gören zavallı bebekleri ve çocukları ellerinden alır. Bu çocuklar devletin güvencesinde yurtlara yerleştirilir ve hatta evlatlık verilir. İç hoplatan bir takım sahnelerden ve koruyucu aileye bağlanan çocuğun gerçek ailesine dönmek istememesi gibi boğazımıza düğümlenen hıçkırıklarla dolu bir takım sahnelerden sonra, bu bebeler ve çocuklar "tövbe valla bi daha yapmıycam, içkiyi de bıraktım, fuhuş da yapmıyorum hakime hanım" diyen anne babalarına geri iade edilir, kucaklaşırlar, tüm sinema ağlaşır falan. Bilirsiniz, klasik holivud. Ha işte bu topuzlu tonton "sosyal hizmetler" burada da var ve dün kapımıza dayandılar..

Korkmayın canım, minik bebeğimizi istismar edecek kadar hasta ruhlu değiliz. Allah muhafaza, minik tırnaklarını dahi kesemiyorum acıtırım diye.. Burada adettenmiş bu 2. aydaki sosyal hizmetler ziyareti, devlet baba çocuklarını korumak ve kollamak istiyormuş ve bu nedenle sosyal hizmetlerden görevli bir ebe kapınızı çalıp nasıl yaşadığınıza, bebeğin gelişim düzeyine ve genel psikolojiye bakıyor hem de sizin sorularınızı cevaplıyor, yönlendirmeler yapıyor. Bizdeki anne-bebek sağlığı takip sisteminin daha gelişmiş bir versiyonu. Bazı insanlar bunu özel hayata müdahale ve kontrol edilmek olarak algıladıkları için son derece karşılar ama bence çok güzel, çok faydalı bir hizmet bu. Yani ben eve birinin gelip Maya'nın gelişimini kontrol etmesini ve "herşeyi çok iyi biliyorum ve yapıyorum" iddiasından son derece uzak olan ben amatör anneye iki üç ipucu vermesini bir nimet olarak görüyorum doğrusu.. Sokaklarda yürürken, aile içinde ya da hiç tanımadığınız teyze amcaların verdiği yarısı da yanlış "öneri"lerden çok daha faydalı bir uzmandan bilgi almak.. Ayrıca saklayacağım hiçbirşey yok ki, neden çekineyim? Kızıma elimden geldiğince iyi bakmaya, sevgi vermeye çalışıyorum ve herşey dört dörtlük olmasa da yavaş yavaş rayına oturuyor, neden çekineyim?

Kapı çaldığında şu haldeydik: balkonda kahvaltıyı yeni bitirmiştik ve ben amazonlar gibi tek meme dışarda bir yandan Maya'yı emziriyor, bir yandan da gazete okuyordum (ihmal işte bal gibi hatta tek memeyle balkonda görünmek fuhuşa davetiye!). Maya kesemediğim tırnaklarının biriyle yüzünü çizmişti ve benim bacaklarım bebek arabasının köşesine çarpmaktan 10-15 tane morluk içindeydi (şiddet de var evde!). Ayrıca  haftada bir temizlik yaptığım için evde yer yer toz topakları uçuşmakta ve Beyaz Atlı Prens'in bol salçalı yemek denemeleri de mutfakta kan damlasını andıran kırmızı lekeler bırakmış bulunmaktaydı (düpedüz suç mekanı bu ev!). Bunun da üstüne, kapı zilinden hiç hoşlanmayan Maya ağlamaya başlamıştı. İşte bu şekilde karşıladık topuzlu tonton sosyal hizmetler görevlisini.

Kadıncağız Adile Naşit'in bir versiyonu çıktı neyse ki; ne eve baktı, ne Maya'nın çizik yanağına takıldı, sadece kızımın göbeğini sevdi ve bana "herşey yolunda mı, bir sorunuz var mı, ek hizmetlerden faydalanmak ister misiniz?" dedi. Ben tabii uzmanı bulmuşken soruları inci tanesi gibi sıraladım, hepsini de gayet uzun uzun cevapladı. Sonra yaşadığımız yere yakın anne-bebek spor ve oyun gruplarını, kreş ve anaokulu kayıt sistemini (3 yaşında başlayacağı anaokuluna 6 aylıkken falan kayıt yaptırmamız gerekiyormuş!) falan anlattı ve son olarak yanında getirdiği koca deftere doktor seçimimizi ve kişisel diğer bazı bilgileri kaydetti. Eğer istersek, Maya 3 yaşına gelene dek sosyal hizmetler bürosundan aklımıza takılan her konuda telefonla bilgi alabileceğiz ya da yine bizim isteğimize bağlı olarak görevli evimize kadar gelip sağlık kontrolleri ya da psiko sosyal hizmetler sunacak. Böyle bir hizmetin isteğimize bağlı olarak bize sunulması bence büyük lüks.

Türkiye'de de Avrupa Birliği'ne yaranma çalışmaları kapsamında bu tip hizmetler başlatılmak istendi ama gerek hükümetin malum "biz herşeyi sizden daha iyi biliriz" tavrıyla bunu bir hizmet değil de bir kayıt altına tutma ve standardize etme yaklaşımı, gerekse bizim milletin burnundan kıl aldırmama azmi ve yine "yok siz değil biz biliriz en iyi" inadı sayesinde bu ileri doğru atılan bir adım aynen tarihimizde klasikleşen mehter marşı sorunu misali iki adım da geriye gitti. Bazen düşünüyorum, bizim ülkede neden işler böyle tepetaklak gidiyor? Neden devlet herşeye karışıyor ama hizmet vermeye gelince "öğreten amca" tavrı takınıyor ve insanlar da devlete güvenemiyor? Ve neden bu memlekette herşey daha rahat, daha kolay yürüyor?

2 yorum:

  1. merhaba,
    blogu ilk kez okuduğumdan Batı'da olduğunuzu anladım ama tam olarak hangi ülkedesiniz bilemiyorum lakin bu son yazıdaki sosyal hizmetler ziyaretini okuyunca burdakini yazmadan edemedim.
    2011 yılında Kadıköy Acıbadem hastanesinde ikiz bebeklerimi doğurdum ardından tüm kontrolleri,aşıları,işitme testi vs.her ne varsa yapılması gereken hep bu hastanede yaptırdım.
    Bu sürede bir kez sağlık ocağından bir "pratisyen" Dr.ve bir hemşire eve benden bizzat randevu alarak ziyarete geldiler.O aşı yapıldı mı,bu tamam mı,nasıl besliyorsunuz vs...gibi sorular sorup bebekler odalarında uyurken sessizce mecburi ziyareti tamamladılar!
    Sonrasında her aydönümünde ben tüm kontrollerini,aşıları vs takip ettim yaptırdım onlarda kimi zaman 20gün kimi zaman 2ay sonrasında arayıp telefonla bilgileri aldılar.Sebep-sonuç ilişkisini çözemesemde neden soruyorsuuz bunları dediğimde bir gün sağlık ocağına gelmeniz gerekirse ve bu bilgileriniz eksikse size hizmet veremeyiz(!)
    Değil yanağındaki çizik,çocukları hiç görmediler bile :)
    özetle;durum fazlasıyla traji-komik burda!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :( sırf yapmış olmak için yapılan bir bürokrasi çıkmazı işte.. ne acı, oysa ne kadar yararlı bir çalışmaya çevrilebilir.. herkes sizin gibi bilinçli değil ki..

      Sil

Anonim yani isimsiz ya da rumuzsuz yorumlara, hakaret, belirli bir gruba karşı ayrımcılık ya da ırkçılık içeren yorumlara, en önemlisi de yanlış bilgi ya da yönlendirici (melisiniz, malısınız'lı) yanlışlar içeren yorumlara BU BLOGDA YER YOKTUR. Bu davranışları yapan kişiler, genel huzurumuz için engellenecektir. Teşekkürler!