25 Temmuz 2013 Perşembe

Süt arttıran besinler

Memeliler ailesinde "acaba sütüm az mı?", "acaba yetiyor mu?", "sütümün artması için ne yapmalıyım?" diye düşünebilen ve kendi kendini strese sokan bir tek insanlar var. Siz hiç otlakta stres içinde bir o yana bir bu yana koşturup duran, en kısa sürede en fazla çeşitte otu mideye indirmeye çalışan ve sonra da buzağısını zorla emzirmeye girişen inek gördünüz mü? Hayır tabii ki. Ama biz "üstün memeliler" ille kendimize bir meşgale, kafaya takacak bir sorun aradığımız için, doğumdan sonra (hatta daha doğurmadan) sütüm az mı, azsa nasıl arttıracağım diye düşünür dururuz. Sadece biz mi düşünürüz, bebek ne zaman ağlasa ışık hızıyla birden yanımızda beliriveren o "öğreten teyze"ler hemen "bak aç bu çocuk, sütün mü az yoksa yetmiyor mu?" diye yangına körükle dalarlar. Oysa okuyan, araştıran anne bu süt kısırdöngüsüne kapılmanın ne kadar tehlikeli olduğunu bilir. Çünkü siz ne kadar rahatsanız, ne kadar endişesizseniz, sütünüz de o derece artar, bebek de o derece emer.

Yine de bazı durumlarda süt azalabilir ya da anaç-sütlaç hallere kapılıp her halikarda normal gelen sütü arttırmak isteyebilirsiniz. Bu ikinci durum biraz tehlikelidir çünkü beyinden salınan hormonlarla meme "daha fazla süt üretmem gerekiyor" diye düşünüp, normalde bebeğinizin ihtiyacı ve emebileceği miktarın üstünde süt üretmeye başlayabilir ve siz de şiş ve ağrıyan memeler, içinde irili ufaklı bezeler, enfeksiyon gibi sorunlarla yüz yüze kalabilirsiniz. O nedenle, süt arttırmaya çalışmadan önce lütfen gerçekten bunun gerekli olup olmadığını sorun kendinize.

Ebemize göre; sıcak hava ve bebeğin hastalanması gibi durumlar dışında, bebek iki saatten sık uyanıp emmek istiyorsa, haftada 150-250 gram arası kilo alamıyorsa, günde 6 bezden az değiştiriyorsanız; bebek normalden daha az süt alabiliyor anlamına gelebiliyormuş. Bu durumda uygulayabileceğiniz küçük ipuçları, büyük sonuçlar doğurabiliyormuş.

İlk olarak, bol bol yani günde en az 2,5-3 litre su içmeli ve sütü azalttığı bilinen nane ve adaçayından uzak durmalı, nişastalı besinleri (patates, bezelye gibi) azaltmalıymışız. Ayrıca bulabilirseniz kimyon, anason ve rezene (ya da tüm bunların karışımı) çaylar sütü arttırmaya ve gazı gidermeye birebir. Yine bulabilirseniz bolca malt içeren alkolsüz bira da süt yapımına (ve B vitamini ihtiyacınızı karşılamaya) yardımcı oluyor.

Benim denediğim ve yararını gördüğüm diğer besinler ise; kereviz, çörek otu, pırasa, mercimek ve kısırlık bulgur. Bu yiyecekleri dönüp dolaşıp bol bol yiyorum ve bolca Omega 3 içeren balık ile ya da laktozsuz peynir (gaz yapmaması için) ile zenginleştiriyorum.

Birkaç anne tarifi vermek gerekirse; mesela zeytinyağlı pırasayı sevmiyorsanız şu en üstteki resimlerdeki gibi pırasalı somonlu kiş ya da pizza yapabilirsiniz. Oldukça lezzetli ve eğlenceli bir yemek.

Ya da şu kıvırcık marullu, minik domatesli, haşlanmış yeşil mercimekli, nar ekşili ve beyaz peynir kaşar karışımlı salata özellikle yaz mevsiminin akşam yemeklerinde hem doyurucu hem de serinlik verici olabilir.

Yine Türk mutfağının vazgeçilmezi kısır; bol yeşillikli, bol domatesli, yeşil soğan ve limonlu ne kadar güzel olur.

Tüm bu besinler hem sağlıklı (ben yemeklere yıllardır yağ katmıyorum ama ille yağ isterseniz saf zeytin yağı dışında kullanmamanızı öneririm) hem az kalorili, hem de sütünüzü yüzde yüz arttıracak besinler. Kısaca; ben kendim hepsini denedim ve çok memnun kaldım, size de tavsiye ederim.

4 yorum:

  1. Ooo alkolsüz de olsa, şerefe!!

    YanıtlaSil
  2. İki saatten az sürede emmek istiyorsa sütün azlığına işaret olduğunu bilmiyordum. Benim kızım genelde 4 saatte bir emerdi ve bazı akrabalarıma söylediğimde şaşırıp imalı tavırlar takındılar. Yok onlarınki çok emermiş memeye yapışıkmış saat bası emerlermiş vs. Belki de onların sütü azdı diyorum şimdi düşününce

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ne biliim, ebemiz oyle dedi, ben de aktardim..

      Sil

Anonim yani isimsiz ya da rumuzsuz yorumlara, hakaret, belirli bir gruba karşı ayrımcılık ya da ırkçılık içeren yorumlara, en önemlisi de yanlış bilgi ya da yönlendirici (melisiniz, malısınız'lı) yanlışlar içeren yorumlara BU BLOGDA YER YOKTUR. Bu davranışları yapan kişiler, genel huzurumuz için engellenecektir. Teşekkürler!