11 Ağustos 2013 Pazar

Bebeğin ilk aşısı

Yaşadığım ülkede, bebek doğar doğmaz adına kalın bir "sağlık cüzdanı" hazırlanıyor. Bu cüzdanda bebeğin kimlik bilgileri dışında, doğum sonrası ilk 5 dakika içinde yapılan kontroller (U1), doğumu takip eden 3. günde hastane çıkışından hemen önce yapılan U2, bebek 1 aylıkken yapılan U3, 3. ayda yapılan U4, 6. ayda yapılan U5, 1 yaşında yapılan U6 ve sonraki her yaşında yapılan U7 ila U11 ve ergenlik başında 13 yaşında yapılan J1 ile 17 yaşında son kez yapılan J2 kontrollerine ait sağlık bilgileri bulunuyor. Buna ek olarak, cüzdan içinde aile ve büyüdükçe çocuktan alınacak bazı bilgileri içeren anket formları da bulunuyor ve her kontrole gelmeden önce bu sayfalardaki anketi doldurup doktora vermeniz gerekiyor. Bu sayede doktor, çocuğun sağlık kontrolü yanında aileye ait sosyo-psikolojik bilgileri de edinmiş ve aileye özel hizmet ve bilgilendirmeleri sunmuş oluyor. Medeniyet denen tek dişi kalmış canavar böyle birşey işte..

Defterde ayrıca bir de aşı kartı bulunuyor ve bu kartı ömür billah yanınızda taşıyor, iğneyi yedikçe ilgili sayfaları dolduruyor, gerekli merciler sorduğunda (mesela yurtdışı gezileri sırasında, çocuklarla ilgili bir meslek edindiğinizde vs.) gururla aşı koleksiyonunuzu gösteriyorsunuz. Ya da bizim gibi 3. dünya ülkesi vatandaşı iseniz "ee öö bizim memlekette aşı kartı sadece evcil hayvanlarda var, benim yok öyle bi kartım ama valla bak oldum ben tüm aşıları, valla bak başım gözüm üstüne ayol" gibi saçma sapanlıklar yaşıyor ve doktorun şaşkın bakışları altında ezilip büzülüyor ve gereksiz yere bir sürü kan testi olmak ve aşıları "valla da billa da" olduğunuzu bilimsel kanıtlara dayandırmak zorunda kalıyorsunuz. Yıllardır çeşitli ülkelerde yaşadığım ve egzotik memleketleri ziyaret etme takıntım nedeniyle biliyorum da konuşuyorum.. Berbat bir durum bu aşı kartının sahibi olmamak!

Velhasıl Maya hayatın ilk gerçek acısını tatsın da ota koka ağlayıp durmasın diye, tuttuk kolundan doktora götürdük geçen hafta. Gariban yavrucak iki baldıra iki iğne ve bizim gibi tuhaf ülkelere seyahat etme olasılığına karşılık bir de ağızdan rota virüs aşısı damlası yedi. Baldırdan yediği iğneler karma aşılar olup, yaklaşık 10 farklı hastalığa dair mikrop örnekleri içeriyordu. Ben acemi anne tabii endişe yumağı; bu kadar minik bir canlı bu kadar çok çeşitli mikropla nasıl başa çıkacak diye hüsnü kuruntular içine daldım durdum. Ama çok şükür ne bir ateş, ne bir huysuzluk yaşamadan atlattık.

Bu vesileyle, doktorun önerisi ve hatta öneriden ziyade zorlaması ile, iğneden çok korkan ben ve bende az hallice cesaretli olan Beyaz Atlı Prens de karma aşılarımızı yenilemiş olduk. Delik deşik, kol ve bacaklarımızda mickey'li yara bantlarıyla gaziler ailesi olarak eve döndük. Bu karma aşıları (difteri, tetanoz, polio) ebeveynlerin ve çocuğa bakan diğer kişilerin de yenilemesi gerçekten önemli. Diğer bloglardan okuduğum kadarıyla Türkiye'de hamileyken tetanoz aşısı yaptırmak gibi bir gelenek var ama burada hamileyken değil aşı, vitamin bile çok gerekmedikçe verilmiyor. Ama ortak birşey var, o da: tetanoz aşısını 10 senede bir tekrar etmeniz gerekiyor.

4 yorum:

  1. Geçmiş olsun ben de hiç aylık kontrollerinden bahsetmedin diye düşünüyordum. Kilosu boyu nasıl olmuş annesi iyi besliyor mu kuzumu merak ediyorum :)

    Bizim kızın aşı hikayesi de biraz karman çorman. Her ülkenin aşı geleneği bazıları benzer olsa da farklılıklar içeriyor. Slovakyada karma aşılar oldu, verem su çiçeği vs yok. Onları tr de yaptırdık şimdi hollandaya geldik bir sonraki ay çocuk dru ile görüşeceğiz harıl harıl aşı kağıtlarını denklemeye çalışıyoruz, slovakyadan bazı kağıtlar tr den bazıları falan. Birini bulamadık senin dediğin gibi yalvarıcaz diye korkuyoruz şimdi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ya evet ben de sasirdim, arada kaynamis doktor kontrolleri :)) Kendiminkileri yaziyorum, onu unutmusum, ise bak! Kuzu iyi, tam olmasi gerektigi boy ve kiloda. Uzun bir kiz olacak sanirim annesine cekmemis :P
      Devamli ulke degistirmenin tek kotu tarafi da bu burokratik belge ve islerin takibi, seni cok iyi anliyorum.. Ama ollandalilar anlayislidir eminim :)

      Sil
  2. hayırlı olsun sanırım Almanyada yasıyorsunuz (U2 dedıgınıze gore) benım kucuk oğlum da orda dogdu ve gayet genıs kapsamlı bır araştırma yaptım orda Bayern dışında Ası zorunlulu yok, Bız de garıp gurup ülkelere seyahat edıp oralarda kısa kısa yasayan bır aıle olmamıza rağmen ası olmadık ve ası kartımız yok. Bu konularda elımdne geldıgınce de okumaya devam etmeye çalışıyorum. Bır doğu Avrupa vatnadası olarak bızım de Ası kartımız yok ;) Hıcbıryerdne daha ası kartını sormadılar bıze.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, evet bu aşısız yaşam bazı ebeveynlerin tercihi tabii ama ben doktor anne babayla büyüdüğüm için, malum doktorlar hastalıktan hiç hoşlanmaz, öyle bir bilinç geliştirdim, aşı olmak bana çok gerekli geliyor. Ama tabii aşı olup da hastalanan ya da aşı olmadan çok sağlıklı bir ömür geçiren çocuklar da var, Allah korusun sizin de yavrularınızı. Ama bu yorumu yazmanız iyi oldu, bu konuda bir yazı yazmak istiyorum yakında, iki yönünü de araştırdım son zamanlarda bu aşı mevzuunun, yazmak şart oldu. Sevgiler

      Sil

Anonim yani isimsiz ya da rumuzsuz yorumlara, hakaret, belirli bir gruba karşı ayrımcılık ya da ırkçılık içeren yorumlara, en önemlisi de yanlış bilgi ya da yönlendirici (melisiniz, malısınız'lı) yanlışlar içeren yorumlara BU BLOGDA YER YOKTUR. Bu davranışları yapan kişiler, genel huzurumuz için engellenecektir. Teşekkürler!