4 Ocak 2014 Cumartesi

6 aylık bebeğin beslenme ve uyku düzeni

Bir önceki yazımda bahsettiğim gibi, bebekler 6 aylık olunca uyku ve beslenme düzenleri değişiklikler gösteriyormuş. Anladığım kadarıyla, 3. ay gibi 6. ay da, fiziksel, sosyal ve bilişsel gelişim açısından bir köşe taşı. Nasıl 3 aylık bebek artık başını tutabilmek, gülümseyebilmek, belli aralıklarla beslenme, boşaltma ve uyku davranışı gibi konularda yenidoğana kıyasla farklı bir aşamadaysa, 6 aydan itibaren de ikinci bir değişim yaşanıyormuş. Yani şu ana dek sorunsuz gece boyu uyuyan bebeğiniz birden geceleri saat başı uyanmaya ve ağlamaya başladıysa, bu normal bir gelişim evresiymiş.

Miş de miş, lakin bu gece boyu saat başı uyanma hadisesini yaşamak böyle iki cümlede "aman da normalmiş ayol" şeklinde yaşanmıyor, insana soldan soldan geliyorlar. Neyse, geçecek inşallah, bu da geçecek ve yeni bir soruna bırakacak yerini. Çocuk büyütmek devamlı bir öğrenme haliyMİŞ.

Çocuklu yaşamda mutlu ve etkin olabilmek için zaman kullanımı becerisi şart. Bunun için de programlı bir yaşam, bebek de olsa "rutin"in kazandırılması ve kurallı ama esnek bir insan olabilmek gerekiyor. Eğer zaman kullanımını iyi başaran bir insansanız, zor bir bebek sahibi olsanız bile, sosyal yaşamınıza, spora ve kendinize zaman ayırabiliyor, tükenmeden ebeveyn olabilmeyi becerebiliyorsunuz. Maya ile uyguladığım beslenme ve uyku rutinini paylaşmak istedim. İdeal falan değil aman ha, her bebek ayrı çünkü. Sadece benim bebek 6 aylıkken bu şekilde bir hayat tarzı sürüyor, doktoru da "hmm evet güzel, böyle devam edin" dediği için, hadi blogta paylaşayım dedim. Temel kaideler var sadece:
- Bu ayda bebekler aşağı yukarı 15 saat uyuyor.
- Bu ayda katı gıdaya artık geçilmiş olmalı ve bebeğe "öğün" bilinci kazandırılmalı.
- Ek gıdaya geçişle birlikte su da içilmeye başlanıyor, günde 100ml su içilmeli.
Nasılı, nerdesi, ne zamanı size kalmış..

Bizim günlük program (zaman aralıkları bazen 15-20dk sapma da gösterse, hatta bazı günler tamamen apayrı bir tablo da izlense) genel olarak şu şekilde:

07.45 - Uyanma, yatakta kucaklaşma, koklaşma, sabah şarkıları
08.00 - Babayı işe yollama, salonda oyun alanına geçiş, D vitamini alımı
08.30 - 50-80gr arası meyve püresi ve takiben anne sütü ile kahvaltı
08.45-09.00 - Oyun alanında serbest zaman
09.00 - 10.00 - Sabah yürüyüşü ve Maya genellikle 40dk uyuyor bu sırada.
10.00 - 12.00 - Oyun grupları, sosyalleşme, spor vs. (10.30'da anne sütü)
12.30 - Eve dönüş ve 50-80gr. sebze ya da etli sebze menü ile öğle yemeği ve takiben anne sütü
12.50 - 13.00 - Yatağa geçiş ve uyku hazırlığı (pışpış, okşama, uyku arkadaşını kemirme vs.)
13.00 - 16.00 - Uyku (uyandığında meme vermeden pışpışla tekrar uyutmaya çalışıyorum)
16.00 - Uyanma, anne sütü, oyun alanına geçiş, anneyle oyun
17.00 - 18.00 Akşam yürüyüşü, Maya bu sırada yine yarım saat uyuyor
18.00 - Eve dönüş, babayı karşılama, babayla oyun, bazen dışarıya çıkıyoruz.
18.30 - Akşam yemeği 80-100gr. meyveli şekersiz irmikli ya da tahıllı muhallebi ya da sebzeli etli menü
18.45 - Babanın kucağında kanguruda 30-45dk uyku, bazen dışarda arkadaşlarla oluyoruz.
19.30 - Oyun alanında kendi başına zaman, banyo.
19.50 - Uyku hazırlığı (anne sütü, ninni, okşamalar, pışpışlar)
20.00 - 21.00 - Uykuya dalış ve kendi başına, kendi yatağında uyku. Anneyle babanın 2 saatlik özgürlüğü :)
01.00 - Kendiliğinden yanma, anne sütü, maksimum 10dk sonra tekrar uyku
03.30 - Aynen.
06.00 - Aynen.
07.45 - Yeni güne merhaba.

Evet işte hayatımız, Maya'nın 7. ayında bu şekilde. Tabii bu bizim ideal düzenimiz, her gün bu şekilde olmayabiliyor, özellikle bu sıra üçüncü dişini çıkarttığı için kaos hali yaşanıyor, geceleri saat başı uyanıyor, 1 saat yatakta dönüp duruyor, haykırarak ağlıyor falan, o ayrı... Geçecek inşallah...

Bu arada; Esra Ertuğrul'un ek gıdaya geçiş konusunda çok güzel bir semineri olacak, ayrıntılar için lütfen tıklayınız.

14 yorum:

  1. Merhaba,
    Az önce Tweetlerinizi gördüm hoşuma gitti. Bloğunuz çok güzel ve paylaşımlar çok faydalı. Ziyaretçiniz oldum ve takibe aldım. Bloğuma beklerim. Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoş geldiniz :) Çok teşekkürler, hemen geliyorum iade-i ziyarete!

      Sil
  2. Ceren çok uyuyor yahu! Öğleden sonrası bana çok fazla geldi 13-16 arası uyuyor hep 1 saat sonra tekrar hop tekrar akşam nasıl uyusun bu çocukcağız. 18:45'te babanın kucağında yarımsaat uyuyup sonra nasıl 8'e uyurki uykuyu seviyor maşallah diyelim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aman maşallah diyelim dilimizi ısıralım totomuzu kaşıyalım, aslında toplamda 15 saat uyuması gerekiyormuş bu yaş çocuğunun, bak saydım şimdi 10,5 saat gece, 45dk sabah, 45 dk akşam, 3 saat de öğlen etti 15 saat, normal aslında yani :)

      Sil
  3. Bu kadar uyuyan bir bebek şahane doğrusu hiç görmedim :)15 saat :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok tuhaf görmemeniz, çünkü 6 aylık bebekler için toplam 14-15 saat uyku tamamen normal :) Tek seferde değil, tüm uykuları saydığınızda bu rakama ulaşmanız lazım, yoksa az uyuyor demektir ve iştah ve huysuzluk gibi durumların da nedenidir.

      Sil
    2. Kizim henuz bes aylik gece cok sik uyanip emmek istiyor ve kucakta uyuyor.yatagina biraktigim anda uyaniyor.defalarca yatagina gidip gelip sonunda pes ediyorum ne yapabilirim bilmiyorum:(

      Sil
    3. Kizim henuz bes aylik gece cok sik uyanip emmek istiyor ve kucakta uyuyor.yatagina biraktigim anda uyaniyor.defalarca yatagina gidip gelip sonunda pes ediyorum ne yapabilirim bilmiyorum:(

      Sil
    4. :) Gülümsedim yazınıza, ilk zamanlarımız aklıma geldi. Size tek bir önerim var; hiç bir şey yapmayın.. Bol bol emzirin, kucaklayın öpün koklayın. Eğer odasına gidip gelmek zor geliyorsa kendi odanıza yatağınıza beşiğini bitiştirin, uykunuzu alın ama 5 aylık bebeğin sık sık uyanması ve emmek istemesi çok normaldir, merak etmeyin. İlerde uyku eğitimini hiç etkilemez bu yaptıklarınız. Kızımı 10 ay odamda, sonra onun odasında yanında yatarak emzirerek uyuttum. Bir çok arkadaşım uyku eğitimi mücadelesi verirken ben emzirerek uyuttum, onları hepsinden daha çabuk kendi odasında yatağında uyumaya alıştı, yani bırakın memeye anneye doysun, yaşı bunu gerektiriyor :) Ama siz kendi uykunuzu mutlaka alın, inanın en önemlisi bu. Onun için kendinize en uugun yöntemi bulun derim, kolay gelsin..

      Sil
  4. Merhaba benim biricik kızım 5.ayına girdi,uyku problemimiz war hem de çok en çok ta benim.Ne yapacagımı bilmiyorum bir türlü uyku düzeni oluşturamıyoruz.Ayakta sallanarak uyuyor we biraktigim an uyaniyor.Önceden günlük 8 10 saat uzun uykusu wardi artık yok �� diş çıkaracak insAllah ona yoruyorum doğrumudur �� teşekkürler ��

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlk 6 ayda uyku düzeni oluşturmak pek mümkün olmuyor, sadece sallamayı bırakın çünkü alışırsa yıllar boyu ister. Diş çıkarma süreci geçsin, bu dönemde çok huysuzlaşıyorlar düzen falan kalmıyor, kolay gelsin! Güle güle büyütün..

      Sil
  5. Sallamadan nasil uyutabilirim ki :( gercekten cok zorluk cekiyorum ayagimda uyumak istiyor bugun ek gidaya gectik bakalim katgısi olacakmi uyku sürecine . Cok tesekkurler öneriniz icin :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kolay gelsin, hiç sallamadığım için nasıl vazgeçirilir ne desem anlamsız kaçacak ama heralde ben olsam direkt keserdim sallamayı, bazı alışkanlıklar azar azar azaltılmak yerine birden kesilince daha kolay bırakılabiliyor. Hamak türü birşeyde sallasanız ya da? Hani eskiler bebek beşiği kurarmış ya.. En azından sizin beliniz falan kurtulur.. Kolay gelsin!

      Sil
  6. Tesekkurler Allah razi olsun ilginiz icin ..

    YanıtlaSil

Anonim yani isimsiz ya da rumuzsuz yorumlara, hakaret, belirli bir gruba karşı ayrımcılık ya da ırkçılık içeren yorumlara, en önemlisi de yanlış bilgi ya da yönlendirici (melisiniz, malısınız'lı) yanlışlar içeren yorumlara BU BLOGDA YER YOKTUR. Bu davranışları yapan kişiler, genel huzurumuz için engellenecektir. Teşekkürler!