28 Ocak 2014 Salı

Masal nasıl uydurulur?

"Masal dinlememiş çocuklar büyüyünce kedi resmini bile cetvelle çizerler" der Cemal Süreya.

Maya'ya 5. ayından itibaren her gece uyumadan önce masal uyduruyorum. Hışırdayan, aynalı, dişlikli kitaplar ile basit İngilizce ve Almanca kitapları var ama kitap okumanın zevkine varabilmesi için henüz yaşı çok erken, bu dönemde resimlerden çok kitabın tadına ve köşelerine merak salıyor. Dolayısıyla uyku öncesi kitap okuma dönemine henüz zaman var. Ama hayal gücü, bir insanın sahip olabileceği en önemli yeteneği bence ve hayal gücü geniş bir insan, meraklı ve dolayısıyla zeki bir insandır diye düşünüyorum. Onun için, kolik derdi biter bitmez, uyku ritüelinde Maya'ya her gece bir masal uydurmaya başladım. Bunu nasıl başarabiliyorum derseniz, çok basit aslında, herkes yapabilir.

Birkaç temel kuralım var; masala başlamadan önce tüm uyku ritüelleri tamamlanmış oluyor, uydurulan bir masal asla tekrar etmiyor, masal asla 5 dakikadan uzun sürmüyor ve masalım bitiminde "bu da bu geceki masaldı, şimdi uyku vakti, iyi geceler Maya" diyip öptükten sonra tamamen sessiz ve sakinliğe bürünüyorum.

Masal uydurmak ise tahmininizden daha kolay. İlk günlerde zorlanırsanız; odadaki nesneleri gözünüzle tarayın ve mesela "lamba"yı seçin. Bırakın beyninizde düşünceler, serbest çağrışımlar aksın. Mesela benim aklıma lamba içinde yaşayan "lambini kolonisi" geldi şu saniyede. Lambini kolonisi binlerce ufacık, kanatlarında ışık taşıyan perilerden oluşsun mesela. Bunlar lambanın içinde yaşasın ve lambayı aydınlatan bunlar olsun. Bunların patronu Maya olsun mesela, her gece lambini perileri Maya uyuyana dek kanatlarını çırpıyor ve lambayı aydınlatıyor olsun. Maya uyuduğunda ise lambinilerin o günlük mesaileri bitmiş olsun ve Maya ne kadar hızlı uyursa, onlar da o kadar az çalışıyor ve o kadar çok tatil yapıyor (dinleniyor) olsunlar. Ana fikir bu mesela. Sonra detaylara girebilirsiniz, işte lambini ayşe akşam eve gidince çocuklarına ıspanaklı börek pişirmiş de, ıspanak onların da Maya gibi en çok sevdikleri sebzeymiş de, artık aklınıza ne gelirse..

Ya da bunda zorlanırsanız klasik bir masalı alıp modernleştirebilir ya da cinsiyet rollerinden arındırıp başka şekilde anlatabilirsiniz. Mesela rapunzeli alıp saça tırmanan prensi çıkartıp, onun yerine saça tırmanarak gelen bir oyun arkadaşı ekler, bu oyun arkadaşının rapunzelin saçlarını kıskandığı için kestirmesine neden olduktan sonra, bindiği dalı kestiği için oyun arkadaşsız kaldığını falan anlatabilirsiniz.

Ya da seyahat temalı masallar mesela çok kolay, olmayan ülkeler, denizler altındaki ülkeler falan. Başka ülkelerdeki yaşam, seyahat, seyahat araçları da kolay uydurulan temalar arasında.

Hiçbirşey üretemezseniz, gün içinde olan bir olayı tekrar düşünüp masal tadında anlatabilirsiniz. Mesela bugün Maya arkadaşı Leo ile buluştu ve anneleri sohbet ederken onlar Leo'nun çadırında oyun oynamaya daldılar. Çadırın gizli kapısını keşfettiler ve apayrı bir aleme geçtiler. Bu alemde bitkiler kocaman, insanlar küçücüktü falan filan.

Masalı önceden düşünüp hazırlamanıza hiç gerek yok. Masal kendini siz konuşurken geliştiriyor. Her gün bu masal anlatma işine baş koyarsanız, bir iki gün içinde uzman masalcıya dönüşüyorsunuz. İyi eğlenceler!

Bu arada; kuzucukların seni unutmadı Adile tayze! xoxo

5 yorum:

  1. Ne güzel:)
    Maya ile hangi dilde konuşuyorsunuz, onu merak ettim ben:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben İngilizce, babası Almanca :) Türkçe'yi bu iki anadil iyice oturduktan sonra, 3 yaş gibi ekleyeceğiz. Nedenini daha önce yazmıştım :) Sevgiler!
      http://ogrenenanne.blogspot.com/2013/08/cift-dilli-cocuk-yetistirmek.html

      Sil
  2. O yazıyı da okuyayim bir ara, simdi telefondan giriyorum acamadim. Birden fazla dile maruz kalan cocuklar gec konusabiliyorlar. Bir dönem kreste calisirken henüz Türkçe konusamayan ama anlayan:) çocuklara Ingilizce ogretiyordum o yuzden hep merak ediyorum bu konuyu.
    Sevgilerle :)

    YanıtlaSil
  3. Şimdi sen o masalları sakın unutma :) Babam abime yaparmış biraz büyüynce baba dünkini anlat dermiş babamda hatrlamazmış hayırrr öyle değildi diye ağlar uykuyu geciktirimiş. Biz de saolsun Aren ben ben ben anlatıcam anne bak anne aslan gelmişşşş seni boyle ısırmışşş korkma canım korkma ben varım yanında :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahahaha Aren alem yaaa, çok tatlı :D Çocuk maceradan maceraya koşuyor ama ana kahraman yine anne kurtaran :D Bayıldım!

      Sil

Anonim yani isimsiz ya da rumuzsuz yorumlara, hakaret, belirli bir gruba karşı ayrımcılık ya da ırkçılık içeren yorumlara, en önemlisi de yanlış bilgi ya da yönlendirici (melisiniz, malısınız'lı) yanlışlar içeren yorumlara BU BLOGDA YER YOKTUR. Bu davranışları yapan kişiler, genel huzurumuz için engellenecektir. Teşekkürler!