3 Ocak 2014 Cuma

Meme emerek uyuma problemi

Yeni yılla birlikte hepimiz kendimize yeni hedefler koyuyoruz; şunu şöyle yapacağım, bu huyumu değiştireceğim, şunu hayatımdan çıkaracağım ya da ekleyeceğim diyoruz. Ben de 2014'te uygulamaya sokulmak üzere ertelenip duran bir iki maddeyi yeni yılın ilk günüyle birlikte hayatıma soktum. Bunun da başında müptelası olduğum "attachment parenting" (bağlanma odaklı ebeveynlik) denen naneyi hayatımda makul düzeyde tutabilmek geliyor. Attachment Parenting olayını duymayanımız yoktur heralde, varsa da evinde ananesi babannesi ninesi varsa sorup ondan öğrenebilir, çünkü bu bağlanma odaklı ebeveynlik hadisesi tamamen doğal, içgüdüsel, dolayısıyla teeee taş devrinden kalma hissiyat ve davranış tarzlarımızdan oluşuyor. Yani bebek doğduğu andan (hatta hamileliğe karar verme aşamasından başlıyor bence) itibaren, ebeveynlerle bebek arasında maksimum düzeyde bağlanma kurabilmek için; beraber uyuma, memeyi doyura doyura verme, bebek şımartmak mümkün değil mottosundan yola çıkarak her fırsatta sevgi seli yaratma, kucaklayıp öpme, bebeğin her ihtiyacında yanında olma ve bebeği ağlatmadan büyütme gibi teoride muhteşem ama pratikte... Dur gelicem ona.

Maya'yla düzenli olarak terapiste gidiyoruz, bahsetmiştim. Kendisini kolik sanarken, normalde 3. ayın sonunda bu ağlak bebek halleri bitmeyince ve biz tükenme noktasına gelince şehrimizin "Ağlayan bebek merkezi"nde almıştık soluğu hani (buraya tıklayıp, benim hatırlamak istemediğim o günleri siz hatırlayabilirsiniz isterseniz). Şimdi ayda bir kontrollerimiz var. Bu 2 ayda Maya kendi yatağında uyumaya, uyku öncesi dışında ağlamamaya, rutin bir düzene falan kavuştu, yuppiii tabii ki. Ama özellikle diş çıkarma ya da hastalık dönemlerinde bu düzen alaşağı oluyor, bir 15 gün kadar Ajda önderliğinde "uykusuz her geceeeee, yorgun ölesiyeeee" dolanıyoruz. Ama normal ya, olacak o kadar.

Ve fakat; bu düzeni nasıl sağladık: Attachment Parenting'in dibine vurarak, yani Maya'yı memede uyutarak, zırt dese meme vererek, üstüne de 24 saatin 24ünde öpüp okşayarak, tüm hayatımı onun rutinine göre yeniden planlayarak.. Ve evet sevgili J.Lennon haklı da dostlar, all we need is love. Ama sevgi eşittir meme olmamalı.

Gittiğimiz ağlayan çocuk merkezindeki doktor ve terapist, attachment parenting yanlısı olmalarına rağmen, içlerindeki Alman Mürebbiye pek tabii baskın çıkıyor. Onların önerisiyle 6. aydan itibaren neden-sonuç ilişkisi de kurabilmeye başlayan bebeği kesinlikle memede uyutmamak gerekiyor, çünkü bebeği nasıl uyutursanız, gece boyu ne zaman uyansa, uyuduğu koşulların devamını istiyor. Bu nedenle, ışık yok, müzik yok, meme yok; varsa da her uyandığında aynı koşulları sağlamayı kabul ettiniz demektir. Ağlayarak uyusa bile, kendi uyuyacak, siz yanında yatabilirsiniz, hafifçe okşayabilirsiniz, o kadar. 

Bu haftaya dek ben bu koşulları sağlamayı kabul etmiştim (bu konudaki gel-gitlerimi burayı tıklayarak okuyabilirsiniz) çünkü memede şıp diye ve hiç ağlamadan uyuyakalıyordu, yatağı yatağımıza bitişikti, her mırın kırın edişinde (gece uyanınca ağlaması kesinlikle yok bu çocuğun!) hop memeyi veriyordum 2 dakika bile sürmeden yine uyuyordu. Gündüz ise rutin saatlerde ya pusetinde dışarda uyutuyordum, ya kanguruda bana bitişik, yine sorunsuz. Ama merkezdeki doktorun ve terapistin bir bildiği varmış. Çocuk 6 aylık olunca birden uyku düzeni değişti, normalde bu yaşta bir çocuğun gün içinde 15 saat uyuması ve bunun 10 saatinin gece uykusu olması ve bu yaşta bir çocuğun beslenme ihtiyacının gece 1 defaya inmiş olması gerekiyor diyor doktorlar. Fakat Maya bunun yerine gece boyu saat başı uyanmaya ve meme aramaya başladı. 1 hafta becerdim bu saat başı uyanıp geri uyuma halini ama bünye bir noktada artık iflas ediyor, fiziken olmasa da psikolojik olarak ordan burdan error vermeye başlıyor. Saçma sapan şeylerden Beyaz Atlı Prensle dalaşmaya falan başladım, yorgunum çünkü. Tamam toplamda gece boyu 6-7 saat uyuyorum ama saat başı uyanınca asla derin uykuya geçemiyorum çünkü.

Velhasıl Attachment Parenting'in beraber uyuma ve memede uyuma koşullarının canı cehenneme noktasına gelmiş bulunuyorum. Aslında bana sorarsanız ben meme emmenin de sonuna geldim psikolojik olarak çünkü saat başı meme vermekten, aç kapa aç kapa sütyen kopçalarım tükendi yani. Afrika kabilelerindeki kadınlar gibi sarkacam ayol, derdinde de değilim de.. Normal değil saat başı emme isteği, çünkü ne tam emip doyuyor, ne de tam acıkmış oluyor. Resmen memeye psikolojik ihtiyaçtan sarılıyor çünkü meme beslenme demek değil, uyku yardımcısı demek, anneye yumulmak demek, ilgi odağı olmak demek.. 

Peki bunu nasıl yapacağım? İşte tüm sorun da burada. Çünkü meme ile sevgi ilişkisini, meme ile uyku ilişkisini kırmamız şart. İşte bu noktada bize önerilenler şunlar:

1. Tüm rutin değişikliklerinde olduğu gibi, bunda da küçük hedeflerle ve mutlaka gündüz uykusunda başlayın.
2. Memede kesin surette uyutmayın ama uyku öncesi emmesine ve rahatlamasına izin verin. Uyku haline geçmeden mutlaka memeyi sakince ağzından çekin (parmakla dudak kenarına bastırırsanız, basınç kesileceği için meme serbest kalıyor) ve rahatlatıcı bir tonla konuşun, sevin, öpün ki memenin kendisinden zorla alındığını sanmasın.
3. Uyku rutinini (bez değiştirme, ninni, masal vs.) mümkünse beslenme sonrası uygulayın. Ve uykudan önce mutlaka altının kuru ve karnının tok olduğundan emin olun ki ağlamaya başladığında içinize şüphe düşmesin.
4. Ferber methodundaki gibi çocuğu yalnız bırakmak, odadan çıkmak 1 yaşından önce kesinlikle uygulanmamalı, bunun yerine çocukla ten teması, çok hafif okşama yapılmalı. 
5. Gece uyandığında meme vermeden önce okşama, hafif ninni gibi yöntemleri en az 15dk deneyin.
6. Hiçbir çocuk 1 günde rutin değişikliğine adapte olamaz, bazen günler boyu çocuklar haykırarak yarım saat ağlarlar, bu normaldir, siz kendi sakinliğinizi korumaya çalışın.

Tabii Murphy kanunları gereği, ben bu işe kolları sıvar sıvamaz Maya da karşı taarruza geçerek 3 numaralı dişini çıkarmaya (yine alttan bir diş geliyor, üç dişli canavar kemirgen oluyor kendisi) karar verdi. Yine de yılmadım, yılın ilk gününde programa başladım. Hiç ağlamadan uyuyan çocuk 1 saat ağladı ama valla uyudu ve saat başı uyanmadı. Yani evet, daha 2 gece oldu ama bu yöntem işe yarıyor, sadece sabır gerekiyor bol miktarda. Bir de mümkünse bu tip rutin değişikliklerinde akrabadır, komşudur vır vır konuşursa, çocuğu ağlatıyorsun ver memeyi diyip durursa fazla takmayın. Onlar ne bilecek, anne baba sizsiniz sonuçta. Ayrıca memede uyumayı kesmenin de attachment parenting karşıtı olduğunu sanmıyorum çünkü tam tersine, çocuk meme ile sevgiyi karıştırmamış oluyor ve evet belki 1 saat ağlıyor ama geriye kalan zamanda zaten öpüp okşayıp onu sevdiğinizi gösteriyorsunuz. O nedenle vicdan azabı falan yaşamaya da gerek yok bence. 

Diyor ve "yaşasın memelerin özgürlüğü" diye slogan atarak bu eğitici ve öğretici yazıma son veriyorum. 
Daha fazla bilgi için burayı ve burayı tıklayabilirsiniz. 
Memelerini geri kazanmak isteyen hepimize kolay gelsin!

21 yorum:

  1. Bu kadar olur, ben de iki gece önce delirip karar verdim, memesiz Kim West methoduyla uyutmaya, dün ilk gecemizdi. Ve tam 1saat 26 dk sonra Mira Şimal kendi yatağında kendi başına sadece pışpışla uyudu, çok zor oldu, blogda anlatacağım ben de ama uyudu ya kendimi Everest'e çıkmış kadar başarılı hissediyorum. Bakalım bu akşam ve önümüzdeki günler ne yapacağız, umarım öğretebiliriz, çünkü gerçekten çok zor, cidden çok yorgunum, bir de sabah işe gidiyorum, ölüm kalkıyor resmen her sabah

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nasıl gidiyor? Umarım zamanlar kısalmış, uykuya geçişi kolaylaşmıştır.

      Sil
    2. evet ben de merak ettim nasıl gittiğini... kim West'i ben de deneyeceğim sanırım,, ama henüz kitabı almadım.

      Sil
  2. Size de başarılar diliyorum, Maya'ya uzun uykular, tatlı rüyalar:)

    YanıtlaSil
  3. Yazıyı okuyunca 4 ay geriye gittim, bizim evin halini düşündüm :) ne günlerdi !!!
    Benim kızım memesiz uyumaya 8. ayında başladı ve kelimenin tam anlamıyla yaşam kalitem geri geldi. Her yerde ve her an açılan göğüsler, memesiz asla susmayan kızım ,
    -20 derecede sokakta emzirdiğimi hatırlıyorum :( .
    Yukarıda sıralanan maddelerin hepsi bizde işe yaradı ama işin püf noktası madde 2 ve 3'te.
    Özgür memeli günler diliyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, pozitif motivasyon oldu bu yorum bana :) Maya 6,5 aylık, ben de hemen değişmesini beklemiyorum ama 8-9 aylıkken inşallah bizde de bu gece uyanmaları, emerek uyumalar bitmiş olur! Gerçekten çok yorucu, uykusuzluk o kadar berbat birşey ki, düşünmeyi falan unutturuyor insana, bugün haşlanmış yumurtayı almak için elimi kaynar soya soktum, salak mıyım neyim, işte yorgunluk..

      Sil
  4. Dün okudum ama yorum yazamadım. Memesiz uykuya geçiş sürecinde sık uyanmasının nedeninin açlık mı psikolojik ihtiyaç mı olduğunu iyice ayırt etmen gerekir. Gerçekten tok (dolu bir biberon mama veya kaşık maması falan yiyerek) uyuduğunda uyanmadan birkaç saat uyuyorsa uyanmasının açlık ile ilişkisi olabileceğini düşünmek lazım. Bu durumda memesiz uyutmaya çalışırken aç uyumayı öğrenmesin. Eğer bu ayrım net olarak belli ise her iki yol için farklı çözümler denenebilir. Uzun uykularınız olsun

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sağol iekerim :) Gece 7'de 100gr katı gıda alan ve 8.30'da yatağa gitmeden emen bir çocuk sence acıkır mı bu kadar sık? Gece 11 gibi ben yatağa gittiğimde uyanırsa yeniden emziriyorum, 3 gibi tekrar emzirmek de normal geliyor ama saat 2'de bir başlıyor, önce 45dk aralarla sonra saat başı 6.30'a kadar! Dişle ya da gelişim evresiyle alakalı olabilir ama umarım meme-uyku ilişkisi kazanmamıştır valla tükenme noktasındayım bu ara.. Çok zor!

      Sil
  5. Benim oğlum da 8 gün sonra 6 aylık olacak. Ve ben işe başlayacağım :( İşe başlamadan uyku konusunu halletmemiz gerek. Aslında bizim ki de Maya gibi gecede 1 ve 4 civarı 2 kez uyanıyordu şimdiye kadar, o yüzden sorun etmiyordum, uyku eğitimi vermeyi düşünmüyordum, memede uyusun işte n'olcakki diyordum ama dediğin doğru 6 aylık olunca sanırım, herşey değişiyor. 2 gündür ben de ölü gibiyim, gece 3.30'da uyanıp bir daha uyumuyor. Dün sabah 7'ya kadar tekrar uyutmaya çalıştım, emzirdim, salladım, kucağımda evin içinde tur attım banamısın demedi. Gündüz de güzel uyumuyor. Demek ki 6 aylıktan sonra uyku eğitimi diyenlerin bir bildiği varmış... Güzel bir yazı olmuş, eline sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ay anne gazetesi aynı durumdayız ve yalnız değiliz, dün konuştuğum 6,5 aylık bir başka bebeğin annesi de tamamen aynı durumda bizimle. Valla bazı insanlar bu böyle 2 yaşına dek sürecek dese de ben inanmıyorum, geçecek.. Bu bir gelişim dönemi. Geçecek :/ Kolay gelsin hepimzie! :/

      Sil
  6. Iyiki bu yaziyi yazmissiniz benim icin cok faydali oldu tesekur ederim. Benim kizim 2 yasinda dogdugu gunden beri gece defalarca uyaniyor aglamasi hic yok emzirip hemen uyuyor ama bu sefer ben uykumu alamiyorum bir ay sonra 2 yasina gircek memeden kesmeyi dusunuyorum artik cunku cok yoruldumm :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Memeden mutlaka kesin derim, bence siz de o da hazırsınız. Hiç bir şey annenin yorgunluğu kadar zor değil çünkü. Bu arada bir yazı okudum özellikle 2-4 yaş arası çocukların birden uyku düzenlerinin bozulup belli saatte uyanmaları hakkında, yapılması gereken şudur diyordu: siz kendiniz yatağa giderken yani mesela saat 11 falan gibi onun odasına uğrayın ve uyuyorsa dahi hafifçe rahatsız edin tam uyanmasın ama mırın kırın etsin, mesela öpün, ya da sırtını sıvazlayın, iyi geceler falan diyin ki uyku çemberi kırılsın, bu sayede o kendiliğinden uyanmalar biter diyordu. Denenebilir belki? Kolay gelsin..

      Sil
  7. Merhaba ben de tam 6 aylık Duru bebek var ve aynen memesiz uyumuyor hatta gündüz uykularını da memede geçirmek istiyor bazen �� Siz başarılı oldunuz mu ağlamasına yanıt alamayıp daha huysuz olur diye korkuyorum da böyle birşey oldu mu merak ettim yanıtlsrsanız sevinirim ayrıca yaşadıklarınızı böyle anlatmanız çok iyi bize yalnız olmadığımızı ve geçeceği hissini veriyor��

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba :) Sizin Duru ile benim oglum ayni yastalar su an. O da memede uyuyor cogu zaman cunku 6 aylik bebeklerin yapmasi gereken budur rahat olun. Ama size tavsiyem, ben kendim de su sira yapmaya basliyorum bunu, yavas yavas uykuya dalmadan hemen once memeyi agizdan cekmeye baslamamiz. Bu ilk zaman 1sn once olur, sonra gittikce uzatiriz arayi, ben aglatarak cocuk uyutmaya pek sicak bakmiyorum.. Fakat memede uyumaya alisirsa cok zorlanirsiniz, ben kizimda bundan cok cektim, sik sik uyanip meme istiyordu cunku bir bebek nasil uyuyakaldiysa uyandiginda da o sekilde olmak istiyor, memdeyse memede uyanmak istiyor sallaniyorsa sallanmak istiyor uykuda gecen surede ne oldugunu bilmiyor cunku. Ayrica uyku konusunda ne egitim verecekseniz ilk adimi memede uyumamayi ogrenmesi olacak, o nedenle ilk hedef bu olmali.. Cok sevgiler, kolay gelsin..

      Sil
  8. Cevabınız için çok teşekkür ederim aslında kastettiğim ağlatarak uyutma eğitimi vermek değildi sadece emerek uyuyan bebeğe başka ne sunsanız da ağlıyır kucağımda bile ağlıyor bu da beni çok üzüyor ama gece sık uyanmaları başladı malesef ona bir çözüm bulmak lazım inşallah yatağında uykuya dalabilen bebekler olurlar sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dis cikariyor olabilir, yoksa gece sik uyanmanin en onemli nedeni memede uyuyakalmasi. Uyuyacagini anladiginizda memeyi cekerseniz ve bunun zamanini yavas yavas arttirirsaniz bu problem ortadan kalkacaktir, bizzat bu sekilde denedim ve yararini cok gordum. Emzirme bittikten sonra cocuklar ancak o zaman kesintisiz uykuya basliyor, emzirme bitene dek malesef uyanmalari cok normal.. Sevgiler..

      Sil
  9. Merhaba kizim 17 aylik gunduz bakicida hemen uyuyormus memesiz tabi ama ben varken tek derdi meme dun gece 22.30 da yatti 30 dk bir uyandi meme de meme 2.3 gundur boyle sabah aksam2.30da yoruldum buradaki yazilar okudum odasina goturdum .yatagina yatirdim yavrum cok agladi sesi kisildi hep sakin sakin konustum arada kucagima aldim ..odasinda 1tanede tek kisilik yatak var burada yatalim ozaman dedim sirtini sivazladim yaninda oldugumu bilsin diye dogrumu bilmem..ama uyudu memesiz 5de yine uyandi pispisladim..5.40 yine uyandi bu kez emzirdim cunku 6.30da evden cikmam lazim doysun istedim ...insallah bugunde basarili olurum ama kendi yatagina nasil alustiracam onu bilmiyorum acaba erkenmi..simdiye kadar hep beraber yattik cunku

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Erken değil, geç de değil, tam zamanı ;) Yavaş yavaş memesiz uyumaya alışırsa, bu sırada eş zamanlı olarak kendi yatağında uyutmaya çalışırsanız (ben yanına oturuyordum, hiç konuşmadan sadece sırtını elini okşayarak oda karanlık olunca daha kolay uyuyorlar) meme bittikten sonra kesintisiz ya da gece 1-2 defa uyanarak uyur merak etmeyin. Kolay gelsin.

      Sil
  10. Teşekkürler denemelerim devam ediyor isten gelince cocuk kapida beni gorur gormez anne yerine meme diyor yataginin yanindaki tek ki silik yatakta yatiyor en azindan odaya alisti ama memeyi birakinca yastiga yatip uyumaya henuz alisamadi uyurken birakiyorum .galiba anliyor yattigini ama acmiyor gozlerini insallah once kendimi sonra bebegimi alistiririm...

    YanıtlaSil
  11. Gecenin bu saatinde yazmamdan belli çaresizliğim :( kızım 16 aylık ve ben artık memelerimi kesip atma raddesine geldim, eskiden gece uyanırdı memeyi emer (en fazla 10-15 dk) sonra geri uyurdu şimdi yine uyanir uyanmaz meme veriyorum malesef ve asla bırakmak istemiyor yanı izin versem sürekli emer iyice sızana kadar emmek istiyor, nerden başlamalıyım bu memeyle uyku iliskisini ayırt etmeye :( eşim kalkıyor bazen geceleri ama bağırıyor meme meme diye :( kendi yatağında yatıyor gece uykuya dalarken de fena Değil durumu ama gece artık dayanamaz hale geldim birkaç aydir böyle

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 16 ay artik yavas yavas memeyi kesmek icin uygun bir yas ama bazi anne ve cocuklar daha uzun surdurmek isteyebiliyor ve bu da normal bence, siz once kendiniz karar vermelisiniz kimseye bakmadan, ne kadar emzirmek istiyorsunuz ne zaman artik keseyim diyorsunuz. sonra ben sak diye kesilmesine karsiyim, yavas yavas once gunduz yada gece hangisinde az emiyorsa, emzirmeyi birakip digerini de azaltarak devam edebilirsiniz, ben oyle yapmistim kolay olmustu. maya 19 ay emdi ama birakmadan onceki 4 ay sadece uyku oncesi emiyordu. yavas yavas acele etmeyin, dikkat dagitma ve yerine baska birsey koyma iyi teknikler, mesela sen artik buyudun biraz meme emicez sonra birakicaz biraz sarilicaz sana sarki soyliycem falan dedim ben ve son 3 ay neredeyse 1 saate yakin sarki soyluyordum yani yerine koydugunuz neyse (oyuncak sarilma sarki hikaye..) o da bir sure zaman alacaktir, sonra alisiyorlar yeni rutine. kolay gelsin..

      Sil

Anonim yani isimsiz ya da rumuzsuz yorumlara, hakaret, belirli bir gruba karşı ayrımcılık ya da ırkçılık içeren yorumlara, en önemlisi de yanlış bilgi ya da yönlendirici (melisiniz, malısınız'lı) yanlışlar içeren yorumlara BU BLOGDA YER YOKTUR. Bu davranışları yapan kişiler, genel huzurumuz için engellenecektir. Teşekkürler!