8 Mayıs 2014 Perşembe

Aşı yaptırmalı mı yaptırmamalı mı?

Geçen gün katıldığım anne gruplarının birinde hiç yoktan "çocuklarımıza aşı yaptırmalı mıyız, yaptırmamalı mıyız?" tartışması çıktı. İki doktor ebeveyne sahip olduğum ve 18 yaşıma dek genel çocuk aşılarının tümünün "aşıcı"nın okullara gelmesiyle "yenildiği" ülkemizde büyüdüğüm, haliyle doğal olarak "aşı severler" grubuna dahil olduğum ve aksini düşünmek de pek aklıma gelmediği için "hiç yoktan" dedim.. Yoksa tabii elzem bir ebeveynlik mevzuu, son dönemlerin popüler konularından biri bu, "yavrularımızı iğnelet(me)mek". Ailesinin kararıyla asla aşı olmamış ve "domuz gibi sağlıklı" olan bir yakın dosta sahibim, onu baya kıskanıyorum. Ama öte yandan, çocuklarına aşı yaptırmamayı seçen insanları dıştan açıkça yargılamasam da, bana yanlış yoldalarmış gibi geldiği için içimden gizli gizli biraz kınıyorum. Aslında herkesin kendi kararı, kendi çocuğu, aldığı risk kendini bağlar.

Öncelikle çocuklarına aşı yaptırmamayı seçen ailelerin bu kararlarını dayandırdıkları noktalara değinmek istiyorum: Aşısız büyüyen çocukların bağışıklık sistemi çok daha güçlü oluyor, aşıların içinde bulunan civa, alüminyum ve timerosalin otizme neden oluyor, aşıların olumlu etkileri tam kanıtlanamıyor ve yararından çok zararı var, çocuklar çok küçük yaşta çoklu aşılara maruz bırakılıyor ve bu onların vücutlarının taşıyabileceğinden daha ağır bir yük, alternatif ya da doğal iyileştirme ve önleme yöntemleri tıptan daha başarılı, aşılar sadece ilaç sektörünün cebini dolduruyor, zaten çoğu virüsün nesli tükendi, boşuna iğne yemekten başka bir işe yaramıyor. Diyorlar.

Peki tüm bunlar doğru mu? Gazeteleri okursanız, tükendi denilen birçok virüsün dünyanın çeşitli yerlerinde dönem dönem patlak verdiğini duyarsınız. Kızamık da öyle mesela, neredeyse tükendi denirken geçen yaz Avrupa'da hortladı. Bazıları sağlıklı çocukları kızamık geçiren kardeşinin yanına yatırırlar ya da birinin çocuğu kızamık olunca tüm anneler çocuklarını alır "kızamık partisi"ne götürürler ya (evet var böyle tipitipler) bu anneler bilirler mi acaba kızamık doğal yoldan aşısız geçirilmeye kalktığında öldürücü bir hastalık olabiliyor?! Su çiçeği de öyle. Boğmaca, hamile ve bebekleri ciddi derecede tehdit eden bir hastalık. Üstte fotoğrafı olan bebek Brielle'nin boğmaca ile mücadelesini görüyorsunuz.. Dünyada her yıl 2 milyon çocuk basit bir aşıyla önlenebilecek bir hastalığa yakalanarak ölüyor! Aşıların içeriklerinin otizm'e neden olduğu bilgisi ise son araştırmalarda yalanlandı, kaldı ki aşıların çoğunun içinde artık civa ve timerosalin kullanılmıyor. Çocukların alternatif tıpla daha güvende oldukları ya da vücutlarının yoğun aşı kürlerini kaldırmadığı hipotezlerini de alaşağı eden çok güzel bir yanıt verilmiş şu kaynakta. Peki neden hala ebeveynler tıptan korkuyor, ilaç kullanmayalım derken alternatif tıp adı altındaki şarlatanların kucağına düşürülüyor? Aynen ilaç sektörü gibi, alternatif tıp sektörü de bundan kendine fayda sağladığı için.. Ama tüm bu kanıtlara ve örneklere rağmen, sonuçta çocuk sizin çocuğunuz ve karar sizin kararınız olduğu için, aşı yaptırmamayı seçen ailelere de bu konuda yardımcı olabilecek bir aşı karşıtı blog öneriyorum.

Tüm bunların yanında tabii ki bilgilenmek önemli. Ben dediğim gibi aşıya karşı değilim ama doktorumuz her sefer hangi aşıyı neden yaptığına dair bilgileri hem sözlü hem de yazılı olarak bana veriyor. Ben bunları okuyorum, gerekirse çevremdeki diğer doktorlara danışıyorum. Ayrıca bağışıklık sistemini güçlendirmek için neler yapılabileceğini araştırıyor, mümkün olduğu kadar hastalığı hasta olmadan önlemeye çalışıyorum. Tabii ki çocuk bu, hasta da oluyor, zaten hasta ola ola geliştirecek bağışıklık sistemini. Bu durumda da, alternatif tıbba başvurmadan hemen doktoru arıyorum. İlaç verilmesi gerekiyorsa, kendim doktor olmadığım için ve doktora güvendiğim için sorgulamıyor ve tedaviyi geciktirmiyorum. İlaç verilmeden atlatılabilecekse zaten doktor "evham etmeyin" diyor, hastalığa uygun ilaç dışı uygulamalara yönlendiriyor.

Bu yazıda kullandığım ve okumanızı tavsiye edeceğim kaynaklar:
http://www.mamamia.com.au/vaccinations/why-you-should-immunise-your-children/
http://www.iflscience.com/health-and-medicine/dear-parents-you-are-being-lied/

2 yorum:

  1. Ben aşının gerekli olduğuna inananlardanım. Belki yüz yılın birikimi sonucunda çıktı bu aşılar ortaya. Tıp da ticarete dönüştü ama temel aşılar ücretsiz ve bunun bu açıdan ayrı tutulduğuna inanıyorum. Aşı yaptırmayan kişilerin kendi bileceği iş çocuklarının sağlığı vs demişsin ya bir noktada eksik. Çünkü aşı olmamış bir çocuk yaşadığı toplumdaki diğer çocuklar için de risk oluşturmuş oluyor.

    Aşı karşıtı blogu bilmiyordum ama bu hareketten daha anne olmadan önce takip ettiğim anne bloglarından ötürü haberdardım. Verdiğin linkte yorumlarda geçem doktor hülya adındaki bir şahıs yakın zamanda tıptan men edildi. Men edilmesinin tek sebebi o değil ama Nehir bu doktorun yanlış tanısı yüzünden hastalığı çok geç farkedilip yaşamına veda etti http://nehir-im.blogspot.nl/?m=1

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet GeCe'cim, ayrıca bir çok hastalığın "tükenmesine" neden olan da en başta, aşılar.
      Aşı karşıtı bloğu yazmak istedim çünkü ben bir konuda ahkam kesmeden, olayı iki yönüyle de vermek istiyorum ve bu konuda baya kafa yorulmuş bir blog bu. Tabii ki yazar olarak yorumcuları kontrol edebilme şansımız yok ama blog sahibinin yazılarını yine de bağlamaz diye düşünüyorum..
      Ben de aşıya %100 inanan bir anneyim ama zorla tüm çocukların aşılanmasına da karşıyım, bu tip kararları çocukların ailelerine bırakmak benim fikrim. Çünkü evet aşılar güvenli, yararlı ama yine de ufak bir aşı sonrası istenmeyen etkiler riski var, bunu göz ardı edemeyiz ama kabullenerek ve inşallah yaşanmaz diye umud ederek yine de çocuklarımızı aşılatıyoruz. Neyse ki ülke sağlık poliçelerini ben yazmıyorum ;)

      Sil

Anonim yani isimsiz ya da rumuzsuz yorumlara, hakaret, belirli bir gruba karşı ayrımcılık ya da ırkçılık içeren yorumlara, en önemlisi de yanlış bilgi ya da yönlendirici (melisiniz, malısınız'lı) yanlışlar içeren yorumlara BU BLOGDA YER YOKTUR. Bu davranışları yapan kişiler, genel huzurumuz için engellenecektir. Teşekkürler!