11 Haziran 2014 Çarşamba

Anne kokusu

"Bebek kokusu" denen bir şey varmış. Mış diyorum çünkü ben bu kokuyu bilmiyorum! Bebeğim olmadan önce, ailede ve yakın çevrede çocuk bulunmadığı için, belki topu topu 2-3 bebeği yakından gördüğüm için böyle bir kokunun olduğunu bilmiyordum. Bebeğim olduktan sonra ise, belki çok yakınımda olduğu için, kokusuna alıştığımdan ya da vücut kimyasalları benim ve eşimle aynı olan bir canlıyı bizden ayıramadığımdan yine bebek kokusu denen şeyi bilemedim. Millet öle bayıla "ooohhh bebek kokusu" dedikçe, diğer bebekleri koklamaya, merak etmeye başladım. Internette bebekler kokmaz, kokuyorsa şu hastalık olabilir gibi bir yazı da okudum şurada.

Dün mesela, yeni oğlu olan bir arkadaşımıza gece oturmasına gittik. Yahu biliyorum yeni bebeği olana öyle uzun gidilmez, bir merhaba denir hemen kalkılır, rahatsızlık verilmez ama bunlar kendileri istediler, ille de gelin bahçede barbekü yapalım diye tutturdular. Üstelik bebeği kucağıma verip, babalar barbeküye, yeni anne de salataya girişti. Kucağımda 8 haftalık bir bebek, yanımda ona dik dik bakan ama meme çıkarılmadığı ve bebek Lorenz'e sunulmadığı sürece müsamaha göstereceğini belirten bir Maya.. Bebek Lorenz'in gıkı çıkmıyor, vay be, koliksiz bebekle hayat ne kolaymış. Böyle bebek olsa 10 tane yapar insan, ağladığında bile sesi mıyk mıyk kedi gibi çıkıyor. Maya evde ağlarken ben teee sokağın köşesinden duyardım, 10 bebek kaplan gücündeydi kendisi. Velhasıl enteresanmış uslu çocuk.. Öyle bakıyor sağa sola, arada emiyor, arada uyuyor, ayol masa başında oturup sakince yemek bile yedik uzun uzun! Maya ile ilk 5 ay yemek yiyememiştik biz. Ay kıskanmıyorum tabii, sadece şaşırdım böyle bir opsiyonun varlığını görünce (ne çekmişiz biz be, helal olsun bize hehehe). Neyse konuya dönelim, Lorenz'i kokladım uzun uzun. Ama yok, bebek kokusu denen şeyi anlamıyorum, alamıyorum.. Oysa burnum hakikaten iyidir, bazen insanlar "kedi gibisin" diye iltifat ederler, sağolsunlar. Bu durumda ya bebek kokusu denen şey safsata ya da benim burnum bu kokuyu ayırd edemiyor. Ha temizlenmemiş bebekte süt kokusu, kaka kokusu falan ayrı tabi.. Onu almamak pek mümkün değil, resmen dörtlü park lambaları yanıp sönen bir otomobil gibi!

Velhasıl; bebek kokusu olmasa da, anne kokusu var. Onu biliyorum..

Kızım bazen gelip bana sarılıyor, başını çöööt diye nereye bulsa oraya deviriyor ve gözlerini kapayıp burnunu aça aça kokluyor beni! Tuhaf ama sevimli bir durum. Patrick Süskind'in "Koku"sunu hatırlıyor, biraz ürperiyorum ama hayra yoralım..

Geçen gün, dev bir meyve salatası yaptım, kızlar gelecek diye.. İçine şeftali, üzüm, çilek, elma ve armut koydum. Salatayı buzdolabına koydum, kızlar gelince çıkardıysam.. Nasıl ananem kokuyor! Nasıl ananemin yazlık evi kokuyor! İnanılmaz! Sanırım armut, şeftali ve üzüm yazlık evin dolabında hep olduğu için.. Maya gibi gözlerimi kapattım, ananem gibi koktu her yer.

14 yorum:

  1. Kokuların insanı alıp bir yerlere, bir zamana götürmesi ne kadar tuhaf değil mi. O anı insana tekrar yaşatması. İlginç oluyor gerçekten.
    Bebek kokusu hakkında ben de sürekli duyarım da, ben anne değilim ya anlamam diye düşünüyordum. İçtiği süt ve kaka kokusu işte :) Bebek kokusu dedikleri bu ikisinin karışımı olsa gerek :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle, koku hafızası araştırmaları alanım dışında nöropsikolojide en çok okuduğum konudur, benim de çok ilgimi çekiyor bu sinir hücrelerinin birbirine bağlanması ve kokunun, sesin, seni alıp taaaa çocukluğuna götürebilmesi muhteşem bir şey :)

      Sil
  2. Bebek kokusunu biliyorum ama kızımda ben de fazla alamadım o kokuyu. Bi de bazı kişiler sabunla yıkanmış bebek kıyafetlerini bebek kokusu olarak nitelendiriyor anladığım kadarıyla :D uslu bebek olayına ben de hayretler ediyorum du bakalım belki ikincide lotodan çıkar :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haberler mi var :D Tamam tamam kızdırmıycam seni.. Hayırlısı! Ama evet yani ben şahsen kendime madalya taktım dün gece, nasıl hayatta kalmışız biz yahu? Maya sen neymişsin be bücüüür :D Bu ahval ve şeraitte canıma susamadığım için ikinciyi ben düşünmüyorum ama dileğim Maya ayarındaki çocukların kardeşlerinin sessiz sakin olmasıdır ;)

      Sil
  3. Var biseyler ama daha tanisamadik kendisiyle :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ayyyyyy çok heyecanlandım, hadi hayırlısı!

      Sil
  4. Süt dışında bir de ''tene sinmiş ıslak mendil'' gibi koktuğunu düşünüyorum ben bebeklerin,bebek kuzenimi ilk kokladığımda öyle kokuyordu yani (şimdi iki yaşında kendisi.) Kokuları insanlarla ve mekanlarla bağdaştırıyorum,mesela annemin uzun süre kullandığı bir parfümü ''annemin kokusu'' olarak benimsemiştim.Sıklıkla gittiğim her yerin bende bir ''koku anısı'' var.

    Bir de annem küçükken uslu bir bebek olduğumu söylerdi,sonra 13 yaşımdayken falan neredeyse evi yakıyordum.Lorenzciği bilemem ama insan hep uslu gitmiyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet öyle diyorlar, bebekliği yaman olanın çocukluğu ve sonrası sakin olurmuş.. Hayırlısı valla ne diyeyim. Tene sinmiş ıslak mendil kokusu bende bebeği fazla sildikleri, temizledikleri fikrini uyandırdı hahahaha

      Sil
  5. Bebekliği çok hareketli geçenler, büyüdükçe sakinleşiyormuş öyle diyorlar. Bakarsın Maya'da bu tez gerçek olur :))
    Koku kitabını okudum, filmini de izledim. Çok etkileyici, kokulara karşı bir çeşit bağımlılık mı diyelim bilemedim.
    Bebekler terlemediği için sanıyorum, giydirdiğimiz eşyaların ve yıkadığımız şampuanların kokusu siniyor üzerlerine :)) yoksa bende farklı bir koku ayırdedebilenlerden değilim.
    Sevgiler canım..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ah bak üstteki yorumcuya aynı şeyi yazmışım, şimdi seni okuyunca gördüm. Umarım doğrudur valla büyüdükçe hırçınlaşmasından iyidir di mi? :)

      Sil
  6. Cerencim bence o bebek kokusu ne biliyor musun? Daha doğrusu benim tespitim. Bebekler çok sık kaka yapıyorlar ve sürekli altları ıslak mendille siliniyor. O an ortaya bi koku çıkıyor. Yalan yok severim de o kokuyu. Ve bu döngü gün içerisinde çok sık tekrarlandığı için o koku eve siniyor. Buna anne sütü de eklenince ortaya böyle bişey çıkıyor bence. Ha ben ıslak mendille bebemin altını silmem, hem bu laf söylendiğinde ıslak mendil mi vardı diyenler olacaktır. O zaman anne sütü ya da bebeklerin salgıladığı bi sıvı ya da ne bileyim kaka kokusunun sevimli halidir diyeyim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de kullanmadım hiç ıslak mendil, ondan mı kokmadı benim çocuk :D Kendine özgü bir kokusu var tabii, bin bebek olsa tanırım onun kokusunu ama bu da biyolojik bişey yahu, her anneye bebeği güzel kokuyor ama dışardan birinin "ohhh bebek kokusuuu" demesini anlayamıyorum hala :D

      Sil
  7. Söylemeyi unuttum. Anne kokusuna ve ev kokusuna gelince.. Onların kendilerine has bir kokularının olduğu kesin bence de. Hangi parfümü sıkarsa sıksın anne kokusu değişmez.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bugün, yani emzirmeyi bırakmamın ardından nerdeyse 1 sene olmuşken, sarıldı ve içine çeke çeke gerdan ve boyun bölgemi kokladı :) Çok hoşuma gitti..

      Sil

Anonim yani isimsiz ya da rumuzsuz yorumlara, hakaret, belirli bir gruba karşı ayrımcılık ya da ırkçılık içeren yorumlara, en önemlisi de yanlış bilgi ya da yönlendirici (melisiniz, malısınız'lı) yanlışlar içeren yorumlara BU BLOGDA YER YOKTUR. Bu davranışları yapan kişiler, genel huzurumuz için engellenecektir. Teşekkürler!