11 Eylül 2014 Perşembe

Emzirirken diş tedavisi ve amalgam dolguların çıkarılması

Hamilelik öncesi mutlaka yaptırmanız gereken rutin test ve kontroller arasında en önemlilerinden birisi de diş kontrolleri. Özellikle hamilelik ve emzirme döneminde anne vücudu depoladığı tüm kalsiyum ve mineralleri hızla kaybettiği için, beslenmeye ve diş bakımına çok dikkat edilse bile, diş ve diş eti problemleri yaşanabiliyor. Hamilelikten önce bir bakım yapılması ve sonra 6 aylık rutin kontrollerin aksatılmaması gerekiyor ki, sorun daha küçükken yakalansın ve radikal tedavilere gerek kalmasın. Biliyorsunuz tedavi edilmeyen diş ve dişeti problemleri, kalp ve diğer önemli organlarda ciddi sağlık sorunlarına neden olabiliyor.

Tabii hepimiz ya korkuyoruz dişçiden, ya hamilelikte üşeniyoruz, tedavinin bebeğe zarar vereceği endişelerini taşıyor (mesela hamilelik sırasında diş röntgenleri çekilemiyor, antibiyotik ve diğer bazı ilaçlar kullanılamıyor) ve erteliyoruz ya da bebek doğunca zaman bulamıyoruz. Fakat bunların hiçbiri bahane olmamalı ve sağlığımızı ihmal etmemeliyiz. Ben de dişlerime hem çok iyi bakarım, hem 6 aylık kontrolleri aksatmam, hem 22 senedir ne bir çürük, ne bir sorun yaşarım, hem de dün kanal tedavisi yaptırdım!! Buyrun burdan yakın..

Nasıl oldu bu iş valla anlamadım, işin tuhafı dişçi(lerim) de anlamadı, 6 ay önce orada olmayan çürük, o kadar hızla büyümüş ki, almış başını kanala gitmiş, ne bir ağrı ne bir sızı, rutin röntgen çekiminde şok. Tabii ben bunu duyunca bende benz bet attı, psikolog olarak dişçiden korkuyorum evet. Tam da Türkiye tatili öncesi aldım bu güzel haberi ve hemen tatil sonrasına randevu alıp topuklarım totoma vura vura koşarak kaçtım dişçiden. Türkiye'de annemin ve kankimin çok güvendikleri ve sevdikleri bir dişçileri var. Ona da bir gösterdim, fikir almak için, fikir yerine tedavi oldum çıktım.

Kanal tedavileri artık çok gelişmiş, öyle korkulacak bir şey yok. Üstelik ben hala emzirdiğim için, sütten bebeğe herhangi bir ilaç geçer mi, zararı olur mu endişesi duyuyordum. Dişçi bu konuda da içimi rahatlattı. Verilen uyuşturucu ilacın bebeğe sütten geçişi oluyor fakat bunun literatürde kanıtlanmış bir yan etkisi yok, ben önlem olarak yine de uyuşukluk geçene dek (uyuşukluğun geçmesi zaten ilacın ömrünün bittiği ve artık vücuttan atıldığı anlamına da geliyormuş, bu da 4-5 saat alıyor) emzirmedim ve ilk sütü sağıp atmak, bebeğe sonraki sütü vermek öneriliyor.

Gelelim amalgam dolgulara. Bahsettiğim gibi, 22 senedir ne çürük, ne dolgu, dişlerime dikkat ediyordum. Ağzımda 22 senelik 4 adet amalgam dolgu var. O zamanın yüksek teknolojisi, içerisinde cıva bulunan amalgam dolgulardı ve hakikaten hem çok uzun süre dayanması hem de güçlü olması nedeniyle sıklıkla kullanılıyordu. Tabii civa özellikle buhar halinde insan sağlığına ciddi tehlike ve özellikle Almanya'da amalgam dolgu çok tehlikeli adledilen, normal dişçilerin ellemediği, özel merkezlerde maskelerle falan çıkartılan bir sistem. Fakat Almanya ekolü bu kadar takıntı yaparken, dünyanın geri kalanında yapılan araştırmalar içerisinde civa olan amalgam dolgu bileşiklerinin sağlığa zararını kanıtlayamadı ve dünyanın her yerinde amalgam dolgu yapılıyor ve sökülüyor. Dolayısıyla akla bir takım maddi hesaplar, amalgam dolgu sökme filtresi satan Alman firmalarının işgüzarlığı gibi durumlar da gelmiyor değil.. Dişçim bu konuda da içimi rahatlattı, amalgam bileşiğin sökümünde civanın buhar olarak solunmadığı için zehirli olmadığına (olsa bu buharı devamlı soluyan dişçi kaçınmaz mıydı?) tükürük emici aspiratör kullanılarak yeterli önlemin alındığına, emziren anneler dahil riskin çok çok düşük olduğuna beni inandırdı ve hazır koltuğa oturmuşken 2 seansta amalgam dolgularımı da söktü, 22 senelik alanları kontrol edip elden geçirdi ve ışın sistemli beyaz dolgularla yeniledi beni, ellerine sağlık. Bir de diş taşı temizliğimi yaptırdım, görünürde hiçbir taş ve renk değişimi olmasa da diş aralarının ve özellikle diş etleri girişlerinin güzelce temizlenmesi senede bir defa öneriliyor. Oh mis gibi oldum, yenilendim, yaşasın eli hafif, insanı rahatlatan, sakin ve deneyimli Türk dişçileri!

9 yorum:

  1. dişçi denince insanın yüzü buruşuyor istemsizce ama sanırım bende gitmeliyim ve hatta eşimi de götürmeliyim elinden tutup :)

    YanıtlaSil
  2. Hehe, bu aralar bi diş muhabbetidir gidiyor, sana da nazarım mı değdi nedir :) Daha önceki yazılarında aman dişlerim çok iyidir, çok önem veririm dediğin, böyle 32 dişli gülümseyen fotoğraflarını koyduğun yazıları okuyunca kıskanmadım değil :P Sen nazara inanıyorsun ama dimi, şimdi ciddiye alır da sinir olursun bana falan... Maaşallah canım Ceren. Kıskanmıyorum, imreniyorum :P

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :D yok canım ya, saatli bomba zaten bu diş işi, hele hamilelik ve sonrasında mutlaka bir yerden birşey patlak veriyor. Mutlaka kontrol ettirmek lazım..

      Sil
  3. Aslında bu aralar tam da bu konuyu düşünüyordum. Dişlerimde biraz problem var ( tabi ben biraz olmasını ümit ediyorum) son zamanlarda. emzirme döneminde olduğum için tedaviye başlamakta tereddütlüyüm. bir de dişlerimi temizletmeyi düşünüyorum. uzun vadede dişe zararı olup olmadığı konusunda muhtelif görüşler ( ya da söylentiler ) duydum. durum gerçekte nedir. bilginiz ya da bilgisi olan var mı.. merve

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. diş taşlarının mutlaka temizlenmesi gerekiyor, yoksa plak oluşumu dişlere ve diş etlerine ciddi zarar veriyor. yani temizletmenin kesinlikle zararı yok (dişçiye danıştım bu konuda) faydası çok. yalnız beyazlatma önerilmiyor, işte o diş minesine çok zarar veren bir uygulama.

      Sil
  4. Çok yerinde bir yazı olmuş benimde hamileyken bir anda çürüdü dişim. Dişçinizi öğrenebilir miyim acaba, iyi bir dişçi ariyorum da?

    YanıtlaSil
  5. 2 aylik bebgim var emziriryorum ve çürük bi dişin var çekilmesi gerekiyor napmaliyim bilemedim bebeğine anestezinin bi zarari olurmu sagip birakcak kdrda çok stum yok bi bilginiz varmi napmaliyimm

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dişçiniz ve bebeğinizin doktoruna danışmanızı öneririm, sonuçta benim uzmanlık alanım değil, bilgi vermem yanlış olur

      Sil

Anonim yani isimsiz ya da rumuzsuz yorumlara, hakaret, belirli bir gruba karşı ayrımcılık ya da ırkçılık içeren yorumlara, en önemlisi de yanlış bilgi ya da yönlendirici (melisiniz, malısınız'lı) yanlışlar içeren yorumlara BU BLOGDA YER YOKTUR. Bu davranışları yapan kişiler, genel huzurumuz için engellenecektir. Teşekkürler!