19 Eylül 2014 Cuma

KeseMEME

Hamilesinizdir, merak edersiniz, "acaba emzirebilecek miyim? nasıl bir duygu? ya canım acırsa?", bebeğiniz doğar, merak edersiniz "acaba doğru emziriyor muyum? yeterince emebiliyor mu? sütüm nasıl artar? acaba 6 aya tamamlayabilecek miyim?", bebeğinizin ilk dişi çıkar, ek gıdaya geçer, merak edersiniz "acaba hala sütüm var mı? acaba ek gıdanın yanısıra anne sütü veriyor olmam gerçekten önemli mi? acaba ısıracak mı? acaba 1 yaşına dek emzirebilecek miyim?", yaşını geçer, hala emer, merak edersiniz "ne zaman bitecek bu emzirme işi? nasıl bitecek? imdaaaat".. Yani bu emme/emilme işleri zor dostlar; emzirmesen olmaz, çok emzirsen olmaz, herkesin bir fikri vardır ve kimse de bir şey bilmez! Yani kimse derken, sizin ve bebeğinizin dışında kimse diyorum.. Aslında belki de sizin bile değil, bebeğinizin dışında kimse bilmez de diyebilirim. Çünkü bizde aynen böyle oluyor.

Maya tam 15 aylık. Tam 16 dişi var. Gelişimi normal. Anneye aşırı bağlılığı ya da korkuları olan bir çocuk değil. Hala emiyor. Hala emiyor. Küçük yazdım çünkü gururla söylemiyorum, utanıyorum, biraz üzülüyorum, biraz endişeleniyorum. Bak bana kızmayın, ben zaten yeterince kızıyorum kendime. Dünya Sağlık Örgütü 2 sene emzirin diyor, müslüman arkadaşlar bilir Kur'an'da aynı şekilde önerilir, doktorlar ve ebeler biraz daha insaflı, "ilk sene emzirin, yaşından sonra artık dengeli beslenen bir çocuğun anne sütü ihtiyacı kalmaz, zaten içeriği devamlı değişen sütün de bu son halinin fazla bir yararı yoktur" diyorlar (en azından benim sorduklarım). Dişçim ve doktorum "yeter artık, vücudunda mineral, kalsiyum, hiçbir şey kalmadı, sana yazık" diyorlar, 20 küsür sene sonra ilkkez dişim çürüdü, daha regl olamadım, Allah bilir kemikler, organlar ne halde, hormonal ve kimyasal çöplük gibi bedenim, bende hiçbir şey kalmadı. Bittim. Ama emziriyorum. Zorla değil, istemediğinde değil, gün içinde hiç emmiyor mesela. Sadece uykuya yatmadan önce ve uyku sırasında saat başı! Aslında Türkiye'den önce uyku sırasında da emmiyordu ama ya rutininin bozulmasına ve sosyal ortamın değişikliğine verdiği psiko-sosyal tepki, ya geçirdiği hastalık ya da (bence) köpek dişlerinin dördünün birden çıkıyor olmasıyla, iki haftadır gece boyu saat başı uyanıyor, sadece pışpışlamak yetmiyor, eliyle ya da sözel olarak memeyi istediğini ifade ediyor. Vermezsem çığlık çığlığa değil sadece, bana vurarak, saçlarımı çekerek, yüzümü tırmalayarak ve tekme atarak yani resmen öfke krizi geçirerek ağlıyor. Vermesem ben de ağlıyorum, hiç kimse uyuyamıyor. Versem ben yine içten içe ağlıyorum, benim dışımda herkes uyuyor. 1 saat sonra aynen... Bittim evet ama bu sefer "öğrenilmiş çaresizlik" içindeyim, artık kabullendim, sesim çıkmaz oldu.

15 aylık çocuğu hala emziriyor olmak, bağlanma odaklı ebeveynlik yanlısı bir anne olarak bile çok zor. Sadece fiziksel kayıplardan değil, sosyal ortamdan gelen hafif alaycı "hala mı emiyor?" yorumlarına mantıklı cevaplar vermeye çalışmaktan hiç değil, kendi içinizde "ya ben ne yapıyorum, neredeyse o dalga geçtiğim oyun oynarken gelip anasını emen tosunlardan biri olacak bu!" diye endişe etmekten zor.. Maya doğduğundan beri ne emzik, ne biberon kullandı. 6 aylıkken o yassı suluklara geçince anca su içirebildim, yine formül süt almadı, 8-11 ay arası günde 100ml. formül sütü bildiğiniz bardakla, içine pipet sokarak falan zar zor içirdim ama yaşına girdiğinden beri yine kesinlikle ne formül süt, ne inek sütü, ne keçi sütü, ne pirinç ya da yulaf sütü asla içmiyor. Peynir, kefir, yoğurt ve dondurma(!)dan başka süt ürünü asla veremedim. Ah şimdiki aklım olsa, sütü sağar biberondan verir, emziği 24 saat uğraşsam da ağzına sokturmaya çalışırdım. Ama işte diyorum ya, neymiş çocuk odaklı ebeveynlikmiş, neymiş istemediğini vermeyecekmişiz, sıkmayacakmışız, dellendirmeyecekmişiz. Al işte sana, sanki pamuk gibi çocuk oldu böyle yaptım da.. Yine bildiğin canavar...

Şimdi tek bir hedefim var. Türkiye öncesi hale geri dönebilmek. Yani emzirip, memesiz uyutmak (bunu başarıyorum 2 gündür) ve gece uyandığı 20 seferde emzirmeden geri uyutmayı başarabilmek (20 sefer olmasa 10 sefer olsa, sonra 5 olsa, sonra sadece sabaha karşı 6 gibi olsa diye ara hedefler koydum). Bunu sağladıktan yani gece boyu emzirmemeyi başardıktan sonra, asıl önemli adımlara yani uyku öncesi emzirme ritüelini aradan çıkartmaya sıra gelecek (bu hızla 35 yaş civarında olacak bu diye hedef koydum, nasılım?)

Eski geleneksel memeden kesme yöntemlerine baktım da, çok şaşırdım. Eskiler amma radikalmiş! Çoğunun yaptığı gibi, yani eroin bağımlıları gibi şak diye bıraktırsam, çocuk "cold turkey" denen durumu yaşarmış, inanılmaz bir travma (çünkü meme sadece besin değil, sıcaklık, yakınlık, güven ve sakinleşmek de demek). E bazı eklı selim çocuklar gibi kendi kendine birden de bırakacağı yok (çünkü gün içinde emmiyor, sadece uyku öncesini emmekle özleştirdi). Ama artık bende de hiç öyle "doğal olan budur bacım, emsin emdiği kadar" iç huzuru ve hipi-anne özgüveni kalmadı dostlar, ben bittim imdat artık yani. Dolayısıyla geriye kalan "adım adım" sistemi bize göre sanırım.. Var mı önerisi olan?

31 yorum:

  1. Utanıyor musun uzuluyor musun? Özellikle utanma kısmı bana çok garip geldi Ceren. Valla sen abartıyorsundur ondan eminim neden dersen Aren meme manyağı idi tuvaletteyken ben tuvaletteyken kapıda tepinir sonunda gelir emerdi banyo yaparken 5 dk sonra güray olmuyor tüten bittim ki banyoya gireli 5 dk olmuş getirirdi suyun altında emzirirdim. Ben 24 ayı hedef koymuştum 17 aylıkken şaka derken kaka oldu ve 1 günde evet yazıyla da bir günde bitti. O değil ben şoka girdim.

    Hala mı sorusu sanırım yabancılara özel daha çok çok çok bebek şuan farkında olmasan da emmeyecekte ne yapacak. Öyle bir yazmışsınki sanki 4-5 yaşında ve hala emiyor gibi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ikisi de, altta Senem iyi ozetlemis bak, burda gercekten toplumsal baski var 1 yastan sonra emen bebek ve annesine. Normal sartlarda takmam ama ben de yoruldum Tuten, bana da normal gelmiyor artik. Bir de sunu hissediyorum, tabii sut var, emdikce vucut uretiyor ama Mayanin derdi sut degil, resmen agiz tiryakiligi, resmen emzik olarak kullaniyor agirima gidiyor yahu.. Turkiye oncesi emmeden sarilir uyurduk, gece uyaninca elimi yanagimi sever memesiz geri dalardi. O cok guzel bir histi yahu, ozledim onu.. Yoksa uyku oncesi emmesi zorlamaz ama gece abartmiyorum 14 defa uyandi mesela dun, neredeyse 40dk'da bir yani..

      Sil
  2. Utanma kısmını anlıyorum, çünkü ben de Almanya'da yaşıyorum ve evet 8-9 aydan itibaren emzirirken bebeklere 8-9 yaşındaymış da emiyormuş muamelesi yapıyorlar.
    Ben de hala soranlara "evet, bu minik dev halen emiyor" diye şakayla karışık cevap veriyorum. Toplum içinde emzirmeye pek karışan yok fakat bebeğin yürümesiyle beraber işler değişiyor sanırım. Yani kısacası Öğrenen Annenin anlattığı duyguyu hemen hemen hergün yaşıyorum :(
    Sevgiler Senem

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen ben de isi mizaha doktum :) ama gel gor ki bazen insan kendi de yeteeeer diye bagirmak istiyor. Gun icinde emzirmeyi birakabilmek baya rahatlatti bizi, en azindan emzirirken sadece yatakta ve yalniz oluyoruz, kimseye laf anlatmama gerek kalmiyor ama ozellikle soranlar var yahu, hala emiyor mu yoksa falan diye :p

      Sil
  3. Valla ne yalan söyleyeyim ben de 4-5 yaşında sandım bebeğinizi..15 aylık bebek emer tabi..Siz bilirsiniz tabi ama bence en az 2..Zaten uykudan önce emiyormuş kuzu..Ayrıca emdiriyorsunuz diye dalga geçenleri de anlayamadım pek..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Siz ne kadar emzirdiniz, nasil kesebildiniz?

      Sil
    2. utanma kısmını senemin de yazdıklarıyla birlikte biraz anlayabildim..Allah kolaylık versin size..Benim oğlum 9 aylık henüz..Başından beri sütü bol emzirmek de resmen bebeği ile boğuşan annelerdenim ben ne yazık ki benim hırsım sabrım olmasa şimdiye çoktan bırakmıştı..Sanırım sizin bebeğiniz gibi olduğunda bi akşam bi sabah anca emer..Gece kalkmalara gelince hiç bir gün sabaha kadar uyumadı ne yazık ki hele bu ara nerdeyse sizinde dediğiniz gibi on kere kalktı ..Diş mi çıkarıyor anlamadım..Benimde bu açıdan sıkıntım var gece emmeleri bıraktıramadım bıraktırmalı mıyım yada nasıl bıraktırmalıyım bilemedim..Ablam salça sürmüştü bant yapıştıranlar duydum memeden kesmek için..sevgiler kolaylıklar..

      Sil
    3. Oooh kadında kalça yemekte salça der yine emer bence :D Size de kolaylıklar!

      Sil
  4. Ben seni anlıyorum doğrusu yurt dışında olunca bakış açısı değişiyormuş. Bence de seyreltebildiğin kadar seyrelt ama bir süre sonra tamamen kesme işine giriş. Bu durumda fazla travma yasamaz ama eger kendi bıraksın diye beklersen mayanın yapacağını pek sanmıyorum doğrusu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Valla ben de.. Mayaya birakirsam 4-5 sene sonra belki :)

      Sil
  5. Ben de 24 ay emzireceğim demiştim, 24 ayı doldurmasını 2-3 gün vardı artık gündüzleri cinnet geçirecek duruma gelmiştim ve gündüzü bıraktırdım ama gece bi süre daha devam ettim. Annem eşim falan artık bırak yemek yemiyor, iştahı açılır diye biraz psikolojik baskı yapıyorlardı o zaman bırakmayı deniyordum ama olmuyordu. Ben bu işten şunu anladım doğru zaman annenin artık yetti dediği zaman bence. 25 aylıktı artık geceleri de dayanamaz duruma geldim ve geceyi de bıraktırdım, ilk 2 gece ağladı ama sonra alıştı. Onlar bizden daha kolay alışıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gercekten, emen bebek cok yemiyor ve kilosu normalin sinirinda dolasiyor, ozellikle hastalik zamani da cok cabuk veriyor, biraz korkutucu evet..

      Sil
  6. Bebeğimi hiç emziremedim ama seni anliyorum.insan kendi şartlarinda başklarina hafif gelen şeyleri daha ağir hissedebilir.kizim sekiz aylik bugune kadar ne anne memesi ne de biberon tutmadi istemedi.biz gece gündüz sütü kaşikla içirdik.üstelik süt alejisi var özel bir formuĺ haricindeki formul sütleri ve diğer bütun sut urunlerini tuketmesi yasak.bende büyük bir umutla bir yaşina basmasini ve süte olan ihtiyacinin azalmasini bekliyorum.çünkü o sütü içirmek bir işkence.kuzenimin bebeğinde de süt ve çoklu gida alerjisi vardi ve onun bebegi anne sütü aliyordu.kiz tam iki yil emzirdi ve 40 kiloya düştu cünku yedigi hersey bebege dokunuyordu aylarca zeytin ekmekle yasadi.seni anliyorum, ama biryandanda istedigini yiyip içip ya da o igrenc tatli namalara zorunlu kalmadan emzirmek guzeldir, boyle olsa bes yasina kadar emzirebilirdim herhalde diye dusunmekten de kendimi alamiyorum :) yine de herkese kendi derdi en ağirdir bu yuzden kolay gele cerencim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Biberon ve emzik canmis Tuba.. ya bu arada sut alerjisi dedigin laktoz intoleransi mi, laktozsuz sutler oluyor, bir de burda bir arkadasim pirinc sutu veriyor alerjik ogluna, cok severek iciyormus, doktora danismak lazim tabii ama merak ettim. Dedigin gibi, 1 yastan sonra sut ihtiyaci azaliyor diyorlar ama sut urunleri yine de onemli diye biliyordum, degil miymis?

      Sil
    2. Laktoz intolaransi daha farkli.sut alerjisinde diskida mukus,vucudun belli bolgelerinde isilik gibi kizariklik,hatta benim kizimda yogurdun degdigi yer bile kizariyor yemeye gerek kalmadan, popoda gecmeyen pisik,surekli huzursuzluk ,bol bol kusma ve gaz sancisi.denemedigimiz sut kalnadi ama hepsine tepki veriyor vucut.suanda temel tasi aminoasit olan bir mama kullaniyoruz tabi bunun icin heyet raporu cikariyoruz cünku mama 140 tl.bunun haricinde kuzu kiyma kullaniyoruz dana etine de tepki veriyor.ve bebegim suan 8 aylik ve her yedigi ek gidayi uc gun degil bir hafta deneyerek veriyoruz.mesela gecen kavun yedi alerjikmis bilmiodum iki gundur uyumuyoruz.bu alerjiler bebek buyudukce giderek azalacak mesela bir yasindan sonra yogurda peynire vs. Baslicaz tepkiye gore devam edicez.cunku alerjili bunyeye tepki verdigi halde bu besinlerden vermeye devam ederseniz bagirsak sistemi bozuluyor yani yarardan cok zarar.1 yaşi beklememin sebebi şuan gunde en az 500cc vermem gereken sut miktarini azaltabilecek olmam.cunku bizim ailecek isgence cektigimiz saatler.dua ederken icsin diye hatim indiriyoruz resmen.buarada aynen emzik candir en azindan uyurken aliyo bebegim bu da bisey :)ben yinede şukrediyorum daha agir süt alejilerinde bebişler şoka girebiliyor solunum yetmezliğine varincaya kadar bir cok sorunla karsilasabiliyorlar.kisaca bebiş candir anne olmak ise delilik :)

      Sil
    3. Çok zormuş ama ne şanslı sizin gibi bir ailesi var, araştıran okuyan uğraşan.. Ayrıca yazdığınız için çok teşekkürler, bu sayede hepimiz öğrenmiş bilinçlenmiş olduk. Bunları bilmek çok önemli, kendimiz yaşamasak bile gerçekten de besin alerjileri hem çok arttı, hem de radikalleşti, dediğiniz gibi. Sabır ve 1 yaş sonrası için çok bol şans diliyorum :) anne olmak delilik evet!

      Sil
    4. allah kolaylık versin tuba .Bir kaç gündür en fazla 5 dk emen oğluma emdiği gögsümü sağıp kaşıkla içiriyorum besleyici kısmı almıyo diye çünkü bu ay kilosu azaldı..Çok zor geldi insan sinir oluyo gögsümde süt varken sağ ver helede kaşıkla..Allah size kolaylık sabır versin..Ne şanslı bir bebek sizinkisi sizin gibi annesi var..bu arada ay ay bebekler kaç gr kilo almalı ortalama bilen varmıdır..

      Sil
    5. Ceren merhaba
      Iki cocuk annesi biri olarak engin! tecrubelerim sunlar
      - sanirim 15 ay civarinda meme bagimligi tavan yapiyor. Cunku bizimki de 15 aylik bir bebek olarak bu ara geceleri cok sik kalkmaya basladi. Kisa da olsa biraz emip tekrar uyuyor. Aslinda meme bahane, beni ozledigi icin istedigi belli.
      - ilk cocukta da ayni seyi yasamistim ve 15 ay bitince emzirmeyi kestim. Ama simdi dusununce keske biraz daha emzirseydim diyorum. Cunku ikimizi bu kadar yakinlastiran baska bisey yok. Insan sonra o gunleri de ozluyor.
      - Kis yaklasirken emzirmeyi birakmak cok da iyi olmayabilir. Emzirmeyi birakinca hastaliklar da basliyor..
      - ben kendimde de sorguluyorum, acaba aksam yemeginde tam doymadigi icin mi bu kadar cok kalkiyor. O da ihtimaller arasinda.
      Bence cok kafani takma. Biraz daha devam edebilirsen et ama kendini hirpalama bosu bosuna
      Sevgiler

      Sil
    6. Gege çok teşekkürler, benimle aynı şeyleri yaşamış/yaşamakta olan daha deneyimli annelerin yorumları gerçekten beni rahatlatıyor. Özellikle Tuba'nın bahsettiği zorlukları da okuyunca zaten biraz utandım ama işte her insanın zorluğu algılayışı farklı. Bana da geceleri 14-15 defa uyanmak, yani neredeyse 45dk-1 saat uyuyup - ona uyku denirse - yeniden emmek isteyen çocuğa meme vermek gerçekten zor geliyor ama tabii ki devam ediyorum, memeyi kesmek tek başıma benim kararım değil, bebeğin de hazır olması lazım. Bunun için de öncelikle gece emzirmeleri azaltmalı, bitirmeli tabii. Hatta bizim ebe uyku öncesi emsin, uykuya emmeden dalsın, gece emmesin, sabah 6 gibi yine emsin dediğiiçin şimdilik hedefim o.. Ama valla ben emzirmekle hastalıktan korumanın da pek ilişkisi olduğuna inanmıyorum, evin dışında sosyalleşen çocuk yani dışarı çok çıkan, oyun grubu ya da yuvaya giden çocuk hastalanıyor ya bu da bir gerçek yani, ister emsin ister emmesin. Ama tabii hastalanınca meme vermek çok büyük avantaj, ona lafım yok. Evet dediğin gibi ben de azaltmaya uğraşıcam, tam kesmek hedefim değil ama inşallah onu da istiyorum 1.5 yaş civarında artık hayırlısıyla.. Çok teşekkürler gerçekten.

      Sil
  7. Teşekkürler.Evet zor ama daha baska hastaliklari dusununce hicbirsey.ayrica sutu ictikten sonraki mutlulugumuz paha bicilemez :) kocaman bir cikolatali pasta yemis gibi oluyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :D Süpersin ne diyim, ben olsam 372625 kere yakınmıştım bloga yazıp..

      Sil
  8. Merhaba Ceren hanim. Bende almanyada yasiyorum ve uzun zamandir sessiz takipcinizim. Benim oglum 27 aylik ve hala emziriyorum. Evde veya disarida fark etmiyor. Istedigi zamandir veriyorum. Kimseye yadirgayacak firsatda vermiyorum. Sadece gecenlerde dis doktorum artik birakin demisti.Oyun gurubunda benim gibi 2 tane anne daha var, cocuklarini emziren. Birisi 15 digeri 20 aylik olsa gerek.
    Ilk oglumu ikibucuk sene emzirdim. Birakmak istedigim zamanda, gögsüme sirke sürmüstüm. Her istedigi zaman banyoya girer önce sirke sürer ondan sonra gögsümü
    verirdim. 3 gün sürdü ve tiksindi. Gögsümü teklif bile almiyordu. Simdi yaparim henüz bilmiyorum ama herhalde sirke yöntemini uygularim. Bakalim basarili olacakmiyim. Yil sonuna dogru esimin evde oldugu zaman deneyecegim, cünkü onun yardiminada muhtac olabiliriz. Hem benim hemde cocuk icin daha kolay olabilir. Maya'ya ve size basarilar dilerim ve Frankfurt'tan öpücükler yolluyorum.N.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler Lalelula, fikrinizi duymak beni çok rahatlattı. Zaten bu dişlerin çürümesi, kemikte kalsiyum eksikliğine bağlı çabuk kırılmalar, sağlık sorunları falan anneye bir işaret veriyor bence. Benim de daha önceki postta bahsettiğim gibi 22 seneden sonra ilkkez dişim çürüdü, e bunun nedeni farklı beslenme bakımsızlık değil resmen süt vermek çünkü 22 seneden bu yana hayatımda bir tek bu değişti.
      Dediğiniz gibi, çeşitli tiksindirme yöntemleri var, ben de bunu yazın denizden çıktığımda maya süt isteyipte tuzlu memeyi alınca şok olduğunda ve içmediğinde fark etmiştim. Fakat bizimki ne yaptı, haykıra haykıra beni banyoya soktu sonra da şapır şupur içti :D Sabır göstermek lazım evet.. Çok sevgiler, Frankfurt'a Münih'ten öpücükler :) Sessiz kalmayın lütfen :)

      Sil
  9. ben de 15 aylık oğlumu sürekli emziriyorum. gündüz bakıcıda hiç aramıyor akşama kadar. yani istese hiçemmez. yemesi de çok iyi şükür. ama dediğin gibi dudak tiryakisi bizimki de. akşam beni görür görmez yapışıyor. açıp çıkartıyor, alıyor ağzına cokkudu cokkudu alıyor. sanırsın onun malı. bebekler anne memesini kendi vücutlarının bir parçası sanar derler. bizimki biraz da sitemkar bakıyor sanki niye bunu da aldın gittin der gibi :)
    akşam aklına estikçe yanaşıp bir iki fırt alıp gidiyor. gece de aynen sabaha kadar ve bazen saatbaşı. sabah 8:30 da mesaiye başlayıp akşam 6 ya kadar çalışan benim gibiler için durum çok vahim.. uykusuzum, sürünüyorum.. biliyorum çok da bi faydası yok. dişleri filan etkiliyor hem benim hem onun. ayrıca ilerde bağımlılık geliştirmesine neden oluyormuş. çünkü bu artık propa döndü. ama....
    kıyamıyorum..
    hem ona, hem birlikteliğimize. kucağımda gözlerini dikip bazen de kıkırdayarak durşuna, bana ayaklarını koklatışına, yanağımı okşamasına, parmaklarını öptürtmesine.... bayılıyorum
    ben 2 yaşına kadar devam etmeyi düşünüyorum. gecem gündüzüm mahvolsa da napıyım.
    bıraktırabilecek güçte değilim valla.. o mu meme bağımlısı yoksa biz mi bilemiyorum :)
    sonuçta en fazla 2-bilemedin 2,5 yaşına dek emer. kaç çocuk yapmayı düşünüyorsun ki :) bunlar zor olsa da bulunmaz zamanlar.
    bence de kimseyi takmamak lazım, buna sen karar vereceksin ama takip ettiğim kadarıyla Maya çok hastalanan bir bebek baharı hatta yazı beklesen daha iyi olur gibi..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yalnız birşey söyleyeyim mi, memeyi kestiğim yani gece yatmadan önce bir kez ve sabah 6 gibi verdiğim dönemde Maya çok daha sokulgan, öpen sarılan bir çocuk olmuştu. Şimdi sadece memeye odaklandı, o sevmeler sarılmalar çok azaldı yani. Ben senin tam tersini düşünüyorum o nedenle, çocukla anne arasındaki bağı da etkileyen birşey bence meme emme takıntısı. Ama her çocuk farklı tabii..

      Sil
    2. doğrudur valla hiç kesmeyi dene-ye-mediğim için bilemiyorum o durumu :)

      Sil
    3. Deneme boşver, senin içindeki ses en doğrusunu söylüyordur.. Ben yorulduğum için ve içimdeki ses Maya'ya fayda yerine zarar verdiğini bas bas bağırdığı için kesmek istiyorum artık. Hepimize kolay gelsin :)

      Sil
  10. Ceren,
    Yalnız değilsin. Üzüm kız 15 aylık oldu hala emiyor. Ben Türkiye'de de zaman zaman aynı toplumsal baskıyı hissediyorum emzirmekle ilgili. "Hala emiyor mu yoksa" soruları alıyorum vallahi de billahi de. 1 yaşını doldurduğu günlerde meme delisi olmuştu ve ben de o ara bırakmayı ciddi düşünür durumdaydım. Araya hastalıklar girdi, gündüz işte olduğum için özleşme halleri mani oldu derken hala "bıraktırmakla" ilgili bir yol haritam yok. Annem, çocuk doktorumuz dahil herkes bir anda "tiksindirerek" bıraktırmayı savunuyor ve fakat bana hiç insanca gelmediği için ona da direniyorum. Gece uykuları genelde 3 saatlik döngüler halinde, memeyi emzik yapıp birkaç dakika içinde uykuya geri dönme şeklinde...Saat başı uyansa dayanabilir miydim bilmiyorum. Bahsettiğin duygu hallerinin hepsini anlıyorum. Tek fark; ben gün içinde kızımla birlikte olmadığım için suçluluk hali de eklenip memeyi kesme düşüncelerimi sekteye uğratıyor diyebilirim. Bu konudaki gelişmeleri daha sık yazarsan sevinirim.
    Sevgiler,
    Çiğdem

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazıcam yazıcam... Allah bize acısa da kendileri bırakıverseler efendi efendi..

      Sil
  11. Merhaba;
    Pediatristler emzirmeyi bırakmak için 2 yaşı önerirken kişilik gelişimi ile ilgilenenler en fazla 9-12 aylık döneme kadar emzirmeyi tavsiye ediyor.
    Bebeğinizin emme nedeni sadece açlık olsa yavaş yavaş memeden kesme kolay bir yol ancak 1 yaş ve sonrası emme zevk için oluyor daha çok, ve azaltarak sütten kesme çocuğu daha mutsuz hale getiriyor. Azaltarak sütten kesme yöntemi 6-12 aylık bebekler için uygun.. Daha ileri aylarda bir anda kesmek ancak kestiğin dönemde bebeğe gösterdiğin sevgiyi şefkati ( örneğin daha çok sarılmak, okşamak gibi) biraz daha artırmak gerekiyor. Bunlar benim teorik bilgilerim ama gerçekte neler yaşarım kestiremiyorum, çünkü her bebek her anne ayrı bir dünya, kimse kimseye benzemiyor.. Kolaylıklar, sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bağlanma odaklı ebeveynliğe inanan bir klinik psikolog olarak KESİNLİKLE önermiyorum ben birden kesmeyi, çocukta ciddi travma yaratan bir durum. Dediğiniz gibi, her bebek ve her anne farklı, o nedenle sanırım her anne-bebek ikilisi de kendisi karar vermeli :) Sevgiler.

      Sil

Anonim yani isimsiz ya da rumuzsuz yorumlara, hakaret, belirli bir gruba karşı ayrımcılık ya da ırkçılık içeren yorumlara, en önemlisi de yanlış bilgi ya da yönlendirici (melisiniz, malısınız'lı) yanlışlar içeren yorumlara BU BLOGDA YER YOKTUR. Bu davranışları yapan kişiler, genel huzurumuz için engellenecektir. Teşekkürler!