29 Ekim 2014 Çarşamba

Yemeyen çocukla mücadele

ETMEYİN. Evet, yemeyen çocukla mücadele etmeyin çünkü sadece kendi sinirlerinizi bozmakla kalırsınız. Tecrübeyle sabit. Yine bir yememe döneminin tam ortasından bildiriyorum sayın seyirciler. Maya yine ünlü "kaburgaları sayalım başucumuza koyalım" dönemlerinden birine girdi. Bu ilk değil, son da değil. İlk birkaç yememe döneminde ben kendimi kaybedip çocuğa devamlı yedirmeye çalışıp sonunda delirme noktasına geldiğimde "amağn yeter beh!" demiş ve bu şekilde yememe problemini "çözmüş"tüm (buraya tıklayıp hatırlayabilirsiniz). Bakınız yanda patates soğanları yememek için üzerine çıkıp tepinen tıfıl.

Yine aynen, yemezse yemesin amağn dönemindeyim ben de. Serde psikopatlık var tabii. Yok ondan değil anacığım, hangi anne yevrusunu aç bırakmak ister? Lakin yine okudum bu konuda, baktım doktorların dedikleri hep aynı: Hiç bir sağlıklı çocuk kendini günlerce aç bırakmaz, elbet bir noktada yeniden yemeye başlayacaktır. Ya tamam, katılıyorum da.. Günlerce yemedikten sonra zaten hasta olmuyor mu otomatikman?! Olmuyormuş. Yemekle hasta olmak arasında bağ yokmuş. Tabii ki hastayken yemiyorlar. Neden vücut onca dert içinde bir de yemek öğütmeye enerji harcasın ki, normal tabii. Maya da hastalık dönemlerinde (ki ne yazık ki fazla sosyalleşen bir çocuk olduğu için fazlaca da hastalanıyor) hiçbir şey yemiyor. Hatta iyileştikten 3-4 gün sonra bile iştahsızlığı, azıcık minnacık yemesi devam ediyor. Ben de istiyorum ki böyle bir oturuşta bir köfte yesin (bir kazan makarna diyeceğim sandınız di mi.. Yok ya, valla makul isteklerim var, 1 köfte, yeter..) I-ıh. Köfte değil kaya yediriyoruz sanki. O ağız a-çıl-mı-yor. Bir çocuk sadece su içerek de bir hafta geçirebilirmiş, panik yapmayacakmışız. Yapsak ne yazar ki zaten, ye-mi-yor. Nokta.

Dün yüzmede canım sıkıldı biraz. Maya 16 aylık, grubun en küçüğü. Diğer çocuklar 20-24 ay arasında. Dolayısıyla minicik Maya, peşlerinde. Onlar ne yapsa yapmak istiyor. Havuzun kenarından suya atlıyorlar mesela, o da yapmak istiyor. Hop kaldırıp koyun, şap geri atlıyor. Tekrar tekrar yapmak istiyor. Onu öyle kaldırırken elime kemikleri falan geliyor, biraz üzüldüm işte.. Israr etmiyorum, kendi yemek istediği zaman zaten belirtiyor. Ama ne bileyim, klasik anaç sütlaç Türk anaları gibi peşinde köfteyle de koşmadım hiç.. Kendi isterse sizin (yemeğin) peşinden koşsunmuş. Doğrusu buymuş. Abur cubur da vermiyorum. D dışında Vitamin de vermiyorum (ilerde kansere neden oluyormuş vitamin fazlası). Çocuğu ihmal mi ediyorum ya?!

Tek avuntum; 1 yaşına kadar Maya'yı muhteşem besledim. İlk 6 ay sadece anne sütü, sonra anne sütüne devam ederken aklınıza ne gelirse tüm sebzeler, tüm meyveler (kırmızılar dahil), balık, dana, tavuk, ayarında tahıl, tuzsuz kuruyemişler.. En sevdikleri, genelde çocukların sevmediği balık ve ıspanaktı hatta.. Şimdi sebzelerin hiçbirini (domates ve mısır dışında) ve balıkla tavuğu ağzına sürmüyor, eti çok nadir köfte şeklinde yedirebiliyorum. Süt asla içmiyor, biberon, emzik zaten hiç kullandıramadık biliyorsunuz ama bardaktan da süt içmiyor. Hatta yediklerini sayayım daha çabuk biter yazı.. Geçen biri smoothie yapsana dedi, Meyveleri blenderden geçiriyormuş, içine haşladığı sebzeleri, ıspanağı falan ya da yulaftır, bademdir ekliyormuş. Fena fikir değil aslında. Ama bu sefer de sadece "içme"ye alışacak, hem dişler için iyi değil hem de bir seferde çok fazla kalori alacak yine yemeyecek.. Bir de tabii çocuğu "aldatma" mevzuu var, bazı anneler çocuğa fark ettirmeden birşey kakışlamanın ilerde onu da yalan dolana sevk edeceğini söylüyor (bu ne hassaslık ayol).

Üzülüyorum evet ama çok kafama takmıyorum. Bu konuda yazıyorum ama kafama takmıyorum (:P yediniz siz de). Bu yaşta gelişim dönemleri gereği birden yemek seçmeye başlamaları normal aslında, çünkü bu yaşta ebeveynlerin sınırlarını zorlamaları, kendi bağımsızlıklarını kazanma çabaları ve dünyadaki bazı şeylerin kendi istekleri doğrultusunda yapılması ve değiştirilmesini görme ihtiyaçları var. 2 yaş civarı bu nedenle "ilk ergenlik" dediğimiz bir dönem. Kimi çocuk bunu tuvalete gitmeyerek, kabızlığa varana dek tutarak, kimi çocuk uyku saatlerini zorlayarak, kimi çocuk yemek savaşlarına girerek, kimi de huysuzlukla gösteriyor. Bu dönem 3-4 yaşından sonra düzelirmiş.. O zamana kadar zayıflıktan kopmaz ya da hastalıktan tahtalıköye gitmezse (gitmezmiiiiiş!) Dur bakalım nolcak bu işin sonu..

Derken; tv'de dün yanlış beslenme üzerine bir belgesel izledim. Özellikle fakir bölgelerdeki çocukların yetersiz ve yanlış beslenmesi, klasik kemikleri sayılan çocuklar, yardım fonları falan. Ama bir de zengin çocuklarının yanlış ve fazla beslenmesi ele alındı. Bu gruptaki çocuklar da en az fakirler kadar berbat besleniyor, hazır gıdalar ve özellikle aburcubur fazlalığı. Sevgi vermek yerine yemek vermek konusu yine.. O zaman bari sevgi ve ilgi vereyim ben yine, hücrelerin içini doyurayım..

Okumalar:
1-3 yaş arası çocuk ne kadar yemeli burada.
Parmak gıda tarifleri için harika bir kitap burada.
Yemeyen çocuğu kafaya takmamak için okunması gereken burada ve burada.

24 yorum:

  1. Seni en iyi anlayanlardan biri benim, teorikte nasıl bunun normal olduğunu anlasak da ana yüreği işte yemeyince dayanamıyor, akıl ve kalp sürekli çatışıyor. Şimdi dila yiyor çok şükür yine herseyi değil ama daha iyi. Bir se farkettim ki hakikaten önceden acıkmasına fırsat vermiyormuşuz, gün içinde 3 ana öğün artı içtiği sütler artı atıştırmalıklar belki 2 saatte bir yemesi beklentisi içine giriyoruz. Oysa biz mesela 4-5 saatte acıkırız. Ben de farkettim ki dila da bu kadar süre sonra acıkıyır, ondan sonra daha kolay. Bir de sana bu yazıyı önereyim anne baba nasıl yiyorsa çocuk da onu örnek alıyor :) https://blogbabba.wordpress.com/2014/10/18/ye-bebegim-yee-yee-yee/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Diyorlar ki 3 ana, 3 ara öğün alması lazım. Ama benim gözlemim ara öğünleri alınca anaöğüne acıkmıyor, yani diyeceğim ara öğünü minicik bişey olarak veriyorum mesela 1 dilim elma ayarında, o bile tıkıyor.
      Bu arada babanın gözlemi çok yerinde, biz rejimdeyiz oysa çocuğu şişmanlatmaya çalışıyoruz, tezat :D

      Sil
  2. Yine yeniden sayfayi aciyorum o gunku sıkıntimla ilgili bir yazi hooop bi rahatlama.valla ceren sen aylardir çalişiyosun aslinda bildiğin international psikolog oldun.daha bu sabah derin ve babasi harp içindeydi.ya diyorum birak cocuk daha dokuz aylik ve biliyorum dis cikariyor ama yok bilmem kac saattir açmis ben de biliyorum yemedi kac saatttir ama kendini aç hissediyor mu sorun orda.ben kendimi epey bi gelistirdim bu istahsizlik konusunda seni okuyarak yerli yabanci nekadar kitap varsa blog varsa hatmederek rahatlatiyorum kendimi.ama gel görki anacegizim (ki bu kadincegiz ben bebekken bacaklarinin arasinda beni sıkıstirip burnumu tikayip hoop agzima yemegi hüpleten bir zat:)) anlamiyorlar.allahtan derincim bu konuda anası gibi salak çikmadi kendini ne sıkıştirtır öyle ne de burnu sıktırtır.ben de cok uzuluyorum ama duşünüyorum iştahsızken ağzima yemekler tıkıldıgını uykumun en tatli yerinde ağzima süt tıkıldıgini hoslanmazdim hatta cerlerim yani ne bu diye.işte bunlari düşünerekten rahat olmaya çalişiyorum ki zaten ortada yemekle ilgili bir savaş varsa öyle ya da böyle kazanan hep derin oluyor.bu açsa yer zorlamayalim mantigini en cok da senden ve de carlos gonzalesten ogrendim (adam yeme icme konusunda beni bayaaa bi rahatlatti valla keske annem ve kocam da okusa:() valla rahatim falan ama icimdeki anne susmuyor sütünü içeydi de oyle uyuyaydi yawrum cerencim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ay bilmez miyim, ben hiç yumurta yemezdim, babam zorla "o yumurta yenmeden kalkılmayacak masadan" diye kaç kez zorladı beni, hepsinde de kustum. Şimdi Maya da yumurtaya ağzını sürmüyor, evet önemli bir besin ama yedirmiyorum, kendi ağzım yanmış ya.. Diğer besinlere de böyle davranabilsem en azından kendim rahatlayacağım ama işte hiçbirşey yemeyince insan bi noktada kopuyor.. Yazdıklarımı kendim de uygulayamıyorum bazen yani..

      Sil
  3. Bu yazıyı tam da Minnoş'u parka götürüp getirdikten sonra okudum. Salıncakta sallanırken yan salıncaktaki 2.5 yaşında ve 31 kilo bir tıfıldı:) Bakıcısının anlattığı beslenme tarzını duyunca "Bizimki yememeye devam etsin, böylesi daha sağlıklı" diye düşündük ailecek. İleride yaşanacak sağlık problemleri, çok yiyen çocukta daha az olmayacaktır. Böyle düşünüp rahatlamak lazım belki de! Bir ortası olsa iyi olur ama ortaları yok, biliyoruz:9

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet aman şişmanlık çok berbat, hele çocukluktan itibaren olunca, fiziksel ve sosyal çocuk istismarı bence..

      Sil
  4. Dis agrisi cektigi icin bnmkide nazlanıyor bu aralar:(kilo alımi normal oldugu icin bnce pek problem yokta annem deli oluyor:) kahvaltida yiyor oglende yiyor arada meyvede yiyor azazda olsa,sanki tum tabagin bitmesi lazim..yiyor iste cocuk.birtek aksamlari nazli oda olsun cnm napim.bn cok zayifmisim cocukken ve hic yemezmisim,burnumu fln kapatip zorlarmis annem.4 gun birsey yemeden dondurmayla gecirmisim mesela amaaaa bnce cok onemli dgl.cunku boyum 178civari kilomda iyi,hicte hastalanmam nerdeyse bagisiklik sistemim iyidir.yani cocukluk pek etkilemiyor herhal.simdide cok yiyorum:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) umarim maya da saglikli buyur giz

      Sil
  5. bizim bakıcımızı kargoyla göndereyim sana.. 2 ayı bulmadan yemek diye peşinde dönen bi bambino olur :)
    başka konularda değil ama yeme konusunda çok sağlıklı besleniyor (şeytan kulağına kurşun)
    lakin oğlanı alıp eve gidiyorum ağzı kitleniyor! kafta sonu tam bir kabus. reklam filan arııyorum tv karşısına koyup. içim rahat etmiyor eer öyle yapmasam hiç yemeyecek.....
    artık ben de koyverdim ama uğraşamıyorum. orda yediği yeter napıyım :)

    annemin "siz yedikçe ben yemiş gibi oluyorum" lafı hiç de arabesk gözükmüyor artık :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tv karsisinda yedirmiyorum ben hatta tv hic acilmiyor o varken.. Ondan mi dersin yemiyor. ;)

      Sil
  6. Benim minik cadı (17 aylık) da hiçbir yemeği yemiyor. Kuru kuru ekmek kemiriyor, elleriyle yoğurt yiyor. Canı isterse biraz peynir kemiriyor. Ayran görmesin çılgın gibi saldırıp içmek istiyor. Sabahları yumurta yiyor. Ama işte hiç sebze yemiyor ve ben sakin kalmak istesem de deliriyorum maalesef :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ooo ayran yumurta bitek bunlari yese ben gobek atarim, hic merak etme yeterince besleniyor bence..

      Sil
    2. Ben de sürekli kendi kendimi telkin ediyorum bu yedikleri yeter zaten diye :) inşallah seninkinin iştahı da açılır en kısa sürede.

      Sil
  7. Ceren başka bebekleri yemek yerken görünce Maya nasıl tepki veriyor? Yada tepki veriyor mu diye sormalıyım :) Hani vardır ya türkçede elin tavuğu kaz gelir misali genelde 2 yaş bebeleri başka bebeklerle yemek konusunda gaza geliyorlar. Sadece gözlem:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sen iyi bir anne olacaksin :) Dedigin cok dogru, hatta bu konuda da yazacagim, taslakta bekliyor su an.

      Sil
  8. :) öyle mi diyorsun teşekkür ederim :) Gururum okşandı :P

    YanıtlaSil
  9. Blogunuz bir harika ben su an 32 haftalik gebe bir anne adayiyim kucukken ben de hic yemezdim hala cok zayif oldugum soylenir ama su an hic yemek ayirmam bunlari duyunca korkuyorum yemeyen cocuk cok zor gercekten hele bana cekerse yandim insallah babaya ceker diyorum da baba da masallah 90 kilo:) yine en iyisi bana ceksin diyorum tum yazilarinizi sular seller gibi okuyorum bi yandan da bitmesin istiyorum izmirdenGurbet eldeki dostuma selamlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim :) Çok az kalmış, inşallah sağlıkla, kolayca bebeğinize kavuşursunuz! Güzel İzmir'e sevgiler

      Sil
  10. Yemeyen bir çocuğum yok, sizi tam olarak anlayamam tabii ama oğlum az yediği zaman ben karşısında iştahla hapır hupur yediğim zaman o da benimle yiyor. Bunu denediniz mi hiç?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :D Valla haklısınız galiba hiç denemedim, ben de pek iştahla yiyen biri değilim ki..

      Sil
  11. Cerencim aynen benim kizimda öyle maalesef.Bir yasina kadar o kadar güzel yerdi ki.brokoli,avakado aklina ne sebze gelirse.Bir gün kalkti ve ( sanirim yas gununden birkaç gün sonra) yememeye karar verdi.Sebze , çorba,peynir,yumurta yok artik menumuzde. aAra ara pisiriyorum belki diye ama çorba görünce agliyor inanamazsin Tam 18 aylik olduk,iki aydir bütün yemeklerini kendisi yiyor,bana kasesini bile tutturmuyor.Bizim dediklerimiz et,biraz balik,makarna, pilav bazen yeşil mercimek.kuru baklagilleri haslayip kuruyemiş gibi veriyorum o şekilde yiyor biraz. Bi de saglikli atistirmaliklarimiz var,badem,ceviz,kuru uzum, findik fistik vs. biraz da meyve.Yemekten çok bunlarla yasiyor bence. Kopek dişleri basladigindan bu yana çok fenaydik ,omega 3 basladik sanki biraz acildi istahi.Yani yemediklerini yine yemiyor, yediklerini daha iyice yemeye basladi. Ben asla zorlamiyorum hem zorlasan ne cikar ,yenilecegim savaşa asla girmem ;) Bir çocukla güç savasina girilmeyecegini ogreneli çok oldu ,sonunda mutlaka onlar kazaniyor.Bize de kabullenmek düşüyor. Bazen birseyleri olduğu gibi kabullenmek ,değiştirmeye calismaktan çok daha az yipratiyor. Bukemedigin bileği opeceksin değil mi ama;) mayayi öperim sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen :) Bu arada yorumlara bakıyorum da benim çocuğum yemiyor diyen annelerin çocukları bence baya yiyor. Et, balık kurubaklagil ve sağlıklı atıştırmalıklar.. Daha ne olsun be doğal anne :) bence hiç üzülme, gayet iyi besleniyor, dişler tamamlansın rahatlayacaklar diye umuyorum..

      Sil
  12. Maya'yi okuyunca sukretmedigim değil allah kolaylik versin. Ama şöyle düşün anne sutu aliyor Maya da belki yemediklerinin vitamini proteinini oradan tamamliyordur.Yoksa kiloyu geçtim boyu uzamazdi kuzunun. Belki de süte guveniyordur Ceren.Memeyi biraktirmana rağmen yemeyebilir de o da var. Velhasil yemeyen çocuk zormus ,bir yasina kadar oyunla olsa yiyen bir cocugum vardi ahh o gunler ne guzeldi bir bilsen.Ne yapsan yiyor dusunsene ruya gibi;) simdi bir ogunfe uç ayri yemek yaptigimi biliyorum,onu yemedi sunu yapayim oda olmadi bunu deneyim derken,en sonunda patates kizartir bir posta da ağlar olayi tayliya baglariz ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) evet di mi... sana da çok kolaylıklar dilerim doğal anne..

      Sil

Anonim yani isimsiz ya da rumuzsuz yorumlara, hakaret, belirli bir gruba karşı ayrımcılık ya da ırkçılık içeren yorumlara, en önemlisi de yanlış bilgi ya da yönlendirici (melisiniz, malısınız'lı) yanlışlar içeren yorumlara BU BLOGDA YER YOKTUR. Bu davranışları yapan kişiler, genel huzurumuz için engellenecektir. Teşekkürler!