28 Ocak 2015 Çarşamba

Beraber yiyin!

Önceki bir yazıda da bahsetmiştim, bizim kız pek iştahlı bir çocuk değil. Dün akşam da yine hiç bir şey yemeden gitti yatağa, bir bardak ayranla! Bir önceki yazıda, böyle yememe dönemlerinde kendimi suçlardığımı görüyorsunuz ama artık pek umrumda değil, durumu kabullendim. Kilosu düşük ama kendi kategorisinde (tüy siklette kopartmada altın madalyaaaa) kendince büyüyor. Bu konu benim için çözüldü diyebilirim.

Şöyle ki; Maya 1 yaşından beri sofrada bizimle oturup, biz ne yersek onu yiyor. Ona özel yemek de yapmıyoruz, yedirmiyoruz da. Kendi neyi, ne kadar isterse çatalı kaşığı ve son zamanlarda bize öykünerek yemeklere dürtmeye başladığı önü sivri olmayan çocuk bıçağıyla (evet bıçak da veriyorum ve biliyorum bizde çocuğa bıçak verilmez. Aman ne olur ne olmaz. Şeytan doldurur. Hatta bıçağı geçtim, çatal ya da kaşık bile verilmez. Çatal mazallah gözüne batar, kaşık kulağına kaçar - çevirisi: döker, üstünü ve daha önemlisi etrafı kirletir falan) yiyor, sonra ıslak bezine elini ağzını siliyor, önlüğünü çıkarıyor ve kalkıp gidiyor (son zamanlarda bebek sandalyesine de oturmamaya, altına minder konmuş sandalyeye oturmaya ya da direkt ayakta yemeye başladığı için sandalyeden de kendi kolayca iniyor tabii). Kendini yeterince besleyemedi, azıcık yedi gibi kaygılarım yok çünkü kaygılansam, ben yedirmeye kalksam, kitaplardaki gibi 3 ana 2 ara öğün vermeye çalışsam da değişen bir şey olmuyor (evet onları da denedim, tabii ki SS subayı değilim, benim de içimde bir Türk anası gizli, stresli anlarda pörtlüyor).

Maya az yiyen, kilosu her daim sınırda hatta Türk cetvellerine göre oldukça düşük olan bir çocuk. Sanırım yapısı böyle, minyon. Özellikle hastalık öncesi, sırası ve sonrasında günlerce ağzına lokma sokmuyor ve tabii sonunda Afrikalı çocuklar gibi kemikleri sayılıyor. Biraz üzülüyorum tabii, özellikle kemikleri elime gelince, bacaklarını kollarını çıplak görünce falan.. Ama itiraf edeyim, çöp gibi bacaklarına bakarak ağlamıyorum. Son zamanlardaki yorgunluk ve çoklu alanlardaki problemlerle mücadelede fabrika ayarlarım cozuttu heralde, artık ne olursa olsun "koyver gitsin laylaylay" modundayım. Bir de kendi kendine ve istediğini istediği kadar yiyen çocuk mutlu anacığım, sofra esenlik ve barış içinde. Bence önemli olan da bu..

Bir de bizim ağlayan çocuk merkezinden Dr.Nazi'ciğim "sağlığı yerinde olan hiç bir çocuk kendini aç bırakmaz, açlıktan ölmez" dedi ya, ondan da rahatım. Sofrada rahatız, yediğimizden çok konuşuyor, gülüşüyoruz. Zorlamıyoruz. İkram var, ısrar yok. Maksimum 45dk sürecekmiş ya yemekler, sonra kaldırılacakmış önünden, öğün arası da verilmeyecekmiş. Su içtiği sürece isterse 1 hafta yemesin hiiiiiiç önemli değilmiş, acıkınca yermiş. E bekliyoruz elbet bir gün acıkır di mi? Şaka bir yana, yemeyen çocuk fenomeni hakkında hakikaten stres yapmamak lazım, nedenini şurada yazmıştım.

Öyle böyle derken, bu gece yine sadece ayranla yatağa giden Maya fenomeninden sonra, cool'luğa ara verip dedim "acabaĞ bu işlere bir Türk anası titizliğiyle mi yaklaşsam?" yani eve organik sera kursam, çocuğuma çimen sularından balbademli anaç sütlaç muhallebilerine neler neler dürtsem, yedirsem (yedirmek derken, bizim kültürümüzde 2 yaşındaki çocuğa hala yemekleri püre eden ve kendi yediren analar var yahu! Burada çocuğuna kendini geliştirme fırsatı vermiyorsun diye süpürge sopasıyla kovalarlar bu anaları, sosyal açıdan yerin dibine sokar sokar çıkarırlar valla) bir bakayım şu internet camiasında kim ne pişiriyor dediysem.. Amanın bu iş sektör olmuş bebetodaşlar! Ben bir gurme bebek sitesini, bir bu alanda ün salmış olan Annabel Karmel'in kitap ve sitesini bir de şu müthiş kitabı bilirdim. Lakin siz yevrumuzun sadece beslenmesi önemli değil, önemli olan yemek ile sanat arasındaki ince nüansı da yakalamasıdır derseniz, gözünüzü seveyim şu site ye bir bakın, ya da Fransız mutfağından seçme gurme bebek tadları peşindeyseniz şu site de pek şükela (bu arada benim Fransız arkadaşım onların çocukları sadece 4 öğün yedirdiklerini ve kahvaltı dışında asla şekerli şeyler vermediklerini söyler hep, kendi de bebeleri de fıstık tabii). Ve son olarak, işin sanat kısmı için şuraya da bir göz atın derim..

Lakin %100 işe yaradığını kendim bildiğim ve paylaşmak istediğim tek nokta şu; işin sırrı beraber yemek! Sadece ailecek de değil, böyle cümbür cemaat, bebekli çocuklu bir araya gelip beraberce afiyetle yemek. Sadece çocuklar değil bebekler de hoşlanıyor ve en iştahsızı bile hapur hupur yiyor yahu (daha önce de bahsetmiştim, bu yaştaki çocuklarda gelişimsel döneme özgü bazı yemeklere karşı korku ve tepki oluyor, canlı renkler, şık sunum ve mümkünse diğer bir çocuğun aynı yemeği yiyor olması (o yiyor, bir şey olmuyor, ben de yiyebilirim) bu tip korkuların yenilmesinde işe yarıyor). Geçenlerde gittiğimiz bir akşam yemeğinde Maya'nın karides güveç üstüne trüf mantarlı tortellini yediğini fark edince, dedim ki "ya bu çocuğun içine Vedat Milor kaçmış, evde de bu tip şükela tatlar arıyor bu çocuk (oldu canım, sen iste trüf mantarı tarlası kuralım salona biz, karidesler birbirini kovalasın banyo küvetinde, üstü altın tozu ile süslenmiş yaban mersinli creme brulee'lerle gelelim sana, sen yeter ki emret sultanım) ya da her bebek ve bir çok insan gibi o da tam bir "sosyal yiyici" yani yemeğe değil ortama odaklı yemek seçiyor. Enteresan..

Şimdi önümde iki seçenek var; ya kendime çeki düzen verip evde gurme lezzetler üretmeye başlayacağım (hahahayt sesli güldünüz di mi sizde benim gibi) ya da bebekli arkadaşlarla yemek zamanlarında bir araya geleceğim. Bu mudur, budur.

17 yorum:

  1. Maya' nın masada sizinle oturup kendi tabağından çatalıyla kendi yediğini okuyunca içim bir garip oldu yaa ne zaman büyüdü bukadar? İlk okumaya başladığımda iki aylıktı , birsürü blog okuyorum ama Maya ve senin yerin ayrı :) daha önceki yemek konulu postta ben de yazmıştım birlikte yemek çok işe yarıyor, hatta ben karşısında yiyip onu iştahlandırıcam derken kendimi baya bir kaptırıp ona vermeyi unutuyorum elimden alıyor çocuk :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. BEN çok teşekkür ederim, ben de bazen düşünüyorum aynı şeyi, ne kadar çabuk geçiyor zaman! :) Yiyelim güzelleşelim o zaman! Afiyet olsun size de :)

      Sil
  2. Oğlum 1 yaşında ve ben onu pürelerle kendi ellerime yediriyorum :D Evet o mal anne benim. Çünkü hiç ilgisini çekmedi, teklif ettim. Arada sırada bardaktan su içmesi, kendi yemeğini yemesi, finger food olayına girmesi için ortam yaratıyorum ama hiç oralı değil.

    Ben o yaş sınırlarına inanmıyorum. İstediğinde alır döke saça dener yer.
    Ama gerçekten ilgisini çekmiyor.

    Tek prensibim onu hiçbir şeye zorlamamak.

    Evet ona özel günde 2 çeşit yemek yapıyorum, kahvaltısını ve 2 ara öğününü de en başından beri kendi ellerimle hazırlıyorum. Biz evde sadece salata veya smoothie ya da bol acılı baharatlı şeyler yiyoruz. Ona uygun değil.

    Yani kısacası yazıda size göre tavsiye edilmeyen ne varsa bizim evde oluyor ama ben bunlara takılmıyorum çünkü her zaman ona her alan açık. O yeter ki noktacık kadar ilgi göstersin. Doğum gününde önüne pastayı koydum elleriyle oynasın ağzına götürsün, istediği oyunu yapsın diye. Onda bile aşırıya kaçmadı. Eh napalım, demek ki keşfetmek için daha zamanı var.

    6 aylıktan beridir, ona teklif ediyorum ama durum bu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ay 1 yazmışım, 2 olacak o yaaa. Ay övünür gibi olmuş hem de, yok ayol 2 o 2! Evet 1 yaş püre için biraz geç (dişlerin sağlığı için püre pek önerilmiyor) ama kendi yemesi için tabii erken olabilir :) Ya bu işler yarış değil ki, eninde sonunda kendi yiyecek zaten, erken başlayınca çok keyifli oluyor, sen yedirmeyince valla sofrada şenlik şamata, o anlamda güzel :) Kolay gelsin, yavaş yavaş olur, düşünme hiç..

      Sil
    2. Haklısın artık püreden uzaklaşma zamanı geldi. Dişleri çok geç geldi, o da sebep oldu. Şimdilik sadece 2 dişi var ..

      Teşekkürler, yavaş olsun zevkli olsun :D

      Sil
    3. Dukuju aynı durumdayız. Yalnız diilsin yani :) Ege'nin de dişleri çok geç çıktı. Hem acıkınca illa doyurulmak isteyen bir çocuk, hem de hazır çok açken koyayım önüne kendi yesin diye neler neler yaptım. İki tırtıklıyor sonra atıyor yere ve ağlıyor sen yedir diye. Tembel yaptım çocuğu ben valla :( Ne zaman püreden uzaklasalım artık öyle böyle alışsın desem bişey oluyor. Bu hafta yine başlıyordum ki "aç da kalsa kendi yemeyi öğrenecek hadi bakalım" diyerek, bu sefer de el ayak ağız hastalığı oldu. Öyle bir kusuyor ki burnundan fışkıranıyor çocuğun. Bütün boğaz yara. Dr.sadece sıvı gıda vereceksin dedi. Blender yap herşeyi dedi. Yani blender kabusu hala bitemedi bizde :(

      Sil
    4. Geçmiş olsun Pelin.. Kolay gelsin.

      Sil
  3. Benimkiler iki kardeş biri yerse onu görür diğeri de yer. Ama biri yedikten sonra iggg ben bunu yemem derse diğeri hiç tadına dahi bakmadan ben bunu yemem der 😜😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Of işte buna deneyim deniyor, bak hiç aklıma gelmedi, bizimkiler daha öö aa falan bilecek yaşta olmadığı için :D Bir de biryerde okudum, mesela sevdiği bir yemeğin yanına sevmediğini koydun onlar ikisi birbirine değdi ya, sanki zehirlediler gibi ikisini birden reddedebiliyorlarmış ayyyy bu küçük beyinler!

      Sil
  4. Benim mutfakla aram yoktu hic bebek olmadan.esim de ben de cok yogun calisiyoduk hatta ben yogun bir sekilde evde de ozel ders veriyodum.tabi bu durumda en iyi secenek ya disardan siparis vermek ya da disarda yemek oluyodu.sonra derin dogdu ben isi gucu hafiflettim ama bu seferde kiz kolik gece gunduz aglayan bi bebek aglamadigi dakikalari sayardim.sut bile sagamazdim uyudugunda nerde olsa o sesi duyar uyanir ben bi yerde sagma makinasi bi yerde firlardim.yine mutfak olayi sifir biz yine siparis yemeklerle falan.bebik alti aylik oldu basladik ek gidaya bi guzel de yiyodu.ama sut ve coklu gida alerjisi vardi.sut olayini zaten raporlu ozel bi mama ile hallediyoduk da ek gidalar cok zorluyodu beni cunku sinirlisayida secenek vardi.dusunun rezene cayi versem aninda kabariyodu.elma versem kakasi mukus icinde kaliyodu ( mide bulandirdiysam affola).dokuz aylik oldu tekrar bi alerji testi yapildi sut disinda alerjisi kalmamis baska besinlere.ok ohh diyorum kendikendime envai cesit pureleri yapar beslerim bebemi.ama bu sefer de cocuk kasikla bisey yememeye basladi.hala d vitaminini uykusunda veriyorum o denli yani.cocuk hep ac yemiyo kasikla.bigun yine miss gibi pureleri yaptim yemiyo sinir oldum hasladim sebzeleri koydum onune.kiz nasil yiyo anlatamam size sanirsiniz onunde bi bucuk porsiyon iskender var :D tamam dedim cozdum ben olayi.basladim arastirmaya.bi suru kitap okudum siteleri hatmettim sabahlara kadar.kendime bi tarif defteri yaptim.gece derin uyudu ben yazdim (cunku iclerinden sut proteini iceren tarifleri elemem gerekiyordu).bebegimin ve de bizim menulerimiz nasil cesitlendi anlatamam.finger foodlar sayesinde damak zevkini de anladim baharat severmis haaniim.simdi yaklasik uc aydir bizim evde derinin yemekleri yeniyor tuzsuz tabiki.tabiki yemekler birlikte yeniyor sakalasmali oynamali sarkilar soylemeli dokmeli sacmali.kire de care buldum .bir suru kilif diktim mama sandalyesine.bazen gunde uc kere degistirdigim oluyor.bi el supurgem var yemeklerden sonra yere dokulenleri topluyorum sip sak.kurutma makinasinin da hakkini yiyemem bu camasir fazlaliginda.aksam yatmadan da guzel bi banyo.ohh miss valla.evet maya gibi kilosu sinirda derinin de ama dert etmiyorum.ben ve kiz kardesim o kadar zayiftikki cay kasiklari derlerdi bize hayatimnboyuncacda zayif oldum.sorun yok saglikliyim.kizim da bana cekmis :D su ictigi surece corba vs.icmesine gerek yok dedi dr. Ayrica cook hosuma gidiyor karsimda kuccuk bir insan yemegini kendi yiyor.yedigi her seyi minnak elleriyle inceliyor.kesfediyor kati yumusa sulu izlemesi harika.masada uc kisiyiz bu harika.is yerimiz eve yakin her ogun birlikte olabiliyoruz.bagimsiz kendinin fakinda.benim ve babasinin ona guvendigimizin farkinda.simdi yeni yeni catal kullanmaya basladi yakinda kasik da kullanir :) tarafimdan herkese tavsiye edilir valla bu baby led weaning hadisesi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Harika bir hikaye, bayıldım ve tebrikler..! :)

      Sil
  5. Ya anasına bak kızını al demişler Ceren sen sanki kilolusun falan da :) Eminim normaldir Aren uzun suredir bildiğin sivri bıçak kullanıyor ay çocuk isterse kendini playdoh ile bile yaralayabilir :) Bir kere mi ne parmağını hafif kesti o kadar.Yanında olursun tabii ki orası ayrı. Çok iyi etmişsiniz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ay çok doğru Tüten, sakınılan göze çöp batıyor ayrıca. Bir de bizimki solak galiba ya daha belli olmaz tabii ama kalemi ve çatalı solla tutuyor genelde daha belli olmaz tabii ama, bizim ailede de var eşim de solak, solakları da acaip severim şansıma hep yakın arkadaşlarım sevgililerim falan solak olmuştur. Ama bu bıçak işi solaklar için çok zor, ters elle tutmaları gerekiyor, onlara özel hep bıçak makas falan özel olacak yoksa çok kazalar sakarlıklar oluyor of.

      Sil
  6. :)şimdi düşndüm ilk okuduğum yazın güzel ebenizle tanışma yazısıydı:)neysem benimki çocuklar için olanı istemiyor oyüzden pasta bıçağı evet bizim kullandığımızdan(!)ve çatal kaşığı kullanıyor.çatal yemek için kaşık fırlatmak için.tam iki gün oldu sadece çeyrek yumurta,bir dilim elma,bir tatlı kaşığı avakado yedi..:(o türk anası bnm içimdede pörtlüyor sonra diyorum aç olsa yer napim ayol..Maya ztn sosyal bir çocuk ve sana benzemiş minyon zarif bir yapısı var.Zaten kuş kadar midesini o yedikleri bile dolduruyordur..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aman bıçak konusunda dikkatli olun Gizem, herşeyi yapabildiklerini sanıyorlar, böyle kesilen çok çocuk biliyorum aman yani.. Korkarım ben bu işlerden :)

      Sil
  7. Pasta bıcağının kendine hayrı yok:)ama tabiki dikkat ediyorum çünkü ben zaten sakar bi insanım:( buarada çocuma laf ettim bak 15tane hamsi yedi akşam şoklardayım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 15 hamsi miiii :D karadenizli uşağuuum afiyet olsun

      Sil

Anonim yani isimsiz ya da rumuzsuz yorumlara, hakaret, belirli bir gruba karşı ayrımcılık ya da ırkçılık içeren yorumlara, en önemlisi de yanlış bilgi ya da yönlendirici (melisiniz, malısınız'lı) yanlışlar içeren yorumlara BU BLOGDA YER YOKTUR. Bu davranışları yapan kişiler, genel huzurumuz için engellenecektir. Teşekkürler!