14 Nisan 2015 Salı

Bir 2 yaş klasiği: Kabızlık

Bu sıra bizim çevrede bir kabızlık moda oldu dostlar, ayol kime sorsam çocuğu kabız. Oyun parkları kıpkırmızı ve ekşi suratlarla ıkınan tosuran ağlaşan çocuk dolu. O yana bakıyorsun bir çocuk poposunu tutmuş bağırıyor, bu yana dönüyorsun bir başkası dizlerini karnına çekmiş yere çömelmiş haykırıyor, aşağı bakıyorsun komşunun oğlunun tuvaletten acı dolu çığlıkları yükseliyor, yukarı bakıyorsun masum yavrun sana içli köfte gözlerle bakıp pıtır pıtır gözyaşı döküyor.. İçimiz kaldırmıyor vallahi, devlet bize bakmiyir, büyüklerimiz buna bi çözüm bulsun. Halimiz perişan.

2 yaş çocuğunuz varsa, kabızlık ana gündem konunuz; eşinizle ya da bebetodaşlarınızla kaka muhabbeti yapmadan geçirdiğiniz bir gününüz yok demek. Daha geçen gün kişisel gurum "unmumsy mum" bile bu dertten muzdaripti, "siz hiç başka bir insan evladının kaka yapmasına yardım ettiniz mi, daha ne kadar dibe batabilirim söyleyin bana?!?" diye yakınıyordu.. Zavallı kadıncağız, evladı bilfiil ağzına etmiş analar güruhu bile kendisine yüz ekşitti, öyle diyeyim size. 

Biri bu çocukları durdursun. ay yok durdurmasın, hızlandırsın (yok bu da olmadı), ha yumuşatsın evet evet yumuşatsın. Yumuşacık olsunlar böyle teddy gibi, ohhh sokalım bastıralım bağrımıza. Ama yok. İlla tutacaz, bırakmayacaz. Ay ne kıymetli kakaymış bu, kıymelimsss, vazgeçilemesimsss (Gollum, bildiniz mi?)

Niye 2 yaş çocuğu kabızlıktan muzdarip, açıklayayım size. Boşuna psikoloji okumadık heralde. Bu yaşta çocuklar artık yavaş yavaş benlik bilinci geliştirirler, bedenlerinin ve sahip oldukları diğer canlı cansız muhteviyatın farkına varırlar ve en önemlisi de davranışlarının dünya üzerinde bazı farklar yarattığını keşfederler (yirim sizi, halbuki şu evrende bi toz tanesi bile değilsiniz ama, gel de anlat..) Dolayısıyla, "kaka tutmak" bir başkaldırıdır! Yaşasın kaka tutmanın gücü, yaşasın totoların kardeşliği! Bir de fizyolojik durumlar biner bunun üstüne; 1,5-3 yaş arası neredeyse tüm çocuklar bir "yemek seçme dönemi"nden geçerler, tek yönlü ve genellikle son derece lifsiz beslenme sonucunda kabızlık kaçınılmazdır. Bir de diş çıkarma var ki, en yiğit pehlivanı totosundan pırlanta çıkartır eder.. İşte bu noktada çocuğun "bireyselleşme süreci" ile "fizyolojik değişimler" bir araya gelir; olur sana nurtopu gibi bir kronik kabızlık. Sorun kendi ananıza, 2 yaşında siz de kabızdınız işte. Nooldu hani, öğrendiniz zamanla dünyanın kaç bucak olduğunu, tut tut nereye kadar kontrolü elinde tutacaksını, saldınız gitti (bakınız her ebeveynin yaşadığı o muhteşem an: lazımlıkta boncuk bulma halleri, hadi tuvalette çekilmiş fotosu olmayan kafama terlik fırlatsın burdan).

Rahat olunuz, geçecek inşallah. Modern psikolojinin yüzü suyu hürmetine hala arkasından dil çıkaramadığı Freud bile demiş, yaş 3 olsun, bitecek bu anal dönem, tünelin ucunda ışık var ışık.. Sonra gelsin fallik dönem, anaokulu tuvaletlerinde öpüşmeler, birbirine kuku göstermeler falan, daha oraya girmeyelim, zamanından önce korkmayalım. Geleceeeek, hepsi gelecek.. Dur daha dur, 2 yaşla başa çıkamıyorsun daha, başına neler neler gelecek (Mahallenizin Maydonoz Teyzesi Öğrenen Anne). 

Birkaç nokta var lakin, iş Unmumsy Mum'ın bulunduğu noktaya varmadan rahatlatalım yavrularımızı. Bol meyve, meyve suyu, kuru meyve, komposto ve bol bol bol su; işin sırrı bu. Ama benim gibi bebeğe su içirme konusunda çok zorlanıyorsanız, bir sır vereyim de iki dua edin arkamdan: Şerefe! Valla bak, bebeğin bardağına suyu koyun, kendinize de alın birer bardak, şerefe ve bardakları birbirine vurup çin çinnn yapmayı öğretin. Hatta ne kadar çok insan varsa, ne kadar tanımadığınız yabancı insan varsa o kadar seviyorlar bu işi. Bir süre sonra önüne gelenle bardak tokuşturan, bu sayede de iki yudum bile olsa su içen bir çocuğunuz oluyor. Biz Maya'ya 1 yaş civarında öğrettik bu şerefe işini ve abarttık, ne zaman dışarda yesek içsek Maya masaları dolaşıp herkesle bardak tokuşturuyor. Sıfır süt ve günde sadece 500-600ml meyve suyu karışık su içen, bunun üzerine bir de maksimum düzeyde bireyselleşme delisi olan bir çocuğum olduğu için, su içirme konusunda ne ipucu varsa Mr.Hankey rızası için paylaşmanızı rica ediyorum!

47 yorum:

  1. Bugün ben de aynı konu hakkında yazdım . Probiyotik yoğurt mayalamayı öneriyorum . Hazır marketlerde satılan toz mayalar bunlar doğal kefir de mayalıyorum artık cacık çok sever benim şapşik öyle yediriyorum geceden de kayısı suyu . İşin kötü tarafı kabızlığa ne iyi geliyosa onu yedirmekte zorlandım ben kırk takla attırıyo maymun oldum . Bugün kakasını yaptı sorunsuz yerde bi çeyreklik bulmuş gibi oldum :))

    YanıtlaSil
  2. Kaka tutmak bir baskaldiri ise benim tifilim 3 gunlukten beri buyuk bir baskaldiri icerisinde :) sanirim iki yasinda hic yapmaz hale gelecek.gitmedigimiz doktor kalmadi sebeb ayni alerji.cocugum o kadar alistiki kabiz olmaya alerjisi bitti bildigin inek sutunu 10 ogun versen icecek ama yine kaka yok piyasada.arada bir kulak memesi kivamina geliyor amaaaannn biz de bi senlik bi senlik ese dosta haber saliyorum deriiinnn yumusacik pofuduk avuc ici kadar bir kaka yapti (miktari da belirtirim mutlaka).dedilerdiki inek sutune bi baslasin yapar o circir bile olur neeerddeeee.ustelik sivi da bol bol aliyor ama nafile.ama anladim bdn simdi yaziyi okuyunca asi bizim kiz ok :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aaaa alerjisi bitti mi çok sevindim :) Toparlar inşallah bundan sonra!
      Canı acıdıysa öğreniyor tutuyorlar evet :( Başka şeyi bu kadar kolay öğrenseler ya...

      Sil
    2. Ay bitti cok sukur sagolasin.yine iştah yok ama az az herseyden yiyebilmesi cok cok mutlu ediyor beni.zaten kendikendine yedigi icin cok yemesini beklemiyorum yediklerinin ona yettigini dusunuyorum hep.sadece alerjiden dolayi secenek sıkıntısı vardi cok sukur erken bir donemde atlatti.kabizligi da atlatirlar insallah.bi de bezlenmek de istemiyor kesinlikle ben de ustune gitmiyorum dolasiyor oyle evde.bu da bu donemlere ait bir baskaldirimi oyleyse yandik benim kiz tum karşi tutumlarini totosuylan hallediyor :)

      Sil
    3. Az olsun güç olmasın boşver Tuba, hiç takılma, bak benim kız da çalı süpürgesi gibi ama içten canavar maşallah :D Bu çocuk milletinin zaten yediği ile yediğinden elde ettiği güç arasında çok ters bi ilişki var.. Bu arada afferim akıllı kuzuma, hoşgelmiş kendi yetişkin gibi yiyenler kulübüne, ne zaman bir okurum bunu söylese çok seviniyorum!
      Kork o totodan bence sen :D

      Sil
    4. Hahaha o ters ilişki çok doğru gerçektende.geçen hasta olduğunda ateşi birturlu dusmedi dr son çare serum takcaz dedi ama benim 9 kg lik cep herkülüm 3 hemşireyi alt ederek o intraketi taktirmadi koluna :))) Evet bazen içimdeki türk anası genleri ortaya çikmiyor değil ama hemen frenliyorum kendimi zira bir küçük insan çataliyla kaşiğiyla kendikendine yemek yiyor ve bu sahneyi seyretmek benim en büyük zevklerimden biri,üstelik sadece beslenme açisindan değil her bakimdan gelişimi için ideal olan bu :))

      Sil
    5. Oy tekrar geçmiş olsun :(

      Sil
  3. evde yoğurt ve kefir öneriyorum ben de. hani hareketsizlik diyeceğim ama bu yaş grubunda hiiiiiç mümkün değil :) bizim oğlanın günde 5 defa yaptığı oluyor (nazarım değmesin de :))
    biz de çok yapmaktan yara ettik resmen sivilce çıktı bir sürü.. ağlaya ağlaya değiştiriyoruz altını :(
    ama bakıcımız kefirini yoğurdunu hiç eksik etmiyor tavsiye ederim işe yaradığı muhakkak

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. e maşallah diyeyim :D
      pişik olmasın o, doktoruna danıştın mı A.? Ay nedir bu popoşlardan çektikleri bu garibanların yaaa

      Sil
    2. pişiğin devasa hali. ya da mikrobik hali bilemiyorum. daha önce hiç görmedim :) kullanmadığım krem, bez, ilaç kalmadı. doktor da bepanthen le trosyd karıştırıp sürün dedi. ara ara azalıyor ama tekrar oluyor.
      o kadar kakaya normal değil mi? neyse yaza kadar sabrediyorum yazın bezimizden kurtuluruz inşallah da rahat ederiz..
      bu arada bizimki gerçekten çok su içiyor. ben ona renk renk suluklar almıştım gece uykudan uyanır bi suluk bitirir.
      çok orijinal suluklar var pipetli filan belki ilgisini çekebilir. hatta ona seçtirerek de alabilirsin ;)

      Sil
    3. hepsinden var anacım, hatta bardaktan kendi içiyor artık ama sulukların da hepsine önce bakılıyor içinde suya ya da daha beteri süte benzer bişey varsa geri veriliyor meyve suyuysa tamam, onu 1/2 oranında suyla karıştırıyorum ama su gibi olmuyor, belki günde 50ml su içer öyle diyeyim, toplamda sadece 400-500ml içiyor :( sorun orda biliyorum ama içiremiyorum..
      bana emailden bi ulaşsana, sana bişi yazıcam ;)

      Sil
    4. işyerindeki pc den giriyorum profil görüntüle kısmı açılmıyor. mail adresini buraya yazsan olur mu?

      Sil
    5. ogrenenanne@gmail.com silcem ama çabuk bak :D

      Sil
    6. meraklandım bak şimdi :)

      Sil
  4. Başlarım böle işe yahu el kadar boyuyla şuan sürekli başkaldırı halinde zaten:)sürekli böylemi bunlar uslandıkları bir dönem yokmu efenim içimiz rahatlasaydı azcık.İtalyanlar gibi yüksek sesli,bolca vücut dili ve el kol hareketleriyle sürekli bıdıbıdı laf yetiştiriyor,karşı çıkıyor bu oğlan.
    Beni sürekli su içerken gördüğü için oda içiyor hatta mineralli su,soda ve detox sularımı daha çok istiyor,farklı hoşuna gidiyor sanırım.cam bardakta ve kendi tutucak ama! Kuru meyve kendimde yemiyorum artık kurutulurken içine koyulan kimyasallardan dolayı ama prebiyotik yogurt iyi geliyor bize.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hahahaha aynen aynen, anladım o el kol hareketlerini, aynen! :D
      cam bardak ya da porselen olmazsa olmaz zaten, kaç bardak kırdı bu yaşında bi bilsen.. kırsın helal hoş olsun da, temizleyemeyeceğim ayağına batacak diye korkuyorum her sefer :)

      Sil
  5. Ceren merhaba,
    Uzun zamandır takip ediyorum seni ama yazmak bugüne kısmet oldu. Benim de bir kızım var 4 aylık adı melis fakat o bile günlerce yapamıyor ve zorlanıyoruz anacım.. Ama ben klasik yöntemlerden farklı olarak Emziğini çikolata sosuna batırıp vermeyi düşünüyorum belki ishal olur da rahatlar:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aman sakın mini minnacık bebişe çikolata sosu verilir mi :)

      Sil
    2. Yok canım verir miyim hiç şaka yapıyorum:)

      Sil
    3. Çikolata çok kabız yapar arkadaşlar aman zaten bebeğe verilmez kakao şeker hepimiz biliyoruz ama kendimize de ishal için çikolata vermeyelim diye şeyettim :D

      Sil
    4. Mia mia hoşgeldiniz bu arada :) Aceleyle panikle yazmamışım

      Sil
    5. hoş bulduk sorun değil:)

      Sil
  6. Çin çiiiiin eğlenceli bir method olmuş sevdim bu fikri :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yalnız alkollü birşeyler içiyorsan, hemen sarhoş ediyor ikidebir şefere yaptırıp :D

      Sil
  7. Ne zamandır biz de çin çin yapmıyorduk bak unutmuşum hatırlattığın iyi oldu bu ara dila da az su içiyor. Kabızlığa karşı bir maruzatım olacaktı efenim ;) şimdi diyelim ki çocuk kabız ve belli çıkaramıyor kakayı. İlk tavsiye onu yesin bunu yesin su içsin şeklinde oluyor. Ama işe yaramıyor çünkü tam uçta sertleşip tıkanıp kalmış kakalar. İçerden besin yoluyla kolaylaştırıcı şeylerin o kısma ulaşıp da yumuşatması zor. Pek de mümkün değil biri bağırsağın bir ucunda diğeri diğer ucunda. Bu yüzden o tıkanıklığı açmanın tek yolu dışardan müdahale ki ben kansuk fitil atıyorum. O zaman sert kaka yumuşuyor ve çıkıyor. Yeme içme tavsiyeleri kabızlığı solandırmaktan çok oluşmasını engelleme amaçlı gibi geliyor bana.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şerefinize kızlar :D
      Ya o fitil olayını çok kullanmamak lazım Gece'cim, özellikle aklı ermeye başladıktan sonra çocuk için psikolojik ve üriner sistemi için her ne kadar bitkisel ve sadece vazelin olsa bile zararlı olabiliyor. Ayda yılda bir olana demiyorum da bazı çocuk 3 günde bir kronik kabızlık çekiyor ya, o durumlarda çok riskli fitile alıştırmak.
      En son Afrika'da antibiyotikten sonra ciddi bir kabızlık yaşamıştı bizim Maya, orda hem bitkisel fitil, hem besin desteği olarak bitkisel bir şurup verdiler ama fitili verirken çok dikkatli kullanın bitkisel olmasına, yan etkisi olmamasına rağmen aileler fitili çok rahat bulup devamlı kullanmaya kalkıyor diye sadece 1 adet veriyorum diye vermişti eczacı. Sen ben değil ama bazı anne babalar çok panik oluyor, devamlı fitile başlayabiliyor.. O durum çok sıkıntılı... Son cümlene katılıyorum, 2-3 sefer normal kaka çıktıktan sonra rahatladı dememeli, suyu hoşafı dayamalı bunlara :D

      Sil
  8. Benim tavsiyem de sarı leblebi. Biz tesadüfen keşfettik doğdu doğalı kabız Boncuk'a iyi geldi. Bir yerden sonra vücut yapısı herhalde 2 senedir her doktora kabızlık konusunda danışmaktan gına geldi. Üstelik semizotuymuş, kabakmış, bamyaymış hepsini yiyordu. Şuruplar falan da hiç para etmedi. Ama biz de su eksik işte. 1 yudum içiricem diye ne diller döküyorum, kaç çeşit bardak koyuyorum önüne. Zaten oturup yemek yemektense evi turlayıp atıştırmayı seven bıdığa sarı leblebi iyi oldu. .Susattığı için lıkır lıkır su da içiyor. Bana biraz zor oldu boğazı kaçmasın diye hep peşinde dolanıyorum ama olsun. Bazen bu iş saatler sürebildiği için o yapınca ben rahatlayıp sevinçten dans ediyorum.Boncuk da bu aralar beni sevindirmek için işi bitince kollarını havaya kaldırıp : Anne tata Oleeyy diyor :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aaaa leblebi benim bildiğim nohut gibi kabızlık yapar ama? :D Leblebi iyi geliyorsa devam, arasına bir de kuru üzüm eklesene bak nasıl faydalı!

      Sil
    2. Ben de kabızlık yaptığını bilmiyordum. Bizimkine yaradı şükür. Üzümü de ekliyorum da yemiyor sıpa.

      Sil
    3. bu haftasonu kendi üzerimde denedim :D bana kabızlık yapmadı ama bilemem tabii yine de riskli işler olabilir bunlar, belki kabızlık yokken verip bi denemeli önce?

      Sil
  9. Leblebi iyi fikirmis.kac yasinda ve nasil vermeye basladiniz.butun olarak mi yoksa ezerek mi.benim kizim 15 aylik olacak ben verebilirmiyim acaba

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. biz bi yandan çorumlu olduğumuz için çok minikken leblebiye maruz kalmıştı bizim oğlan:) elinizle tutup ısırttırabilirsiniz. şimdi eline vermeyin biraz alışsın siz ısırtın.. hem oyalanır hem işe yarar :)

      Sil
    2. Zamanını tam bilmiyorum ama azı dişlerinin çıkmasını bekledim. Özel bir yöntemle vermedim. Önüne koydum ama gözümü ayırmadım boğazına kaçmasın diye. Hala da yanında dururum yerken. Ezmek bence riskli tozu boğazına yapışabilir. Gece hanım biz tesadüfen keşfettik ama sonradan da kabızlığa iyi geliyor diye duydum. Hatta bu konuda sıkıntısı olmayanları bile tuvalete koşturtuyor. Ama benimki bir öneri kesin bilgi değil tabi

      Sil
    3. Çookkk teşekkürler..

      Sil
  10. Hanımlar leblebi normalde ishal olanlara tavsiye edilir kabızlığı daha da arttırmasın dilkat edin

    YanıtlaSil
  11. ilk paragrafı okurken çok güldüm sağol valla aman maşallah benim penne şu ara çok yumuşak dışkılıyor

    YanıtlaSil
  12. haa bu arada bu yumuş kakayı siirt fıstığına borçluyuz. bi kez boğazına kaçtı ters çevirip salladım pıt diyr düştü ama nabzım 200 e vurdu kesin. çok severek yiyiyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ahahaha ay ben koptum nası ters çeviriop salladın ya, ayaklardan mı tuttun ayyy kusura bakma ya eminim çok panik bir andır ama şimdi sen böyle rahat diyiverince bana bi gülme geldi.

      Sil
    2. ay çok pardon ya, sinirlerim bozuldu.. :D geçmiş olsun

      Sil
  13. haa bu arada bu yumuş kakayı siirt fıstığına borçluyuz. bi kez boğazına kaçtı ters çevirip salladım pıt diyr düştü ama nabzım 200 e vurdu kesin. çok severek yiyiyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bu arada siirt fıstığının antep fıstığından farkı nedir? tuzsuz olması mı?

      Sil
  14. o an evet zordu ama çok şiddetli panik değildi çünkü çabuk çıktı. yaa ne yaptığımı tam bilemiyorum sapıttım biraz sanırım belinden kıvırdım elleri dizimdeydi yüzü dizlerime dönük karnına da bastırdım hatırladığım kadarıyla tam sallama değil ayol 85 cm 11 kg yi zor sallarım ben o şekilde kendim 160 cm yim. fıstık çıkınca belki vardır diye bi tur daha silkeledim çok hoşuna gitti gülüyordu kıkır kıkır. hatta yarım saat sonra gelmiş öksürür numarası yapıp eliyle göğsüne vuruyor ben bulaşık makinesiyle meşgulüm onla ilgilenmiyom diye cin olmadan adam çarpcak. güldürdü benide. siirt fıstığı lezzet ve irilik olarak farklı bi tür. tuzlu ve kavrulmuş , şahane tadı var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hahhahaha sesli güldüm, şuna bak sen yaaa, adam oldu anneyi kandırıyor :D

      Sil

Anonim yani isimsiz ya da rumuzsuz yorumlara, hakaret, belirli bir gruba karşı ayrımcılık ya da ırkçılık içeren yorumlara, en önemlisi de yanlış bilgi ya da yönlendirici (melisiniz, malısınız'lı) yanlışlar içeren yorumlara BU BLOGDA YER YOKTUR. Bu davranışları yapan kişiler, genel huzurumuz için engellenecektir. Teşekkürler!