15 Mayıs 2015 Cuma

18-24 ay oyun önerisi

Nerede kalmıştık, en son 18 aylıkken bırakmışız bücürü, buyrun 12-18 ay arası oyunları buradan, 6-12 ay arası oyunları buradan, 0-6 ay arası oyunları da buradan okuyun isterseniz. Bu yazı sanırım serinin son yazısı olacak çünkü artık Maya ile saklambaçtan toplu oyunlara, bebek ve evcilik türü oyunlardan yap boz ya da lego oyunlarına, istediğimiz (daha doğrusu onun istediği) oyunu uzun uzun oynayabilir duruma geldik (çok şükür deliye pöstek saydırma dönemi sona erdi). Bundan sonrası artık normal çocukluk dönemi oyunları olacağı için, sanırım fikir ya da yaratıcılık konusunda sıkıntı çekmeyeceğiz. Yaşasın!

18-24 ay arası oyunlar, tipik çocukluk dönemi oyunlarına giriş oldu bizim evde. Maya ilk bebeğini bu dönemin başında aldı, ilk evcilik setleriyle anlamlı oyunları, babasına hayali çaylar ikram etmeyi bu dönemde akıl etti. Ayrıca bedensel oyunlarda da büyük atılım yaptı, son derece temkinli ve sabit fikirli bir bebekken; daha fazla risk alan, yeni fikirlere daha fazla açık bir çocuk oldu.

Bu geçiş dönemi için önerilerim; bildik nesnelere farklı anlamlar vererek bol bol hayali oyunlar oynayın, çok keyif alıyorlar. Oyuncaklara ihtiyacınız hala çok fazla değil; üç düğme, beş kalem, renkli bezlere başka başka isimler verin. Mesela bir peluş maymunu varsa, kağıtlardan minik minik muzlar çizip boyayıp kesin, sonra onları saklamaca, bulmaca oynayın, deliriyorlar.. Ya da nevresimlerden çadır yapıp içinde kitap okuma zamanı, evcilik oynama zamanı geçirebilirsiniz. Salondaki minderler, yastıklar, sehpalar çok kolayca jimnastik alanına dönüştürülebilir ve her gün başka türlü görünen bir alanda yuvarlanmaca kudurmaca oynayabilirsiniz. Hele şu yandaki gibi kocaman bir trampolin bulursanız, saatlerce zıplayabilirsiniz anneli bücürlü ;) Ve tabii ki doğa; doğa en muhteşem öğretmen! Sadece incelemek değil, doğadan topladıklarınızla ufak hazine kutuları yaratabilirsiniz.

Oyuncak tercihini biz hep başka oyuncaklarla birleştirilip geniş oyunlar kurulabilen nesnelerden yaptık, mesela tahta bloglardan hayvanat bahçesi inşa edip içine birsürü küçük hayvan koymak gibi.. Tabii ki artık Lego Duplo kesmiyor, daha küçük ve sofistike parçalarla beyin cerrahçılığı oynuyoruz. Bir de ilk bisiklet bu yaş için çok uygun, burada yazmıştım. Yine kuklalar, toplar, oyun hamurları da hem kız hem erkek çocukları bu dönemde cezbediyor.

Fakat en önemlisi; yine üstüne basarak söyleyeyim, çocuğun kendi başına zaman geçirebilmeyi öğrenmesi, tek başına oyun kurabilmesi bu dönemin temel hedefleri arasında olsa da, bunu anneyle, babayla, kardeşlerle, ev hayvanlarıyla ve en başta da ailecek oynanan oyunlarla dengelemek.

Oyun; çocuk için, yediği içtiği besin kadar önemli, hatta bu dönemde belki yeme içmeden bile daha önemli. Minicik beyinleri, gözleri, ekranlara maruz bırakıp bozmayalım, tembelleştirmeyelim. İnanın sıfır tv, laptop, tablet, telefon ile çocuk büyütmek o kadar da zor değil, gerçekten çocuğa zaman ayırarak, onunla oynayarak, beraber aktiviteler yaparak, birlikte geçirdiğiniz kaliteli zamana odaklanırsanız; inanılmaz hızla ve keyifle geçiyor zaman! Sanırım yapmamız gereken sadece çocukken oyun oynamaktan ne kadar çok keyif aldığımızı tekrar hatırlamak.. Hepimize iyi oyunlar! :)

9 yorum:

  1. çocuğuma kendim baksam sıfır tv, laptop, tablet, telefon olayını yapacağım ancak kayınvalidem bakacak iş yapamıyorum bahanesiyle tv izlettirir kesin, şimdilik onun bakmasına da muhtacız ne yapıcam bilmiyorum bu konuyu, bir kaç kez laf arasında ben izlettirmek istemiyorum falan dedim ama nafile en azından bütün gün başında tutmasın aptala dönmesin bebeğim öneriniz varsa bekliyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Acaba karşına alıp tv ve ekranın zararlarını uzun uzun anlatsan, böyle birkaç ciddi makale falan çıktısı alıp okutsan? Bazı babanne ananeler senden değil de uzmanından duyunca birden senden daha aslan kaplan kesilebiliyorlar bu tip durumlarda :)

      Sil
  2. Ceren, yine yazdim yazdim gonderemeden yok oldu. Sanırim facebook uzerinden yaziyi açınca oluyor bu sorun hep. Neyse bu sefer kısaca sorucam. Benim minnoşu 3 aydn beri yerde, oyun halısinda oynamaya tesvik ediyorum ama pek hoslanmiyor. Yerdeyken bile kucagima çıkmak istiyor. Ben yerde, o ustumde oyle oynuyor. Yanindaki koltuğa otursam bile oyunu u birakip bana geliyor. Nasil tesvik edebilirim üstüme cikmadan oynamaya.
    mesela aslinda biraz biraz emeklemeye basladı ama sadece ben uzaktaysam yanima gelmek icin cabaliyor. 2-3 emekleyip yorulunca da, sinirlenip bağırıyor. ne yapsam, ne onerirsin?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Keyfini çıkar derim çünkü emeklemeye başladıktan sonra kucağına gelmeyecek :D Yani genellikle öyle oluyor, şimdi kendi sabit değil değişken olduğunu fark etti ya, ondan biraz tedirginlik yaşaması normal. Yani eşyaların yer değiştirdiğini, kendi emeklemeye başladığında fark ediyor ve tedirgin olabiliyorlar. Senin yakınlarda olduğunu, uzanınca ulaşabildiğini anladığında bu endişe otomatik kaybolacak, yerini "haaa dur bakiim şurayı da şekfediim, bakmıyo bu anne nasılsa"ya bırakacak.. Yakındaaaa :D Şimdilik çok uzaklaşma derim, ayrılık anksiyetesine çevirmesin boşu boşuna.. 1,5 yaşa kadar seni etrafta görmekten hoşlanacak, yavaş yavaş uzaklaşacak..

      Sil
  3. Oyun çok çok onemli dediğin gibi.ev içi oyunlar güzel evet bu konuda evdeki mobilyalari başka başka formlara sokmaktayim ben de.nacizane bir iki tane de ben eklemek isterim.ütü masasi mesela harika bir kaydirak oluyor , siniler vardi eskiden bilirmisiniz herhangu bakir kap kacak satan yerlerde bulunur turkiyede. atın onu yere ustune çiksin insin zaten ayna gibi olduğu icin emekleyen bebeginiz icin bile kendini keşfetmesi için ve en az 10 dk kendikendine oyalanmasi için mukemmel.sininin uzerinde yaptiklari hareketlere inanamayacaksiniz.bir de kitaplar var tabi cok severim ben okumayi kizim da bir suredir dinliyor ilgi gosteriyor okuduklarima bu konuda da ben bir dilap kitap sitesinden ve instagramda kitapkurdu anneden cok yararlaniyorum.buaralar tek bir kitaba (pisi kedinin sayma maceralari) takildi kaldi yavrum sanirim normal hep onu okutuyor bana.ammma o doğa yok mu o doğa bence hepsinin üstünde.bazen cok yagmur yagiyor ustuste bikac gun disari cikamiyoruz sonra hop yagmur diniyor hemen bir disari park yuruyus yapiyoruz (guvercin beslemek favorimiz) bakiyorum o gun her seyi daha hizli ogreniyor hemen bir kelime ogreniveriyor mesela ya da hareket kabiliyetinde gozle gorulur bir ilerleme oluyor.hele su siralar cicekler bocekler cırıt atiyorlar ki koyverin çimenlere incelesin.ben genelde parkta da diğer dişari alanlarda da pek mudahale etmiyorum ( kaydiraga tirmanma durumlarinda icim hoop etmiyor değil). Şimdi havalar isinmaya başladi kizim , ben ve kovamiz kuregimiz kumsala gidicez :)
    Disarisi ile ilgili bir sey daha demek istiyorum
    Yemek ve uyku mevzusu.şunu farkettim disarida daha iyi besleniyorlar ve cook guzel uyuyorlar acik havada.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitapları ayrı postta ele aldığım için bahsetmedim evet 1,5 yaştan itibaren kitaplar çok önemli, hatta oyundan çok kitaba ilgileri olabiliyor dönem dönem :) Kütüphanelere gitmek, ödünç almak, değiş tokuş da çok ekonomik oluyor.
      Ütü masasından kaydırak güvenli oluyor mu yahu, bir an düşünemedim de.. :D Ama dahiyane bir buluş olabilir güvenliyse..

      Sil
    2. :) koltuğa yasliyoruz alcak oluyo yanina da yere bir iki minder koyuyoruz gayet guvenli zaten utu masasi kilifi cok asiri kaygan olmadigindan yere cup diye de oturmuyor gayet eglenceli :D

      Sil
  4. Kız-erkek arasında doğuştan farklar var sanırım sonradan kazanılmıyor bazı şeyler. yani "tabula rasa" değildik doğduğumuzda..
    bizim oğlan hiç tabak çanakla -üstüne vurma dışında- oynamaz. çay yap diye eline fincan veriyorum hüp diye hayali çayı içip yüzüme atıyor fincanı. hizmet bekliyor erkek milleti işte :)
    artık oyun oynamak zevkli hale geldi gerçekten..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hahahaha alıştırma öyle ya sen de, bak ilerde cadı kaynana olmayasın :D şaka şaka, eminim sen zaten özel dikkat ediyorsundur ama doğru bazı oğlan çocukları (hepsi değil) doğuştan biraz "bambam" oluyor :D

      Sil

Anonim yani isimsiz ya da rumuzsuz yorumlara, hakaret, belirli bir gruba karşı ayrımcılık ya da ırkçılık içeren yorumlara, en önemlisi de yanlış bilgi ya da yönlendirici (melisiniz, malısınız'lı) yanlışlar içeren yorumlara BU BLOGDA YER YOKTUR. Bu davranışları yapan kişiler, genel huzurumuz için engellenecektir. Teşekkürler!