22 Haziran 2015 Pazartesi

Erken menopoz

Hayatım boyunca 1-2 sefer dışında saat gibi 28 günde bir regl olurken, son iki aydır 16-18 günde bir regl oluyorum, aynı zamanda hiç nedensiz durduk yere yanaklarım kızarıyor, ateş basıyor, birden elim ayağım titriyor, başım dönüyor, ağzım kuruyor, sanki göğsüme bir fil gelmiş oturmuş gibi bir his geliyor. Bir kaç defa kustum da. Özellikle gecenin bir saati, Maya uyanıp yanına çağırdıktan sonra oluyor bunlar. Yorgunluğa ve normalden sık regl olmama bağladım ben ama duygusal anlamda da çok inişli çıkışlıyım, birden sinirleniyorum, kalbim çarpacak derecede öfkeleniyorum ufacık şeylere, saçma sapan şeylerden gözlerim doluyor. Tüm bu şikayetlerimi düşününce, dün gecenin en karanlık anında "acaba erken menopoz olabilir mi?" geldi aklıma.. Belirtiler uyuyor, üstelik kadınların %8'inde menopoz 40 yaşın öncesinde başlayabiliyormuş.

Ailemde erken menopoz yok ve annem menopoz dönemindeyken ben tipik herşeyi bildiğini sanan psikoloji lisans öğrencisi olduğum için ona "menopoz belirtileri tamamen psikolojik, sen kendini telkin edersen, bu sürece olumlu yaklaşırsan hiçbiri görünmüyor" falan gibi "bilimsel gerçekler"le yaklaştığım için, bilime inancı sonsuz olan zavallı annem hakikaten o dönemi çok da zor atlatmadığını söyler ve ben de 45-50 yaşlarımdan sonra gireceğim menopozu "heyecanla beklediğimi" burada bile birkaç defa söylemiştim. Hatta doğumdan sonra emzirdiğim dönemde tam 18 ay regl olmayınca, herşey o kadar güzeldi ki, "ay keşke hiç olmasam bundan sonra" diye bile düşünmüştüm. Ama beklenenden önce başıma gelme olasılığı, dün gece saat 03 sularında, gecenin ve gönlümün en karanlık noktasında beni korkuttu.. Uyuyamadım ve düşündüm sabaha dek.. Şimdi 2 bardak kahve sonrasında zihnim daha berrakken şunlar geliyor aklıma:

Korktuğum ne? İkinci kez anne olamamak, üretkenliğimin sonlanması değil kesinlikle. Çocuksuz bir hayat da üretken, sevgi dolu ve dolu dolu yaşanabilir ve "üremek" bence insan yaşamının biricik anlamı değil. Çok şükür ki ben çocuk sahibi olmayı istedim ve bu isteğim gerçekleşti. Düşününce, sağlıklı bir evlat sahibi olabilmem büyük bir şans gerçekten. O nedenle şükrediyor ve doyumsuzca, bencilce ve yüzsüzce "aaaa şimdi ikinci çocuğum olmayacak mı ne şanssızlıııık" diyemiyorum. Çok şükür diyorum, Allah isteyene versin diyorum, istemeyene de başka şekillerde anneliği tattırsın diyorum çünkü annelik sadece çocuk doğurmak değil, üretmenin ve sevgi vermenin her yolu annelik aslında.

Korktuğum; erken menopozun yaratacağı fiziksel sıkıntılar. Yani mesela zor bir menopoz dönemi, kemik erimesi, organ ve hücresel bazda yaşlılık ve buna bağlı sağlık sorunları. Daha 30'lu yaşlarımdayım ve "yaşlanma"ya hazır hissetmiyorum kendimi.. Düşünsene benim boyum 160, bu kemik erimesi beni 150 yapacak, eğri büğrü, güçsüz, kırılgan, sağlıksız.. Bunlar korkutuyor beni. daha 30'lu yaşlarımda bedensel çöküşe, fiziksel inişe hazır değilim.. Daha vücudumla yapmak istediklerim var; dağlara tırmanmak, denizlere dalmak, ormanlarda pedal basmak istiyorum. Hastalığa, güçsüzlüğe hazır değilim. Gece 03'te hiç değilim..

Sonra düşündüm de, erken değil ama zamanında menopoza giren bir sürü sağlıklı örnek var önümde. Annem, kayınvalidem, teyzelerim, arkadaşlarımın anneleri.. Fiziksel, bilişsel, sosyal ve psikolojik anlamda etkin kadınlar hepsi. Ama işte "erken menopoz"un etkisini hiç bilmiyorum ve korkuyorum. Hiç okumadım, araştırmadım ki.. Hep "daha çooook var" dedim. Hep "oooh reglim sona erince ne güzel keyfime bakacağım" dedim. Hep "olumlu" gördüm. O nedenle dün gece saat 03'te sanki bir şamar yemiş gibiyim hayattan.... Sersemleştim.

Dur daha hiç bir şey kesin değil, durum 1-2 ay daha bu şekilde devam ederse testler yaptırıp değerlendirecek, menopoz erken geliyorsa, ben de önlemlerimi erken almaya çalışacağım. Erken menopozu geciktiren bazı tedaviler olduğunu duymuştum. Araştırmak, okumak, endişe ve korkularıma iyi gelecek bence.. İnsan bilmediği şeyden daha çok korkuyor.

Şu işe bak.... Sen ne planlar yapıyorsun, hayat sana neyle geliyor..

21 yorum:

  1. yahu dur bi arkadaşım.. internetten kendine teşhis koymuşsun..bi doktora git bakalım o ne diyecek? belki başka bir sebeptendir..telaş yapma hemen :)
    arin'e korunmamıza rağmen hamile kaldım ben (evet hapların koruma oranı %99'muş ben %1'i gerçekleştirdim!) tabii hamilelik ihtimali sıfır olduğu için bana göre "yumurtalıklarım ağrıyooo kesin benim rahmimi de alırlar şimdi, kimbilir nası bi tümör var içimde!" diye manyak gibi takılmıştım! hep internetin suçu bunlar!! bakma sen o sitelere anneeem okuma onları, doktora git doktora :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aman daha 2 ay olmadı son kontrolümden bu yana ama 2 ay daha vericem bu duruma - kan aldırmaktan korkuyorum, iki doktor çocuğu olarak evet :P

      Sil
  2. ben de geleceğin erken menapoz adayıyım. annem erkencikten girdi. ama hiç korkmuyorum annem hayatımda gördüğüm en fit, hareketli, spor yapan, yaşam sevinci dolu, aşk hayatı olan biri. 38 yaşında oldu sanırım menapoz.

    ay dur ben en iyisi bu yorumu gizli isimle atayım. belki annem hoşlanmaz bu yorumdan : ) sen beni tanırsın. hani şu geçenlerde çocuklara yapılan partilerle ilgili öfkeli mesaj atan..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ay çok moral oldu bu bana, erken menopoza giren kimseyi tanımadığım için sırf kitabi bilgiler çok moral bozuyor :/ Çok teşekkürler gerçekten

      Sil
  3. Hemen doktora git bu 1. 2- Yakın bir arkadaşım menapoza girdi genetik ailede herkres 35-38 arası gimiş nefes terapisiyle ki kendi de nefes terapisti tekrardan regly oluyor. 3- Olana teslim ol içindeki hayrı yaşa derim. 4- Teslim olmadan önce elinden gelenleri elbette yap. 5 Belki de 2. anneliğin için elini çabuk tut mesajıydı bu ;) 6- herşeyin üstesinden gelebilirsin eminim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 1 ve 4'e az bekle, 2'ye aa nefes terapisi bu işe de mi yarıyormuş, 3'e eveeet, 5'e ahahhahahahahaha 6'ya çok merciiiiii :)

      Sil
  4. bir üstteki mesaja aynen katılıyorum (2. anneliği bilemedim) :)
    32 yaşında annesini kaybedince menopoza giren bir yakınım vardı. annem de erkenden 42 yaşında filan girdi..
    ama doktor konusunda acele etmelisin. eğer varsa böyle bir ihtimal hemen durdurulabiliyor..
    ya o dediklerinin menopozla bi alakası yok ki. ben şöyle etrafıma bakıyorum da tanıdığım bütün menopozlular bana beş basar :))
    bence hiç kafaya takılacak iş değil, erkenden doktora git at aklından bu fikri :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ya daha 2 ay önce doktordaydım, 4 ay sonra nasılsa yine gideceğim, hadi ortası olsun 2 ay beklesem? :D doktorlarla yıldızım barışamadı bir türlü.. mümkünse ayda yılda bir :P
      aa öyleler mi, yeni kuşak menopozlular bunlar, korkulur :D

      Sil
    2. o iki ay kendi kendini yediğinle kalırsın :)

      Sil
    3. Yesem haklısın da toparladım aslında bu yazıyı yazdktan sonra :D Boşver şimdi durduk yere ilaç tetkik amaaan boşver, sıkıntı basarsa yaptırırım şimdilik iyiyim

      Sil
  5. Hormonlara bakılmadan MENAPOZ denmesi zor ama hemen öyle olumsuz düşünmeyin dönemseldir belki de...Doktor kesin çözüm nette ki yorumlara gelince tamamen kişi ve bünye ya da genetikle alakalı bir durum kendinizle kıyaslamayın bence güzel canınızı sıkmayın :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bence de :) beklemediğim bir anda olduğu için sadece şok oldum ve birden korkuya kapıldım sanırım, şimdi mantıklı düşününce tabii ki hem tıp çok ilerledi hem de belki hakkımda hayırlısı bu şekildedir.. özellikle bu sabah bir kolumda 10kglık market alışverişi bir kolumda 10kg diye sıska bulup üzüldüğüm kızım (bugünlerde devamlı kucakta yine) 2. katın merdivenlerini tırmanırken kendimi "ulen tek çocukla tükendim, vücudum bile beni kurtarmaya çalışıyo işte" derken yakaladım :P

      Sil
  6. Yok be Ceren ne menopozu yahu, o sıcak basması, ufak şeylere sinir ya da sık regl olma eminimn her kadının başından bir dönem geçen ya da geçecek şeyler. Merak etme, bişey olmaz. İnternetten belirti okuyup kendimize yorma huyumuz feci maalesef. Ben geçen gün çektiğim başağrısı şiddetine göre kesin beyin kanaması falan geçiriyorum mesela:) Rahat ol sen:)

    YanıtlaSil
  7. Hamilesindir belki:)) kızma tmm şaka bi yana ihmal etmeden bir dr gözük aslında ne olur olmaz.olduysada kabullenıp ustesınden gelebilecek güçte bir kadınsın bence.bizim ailede adette menopozda geç oluyor.aslında şuanda o donemde oldugum için berbat bişi bu adet yahu bıtsede kurtulsam pofff..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 15 günde bir regl olan hamile mi oluyor ;) Uykusuzsun sen yineeeee :D
      bak ben de öyle dedim dedim aldım ağzımın payını, bence herşey zamanında güzel, ne geç ne erken, aman bundan sonra dilimi ısırıyorum.

      Sil
    2. :))hemde ne uykusuzluk offff.hipokampusumda sorun var sanırsam:p Temporal lobumda bişiyler olabileceğinden şüpheliyim.. Buarada cerrah bir arkadaşım var kadıncağızda 36 yaşında 3 aydır 10gunde bir 4gun fln adet gormeye basladı hamileymiş ama baska bişiy daha varmış yumurtalıgında tıbbı bı terımdı hatırlayamadım:( bak diom işte hipokampüsüm görevini yerıne getıremıo:( erken yaşta bunadım

      Sil
    3. hamileyken adet görmek.. allahım düşmanıma verme! :(

      Sil
  8. Menepozmu bilemem ama yorgunluk , beyin yorgunluğu, stres kadının kimyasını ciddi derecede bozuyor . Ben de aynı senin gibi yumurtlama dönemimi hatta hangi yumurtalığımdan olduğunu bile anlardım şuan ne düzen ne tertip hiç nir şey kalmadı 20 günde bir regl oluyorum . O dediğin öfkelenmeler , basmalar da strese bağlı olabilir . Mesela bana göre ben panik atak oldum . :) korkutma kendini sevgiler :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ya bir de ben vitamin kullanıyorum 2 aydır bak şimdi fark ettim, onun da etkisi olabilir. Alışmamış dötte don hikayesi bu benim vitamin kullanma hikayem :D 20 günde bir çok yoruyor ama, o başlıbaşına stres yapıyor, çok aşırı ruh dalgalanmaları oluyor, ben de kendime inanamıyorum hatta dün sabah ya acaba benim prefrontal lobta tümör mü var, kişiliğim değişti resmen derken yakaladım hahahaha

      Sil
  9. Sevgili Ceren,
    menopoz düsüncesinden önce tiroid hormonlarinda bir aksaklik olmasin? ihmal ettirme bence, bir defa fazladan baktirmak, bir defa eksik baktirmaktan daha iyidir derler Almanlar :)
    Selamlar
    Senem

    YanıtlaSil

Anonim yani isimsiz ya da rumuzsuz yorumlara, hakaret, belirli bir gruba karşı ayrımcılık ya da ırkçılık içeren yorumlara, en önemlisi de yanlış bilgi ya da yönlendirici (melisiniz, malısınız'lı) yanlışlar içeren yorumlara BU BLOGDA YER YOKTUR. Bu davranışları yapan kişiler, genel huzurumuz için engellenecektir. Teşekkürler!