30 Eylül 2015 Çarşamba

Ananeni mi seviyorsun, babanneni mi?

Beni ananem büyüttü. Sabah gidip akşam gelme gibi de değil, bil fiil 4 yaşıma dek 7/24 annelik yaptı bana. Biz Ankara'da, annemle babam yeni doktorluğa atandıkları Bursa'da, onları ancak haftasonları görerek, ananem ve dedemle büyüdüm. Ananemi 30 Ağustos'ta yani 2 sene önce, uçak biletimizi almış ve kızımı görmesine 1 hafta kala, evinin önünde yaşanan trafik kazasında kaybettik..

Ananem beni büyütürken, gelen giden "anneni mi daha çok seviyorsun, babanı mı?" diye sorar ve her sefer aldıkları "ananemi!" cevabına "ne şakacı çocuk" diye gülerlerdi. 80'lerde çocuk psikolojisi tabii daha yerlerde sürünüyor, bu tip soruları sormak ve çocuğu ikilemde bırakmak bir nevi aile eğlencesi falan. Bilirsiniz canım, hepimiz 80'lerin 90'ların çocuklarıyız.. Ne emniyet kemeri, ne çocuk koltuğu, ne organik gıda, ne tv'nin zararları, çık sokakta oyna, ikram edilen çikolatayı asla geri çevirme hatta avuçla al, oldu bitti tamam (sahi nasıl hayatta kaldık biz?)

Geçen hafta Türkiye'deydik. Size bir önceki yazımda da anlattığım gibi ben perişan halde eve döndüm ama Maya açısından olaya bakarsak, anne ve babamın yanlış ebeveynlik tutumlarından kaynaklanan ve 2 yaşın verdiği genel doyumsuzluk ve huysuzluk krizleri dışında kalan zamanlarda, Maya mutluluktan delirmiş haldeydi tabii. Onlara baktıkça hep aklıma bu "anne mi, baba mı" sorusunun "anane mi, babanne mi" versiyonu geldi ve babannesini ananesinden çok seven kimse alınmasın ama, anane gerçekten de bir başka yahu.. Annemle babama baktım da, eğri oturalım doğru konuşalım, eşimin annesi ve eşinden çok farklı, çok daha içtenler benimkiler! Tamam tamam, insan kendi anne babasını tabii ki yüceltiyor ama yok ya, benim anne babam gerçekten başka..

Bir kere şu fotoğraflara bakın, çocukla çocuk olmuş, içten eğlenmişler değil mi? Sadece "bakım" vermemişler, oynamışlar, eğlenmişler. Bunlar kıvama gelmişler be blog. Yine arada "kıyamıyoruuuz" krizleri tutuyor, gereksiz tartışmalar, benden daha anne kesilmeler, benim hayır dediğimi hiç iplemeden hatta gizli gizli evet'lemeler falan yaşanıyor ama, yok yok 100 üzerinden 95 olmuşlar, pişmiş bunlar. Tadından yenmezler. Allah başımızdan eksik etmesin. Biraz kendilerine dikkat eder, güzel yaşlanırlarsa inşallah; bizim kızın çocukluğunu, ergenliğini, genç ve orta yaşını da görürler, tadını alırlar inşallah.

Babanne ise hem mesafeli bir Alman, hem de Maya'yı daha sık görüyor diye olabilir ama benim anne babam gibi değil. Hakkını yemeyeyim ama, özünde çok iyi bir kadın. Bir ihtiyacım olduğunda, mutlaka yanımda. Ama aramazsam söylemezsem de hiiiç karışmaz, sormaz. Şikayetçi asla değilim, ben kendim de bu akrabalık işlerinde biraz "yabani" olduğum, kendi özgürlüğüme düşkün olduğum için bu durumdan çooook memnunum. Ne fazla yakın, ne fazla uzak. Ama tabii bazen biraz uzak, biraz kendine odaklı. Bizim alışık olduğumuz anane babanne kalıbına ne görsel ne davranışsal açıdan hiç uymuyor. Olsun. O da bir başka renk hayatımızda..

Ama benim anne babam bi başka yahu.. Bedenen ve ruhen Maya'ya adamış haldeler kendilerini. Tek sorun, onların ebeveynlik tarzları (sıfır kural, sıfır hayır, çocuk merkezli, kendini kaybedecek derecede verici ve "sen bizim herşeyimizsin" mottosu) ile benim tarzım (az biraz kural, biraz kendimi de çocuksuz olarak düşünebilme, var olabilme arzusu ve "ben sadece anne değilim, çok daha fazlasıyım" mottosu) birbirine 180 derece zıt. Bu anlamda da "Allah'tan uzaktalar" diyorum, yoksa birbirimizi yerdik. Nitekim yedik de, ufacık bardakta ne fırtınalar estirdik ama aynı hızda durulduk falan. Çok duygusal bir milletiz yahu. Alt dudak titremeye, gözler sulanmaya anında hazır..

Alman babanne kapı gibi. Türk anane ve dede duygusal. İkisinin de sevgisi derece bazında aynı bence ama gösterme şekilleri çok farklı. Bazen bakıyorum, Maya'nın da onlara davranışı çok farklı. Babanneye daha sözel, daha "bak tek başıma neler başarıyorum, bak bunu da yapabiliyorum" diye "entellektüel hava atar"ken, anane ve dedeye sarılsın, öpsün, bedensel boğuşmalar, tepinmeler, ısrar etmeler, çığlık atmalar.. Alman babanneyle gidilen yemekte kızımın çıtı çıkmaz, çatal bıçakla yer, kendi kendine oyun oynar, aynen o gördüğünüz ve "ne yapıyo bunlarda böyle oluyo çocukları" dediğiniz Alman çocukları gibidir. Türk anane ve babanneyle ise masada durmaz, çatalı bile ağzına ister, illa ki ağlar, kriz yaşatır, kırar döker, ne kendi oturur ne bizi otutturur, sinir harbi içinde geçirtir zamanı. İnanılmaz haller.. Gülerek ve şaşırarak izliyorum, ufacık bedende bu denli psikolojik akrobasi yeteneği..!

Yani ananesini mi daha çok seviyor babannesini mi derseniz; görünürde anane tabii. Çünkü daha görsel bir sevgi. Ama bakıyorum da, babannesini anmasında, birlikte oldukları zaman takındığı hallerde falan aynı derece ama daha içselleştirilmiş, dışa vurulmadan da yaşanan yoğun bir sevgiyi de görüyorum.

Özetle; çok şanslı benim kızım. Hem ananesi, hem babannesi, hem de tam 3 dedesi var onu çok seven ve onun da çok sevdiği.. Bense ananemi çok ama çok özlüyorum be dostlar.. Mekanı cennet olsun, bunca sevgiyi kızına, tornunai tornunun kızına aktarmış ya, gerisi boş zaten.. Huzur içinde yat canım bitanecik ananem..

29 yorum:

  1. Başın sağolsun canım. Çok güzel yazmışsın yüreğime dokundun. Hatta hamilelik duygusallığımı bilmem gözlerimin yaşlanmasına engel olamadım. Bende Anneannemide babaannemide çok severim. Babaannemi 2008 yılında trafik kazasında kaybettik hala mezarına gidince çocuk gibi ağlarım. Ama Anneannemin hayatımda apayrı bir yeri vardır, hayatımın temel taşıdır. Rabb'im acısını göstermesin sağlıklı uzun ömürler versin. Çok şükür ki oğlumda anneannemi görerek büyüyor. Daha fazla uzatmadan yorumumu bitireyim. Antalya'dan kucak dolusu sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :( Senin de başın sağolsun Selin'cim :( Umarım bu miniğin de görür tanır ananeni, ninelerini..

      Sil
  2. Anneanneniz için başınız sağolsun.
    Gerçekten de kızınız çok şanslı çünkü bu saydıklarınızdan benim çocuklarımın sadece babannesi var. Büyüklerin sevgisiyle büyümek onlarla oynamak bir çocuğa çok şey kadar malesef bundan yoksun büyüyen çocuklarım var bu da bende bir yaradır zaten. Yazınızı okurken hep kendi hayatımdaki büyükleri gözden geçirdim. Birer birer kaybettik onları. Allah sizinkilere ömür versin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Amin! Çok üzüldüm kayıplarınız için, Allah evlatlarımızın güzel günlerini torunlarımızı görmeyi bize kısmet etsin..

      Sil
  3. ananem de babannem de vefat ettiler. benim ananem hep yaşlıydı hep hastaydı hep dizleri rahatsızdı hep evdeydi. bir de çok torunuz diye belki sıra gelmiyordu ama öyle çok sevecen hatırlamıyorum. ama mesela aras ile çıktığımız dönem tanışmak için bizi çağırmıştı, ilgiliydi demek ki :) babannem ise "annemin cadı kaynanası"ydı :) evet meşhur gelin kaynana çatışmaları heeppp bizim yani çocukların önünde oldu, hep bizim önümüzde şikayet edildi..o yüzden babannemi sevmediğimi söylediğim zamanlar buna hür irademle mi karar verdim, bilmiyorum?! sanırım ikisini de eşit seviyorum ya da ikisinin de kalbimdeki ve aklımdaki yerleri eşit..
    hem onlar hem de ananen huzurlu içinde nur içinde uyusun..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Amin canım.. Anane babanne sevgisi başka birşey gerçekten de. Sevgisizlikleri de başka birşey tabii.

      Sil
  4. Öncelikle başın sağolsun , Allah gani gani rahmet etsin.
    Anneanneler hep çok sevilir . Çok kıymelidir anneanneler . Hep daha samimi , daha içten daha sıcak , daha sevgi dolu . Bende en çok anneannnemi seviyorum . Babannemi de seviyorum ama anneannemin yeri bambaşka . Allah çocuklarımızın anneanne , babaanne ve dedelerine sağlıkla ömür versin kimseyi mahrum etmesin .
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
  5. sen babannanein seni büyüttüğünü yazdıkça benim içim sızlıyor nedense :( şartlar onu gerektirmiştir, olan olmuş, zaten çok da güzel bir ilişkiniz varmış. lakin annenin içinde hep bir sızıdır bu eminim :( annene çok söyleme bunu bence :)
    annane her çokta farklı olur ben de de öyleydi lakin zaman geçtikçe babannemin sevgisi bende çok çok daha yoğunlaştı. annanemle oldukça mesafeliyiz, ama babannemi çok üzdüğümü düşünürüm çocukluğum ve gençlimde.. babannemi 6 aylık hamileyken kaybettik. felç geçirmişti ve çok kötü yıllar geçirdi. hafızasını zaman zaman kaybetse de beni hiç unutmadı ve ben yanına gittiğimde gözlerindeki o parıltıyı da ben asla unutamam :(
    Allah sağlıklı sıhhatli uzun ömürler versin büyüklerimize. çocukluk döneminin vazgeçilmezi onlar. ama yaş ilerledikçe de daha çok ihtiyaç hissediyor insan onlara..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tabii şartlar öyle gerektirmese kimse bırakmaz evladını zaten annesine bile olsa.. İşin doğrusu ben ananeme bırakılmayı başıma gelen iyi bir şey olarak düşünüyorum, ananem en muhteşem pedagogdan daha uzmandı çünkü..
      Evet büyüdükçe büyüyen bir sevgi bu, bazen rüyalarıma girer bana çok güzel nasihatlar verir, çok mutlu uyanırım o rüyalardan..

      Sil
  6. Maya çok şanslı çünkü iki farklı türdeki sevgiyi de tadıyor, çocuklar bize ciddi gelse de bire bir zaman geçirdikleri kişileri seviyorlar. Bizim ikisi de türk ama babannesi de aynı sizinki gibi, ama şimdi sorsam önce babannem der dila.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de çocukken bana büyük insan muamelesi yapan insanları tercih eder severdim, Maya şimdi çok küçük ama biraz konuşarak anlaşmaya başladığında babannenin değeri daha fazla ortaya çıkacak bence de..

      Sil
  7. Başınız sağolsun, Allah gani gani rahmet eylesin annanenize,
    Benimannanem 18 yaşındayken öldü, babannem 23.
    Hala ikisini de çok özlüyorum.
    Hele anne olduktan sonra onlarınçektikleri sıkıntıları daha iyi anlıyorum ve daha çok üzülüyorum. Annanem sinemaya gitmek istemişti beraber, hep erteledim arkadaşlarımla gittim onunlagidemedenmöldü.
    O yüzden birisibendenbirşeyisteği zaman ertelememeyeçalışıyorum mümkün olduğunca. Maya annane vebabannesiyle bol bol sinemayave tiyatroya gider inşallah. Benim kv ise babanne olarak 1 kere 1 saat oturdugitti 2 yılda okadar. Bir de bu Bayramda 1 oyuncakve yelek göndermiş, babanneliği bu kadar. Annemin yaptıklarını yazmaya kalksam 10 sayfatutar. Farklı milletten olmasada annane babanne çoooook farklı bukesin.



    oğlum kimi daha çok seviyor,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Özlem hiç bitmiyor, mekanları cennet olsun...

      Sil
  8. Allah ganii ganii tahmet eylesin,mekanı cennet olsun.bnmde babanem,bizimkiler çalıştığından,büyüttü nerdeyse.yokluğu gercekten zor keşke oğlumu gorebılseydı:(( ananemde coook tatlıdır ama canım hakkını yıyemem ama hep otorıter ve kuralcıdır,acaıpte tıtızdır.bizimkilerle ilgili yazdıgın yazıyı copy paste edebılırım.hemde haftada bırkez görmelerıne ragmen.hele annem herseyden önceye berkayı koyuyor,onun yemegı,uykusu,kıyafetı.aman aglatmayalım.bak anne kızıyor nenem yoksa bn ızın verırımlerı off off.esımın aılesı uzaktan sever cınsten:)ben demıom bak cıdden kendıde farkında,amann sznkılere gıdelim onlar oğlana baksın bizde uyur dınlenırız dıyor.çocuk onların yanında hooop değişiverıyor,gercı oynak velet akşam babası geldidemi değişiyor ya neyse:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Görüyorlar mıdır sence yukardan? :/ Allah mekanlarını cennet etsin..
      Çocuklar bukalemun çıktı :P

      Sil
  9. Çevremde bu soruya babaanne diye cevap verecek biri yok denecek kada az. Hatta kardeşimle bunun farkına varıp, onun da Minnoş'tan dolayı babaanne olma ihtimalini konuşup burulmuştuk:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :D Ben de anane olucam (tabii çocuk yaparsa, burda azınlıktayız çocuklular olarak) çok şanslıyım o zaman.

      Sil
  10. Çocuklar çok küçükken başlıyorlar nabza göre şerbete, bizim ailenin 3 yaşındaki fındığı da 70 yaşındaki ananeme yardım etmeye çalışırken (aynı evde yaşıyorlar) daha genç olan babaannesini parmağında oynatıyor :) Anneanneniz için başınız sağolsun, nur içinde yatsın, babaannem ben doğmadan öldüğü için anneannemi hiç kimseye değişmem, yeri nasıldır az da olsa bilirim.

    YanıtlaSil
  11. Cok cahilce gelebilir. . Ama dayanamıyorum yazicam.
    Bazi babaannelerde mulkiyetci sevgi gördüğüm oldu.

    -oglumun çocuğu
    -benim torunum
    -bizim ailemizin devamı
    -aaa kim aldı sana o oyuncagi
    -en cok kimin aldigi pantolonu sevdin

    Tabi bu bikac gözlem. Genelleme değil. Cahilce çünkü hic anneanneler bunu yapmiyor mu ?

    Valla yapmıyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ananem beni yavrumun yavrusu, paranın faizi, torun baldan tatlı falan diye severdi :D Beni mülk edinmesinde sorun yoktu yaw, güzeldi :D

      Sil
  12. Bu arada fotoğrafların hepsine ayrı ayrı bayıldım, uzun uzun inceledim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Saçıma yorum yapmadın ama :P Ya biliyorum pek güzel olmamış di mi, neyse 2 sene sonra uzar heralde :P

      Sil
    2. Ay facebooktan bahsediyorum :P

      Sil
    3. Gercek fikrimi yazcam.

      Ilk okudugumda kısacık saç diye beklentiye girdim. :)
      Sonra facebook'ta görünce sadece güzel görünen her zamanki gibi bi Ceren gördüm. Kısa saç diye onu kastettigino sonradan anladım.

      Ama daha kisa saçın daha teenage gösterdiği bir gerçek.

      Her halinle taş buluyorum, kusura bakma : )

      Sil
    4. Ahahaha sağol ya sen de olmasan. Nerdeyse totoma kadar uzatınca, omuz hizası kısa geliyor bana, hem de çok kısa! Ama çok rahatmış, şimdilik çok mutluyum, balayı dönemimiz geçince bilemem tabii.

      Sil
  13. Fotograflara cok duygulandim, hele son fotograftaki babanin bakisi, kizi olan babalar ne sansli, kiz torunu olan dedeler de oyle. Benim kizimin anannnesi var, babannesi vefat edeli cok olmus. Annem birkac gun goremese ozlemden aglar. Babam bana ne dersen de kizim ister anne de, ister baba, ister hala, ister dayi; sacimi cek kizim, banyo yaptim yuzumu isir kizim, elmandan bana da yedir kizim modundadir, hep kizim diye sever. Kayinpederimin kizi yok, hic kizim demez, cok sever ama gosteremez cunku alismamis. Babam annecim diye severek kizimi son noktayi koyar kayinpederime karsi :) Babalarimiz ne guzel yahu, Allahim gidenlere rahmet eylesin kalanlari daha coook kaldirsin yanimizda.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Son fotoda ben 4 tane kameraya doğrultulmuş işaret parmağı görüyor ve her sefer gülüyorum :))) Amin Amin, babalar süperdir.

      Sil

Anonim yani isimsiz ya da rumuzsuz yorumlara, hakaret, belirli bir gruba karşı ayrımcılık ya da ırkçılık içeren yorumlara, en önemlisi de yanlış bilgi ya da yönlendirici (melisiniz, malısınız'lı) yanlışlar içeren yorumlara BU BLOGDA YER YOKTUR. Bu davranışları yapan kişiler, genel huzurumuz için engellenecektir. Teşekkürler!