14 Aralık 2015 Pazartesi

Rotavirüs macerası

Siz bu satırları okuduğunuzda, ben çoktaaaan uykularda uykulara geri dönmüş olacağım sevgili bloggercıklarım; çünkü 30'lu yaşlarımda rotavirüs kapmış, sürüm sürüm sürünmekteyim ve bir yazıp kaçıcam hemen.

Rotavirüs'ü ilk defa Maya 3 aylıkken Türkiye'ye gideceğimizi duyan doktorun "aman sakın rotavirüs aşısı olmadan götürmeyin, Türkiye'de ve diğer hijyen standartları "az gelişmiş" ülkelerde çok yaygın ve çok tehlikeli" serzenişiyle duymuştum. Maya aşıyı oldu hatta bu yüzden 3 aylık olmasını bekledik, bu yüzden ananemin vefatından 1 gün sonra apar topar gidebildik, ben hep kendimi "ah keşke aşıyı beklemeseymişiz de ananemi görebilseymiş Maya" hatta "biz erken gitsek ananem o gün kapının önüne çıkmazdı ve kaza geçirip vefat etmezdi" falan diye suçladım, hep bu rotavirüs aşısını nefretle andım. Ta ki düne dek.. Dün şükürler olsun ki rotavirüs aşısını yaptırmışım dedirtti hayat bana.

Size de lütfen bebeklerinize (ilk 6 ayda yapılan) bu aşıyı yaptırın! demek için yazıyorum bu satırları yatağımdan. Maya geçen hafta kusmuştu falan ya, kreşten rota getirmiş meğerse. Önce eşim ardımdan ben, cortladık. 3 gündür yatıyorum, perişan haldeyim, alttan üstten fışkırıyor öyle diyeyim, inanılmaz halsizlik, vücuttaki su ve elektrolit dengesinin bozulmasından korkunç bir migren, tüm bedenim sanki kamyon altında kalmış gibi ağrıyor, halsizlik korkunç. 3 gündür ağzıma tek lokma girmedi, zaten yemek düşündükçe fena oluyorum. Allahtan eşimle benim aramda 1 gece "dinlenme süresi" oldu ve benimki haftasonuna denk geldi de eşim Maya'yı aldı götürdü evden, yoksa bizim aşırı hassas Maya "neden hastasın" krizinde "kalk, oyna" derdinde, etrafta çocuk olunca hasta olabilme lüksünüz yok biliyorsunuz.. Griple ateşle çok oynuyorum zıplıyorum da Rotavirüsle hayatta kalmam mümkün değildi. Çok korkunçmuş bu rotavirüs!

Bu badirede tek sevincim; Maya iyi ki aşı olmuş çünkü bu sayede biz eşimle perişan olurken, o çok hafif atlattı rotavirüsü.. Biraz ishal, biraz kusma, biraz tatsızlık, kalktı ayağa. Normalde rotavirüs aşısı olmayan çocuklarda bu hastalık öyle ağır ve berbat geçiyormuş ki, tüm hastaların %20'si hastanelik oluyormuş ve hatta 0-1 yaş arası bebek ölümlerinin %85'inin nedeni rotavirüs olarak bildiriliyor. Eğer çocuk çok halsizse ve su / anne sütü almayı reddediyorsa hiç vakit kaybetmeden hastaneye gitmelisiniz. Türkiye'de de çok yaygın görülen bu hastalık özellikle dışkı, aynı su bardaklarının kullanımı ve gıdalar yoluyla geçtiği için kreşlerde çok sık gözüküyor, aşırı derecede bulaşıcı. Bol bol ellerin yıkanması, hijyene dikkat edilmesi bir ölçüde bulaşma riskini azaltsa da, bir kez yakalandıktan sonra yapılabilecek tek şey dinlenmek, bol bol su içmek ve beklemek. Genellikle 3-5 gün içinde iyileşiyorsunuz. Bazı vakalarda ateş ve burun akması da gözüküyor (bende var mesela ama sanki benimki rota yanında bir de grip geçirdiğim için gibi geldi bana). 

Rotavirüs ile ilgili bilgileri burada ve burada bulabilirsiniz. Aşı hakkında burada tüm bilgileri bulabilirsiniz. Lütfen çocuğunuza rotavirüs aşısı yaptırın (son zamanlarda içinde domuz dna'sı var diye bizim dinci sağlık bakanlığı rotarix aşısına karşı kampanya başlattı ama yurtdışında hiç bir zararı ve yan etkisi olmadığı özellikle üzerine basılarak yapılıyor).

ÇOK ÖNEMLİ GÜNCELLEME: Arkadaşlar bu sabah üyesi olduğum bir grupta çok acı bir haber paylaşıldı, minicik bir can Rotavirüs nedeniyle melek olmuş, annesi ailesi perişan. :(((( Çok etkilendim, ağlıyorum şu an. Ben ölüyorum sandım, minicik bedenin neler çektiğini düşünemiyorum bile.. LÜTFEN LÜTFEN yorumlarda bazı çok cahil "rota aşısı olduktan sonra alerji çıktı" falan gibi söylevlere inanmayın, bloğa yollanan yorumları ben silmediğim için bu tip aşı karşıtı yorumlar çok canımızı sıktı geçen hafta ve üstüne bu haber beni çok düşündürdü. Bu konu şakaya gelmez, akıl karıştırmaya gelmez. Lütfen tıbba, bilime güvenin, hurafelere değil.. Bundan sonra sağlık konusunda yanlış bilgi ya da yönlendirme içeren yorumların hiçbirini yayınlamayacağım, kimsenin kimseye şüphe düşürmeye hakkı yok. Eğer aşı konusunda endişeliyseniz lütfen doktorlarla konuşun, bilimle yola çıkın. Bundan sonra bu blogda hakaret ve belli bir ırk ya da gruba yönelik nefretin yanı sıra bilisel gerçeklere dayanmayan hurafeli yorumlara, sağlık ile ilgili yanlış ve eksik bilgilere YER YOK!!!

69 yorum:

  1. Ceren! İyi dinlenmeler, hızla iyileşmeler..Geçmiş olsun <3

    YanıtlaSil
  2. Ah simdi anlasildi kusmanin sebebi. Cok gecmis olsun :( Benim de hep aklimda bu asi. Italya'da normal program dahilinde yapilmiyor, TR'de mutlaka yapin diyorlar. Boylesi baska bir kac asiyi yaptirdik ama bunu nedense dusunememisim zamaninda. Simdi aklima iyice soktun bak, yapilacaklar listesine ekliyorum hemen.

    Zeynep K.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Di mi, 2,5 sene sen kusma kusma, bi kus altından ne çıksın :)

      Sil
  3. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bize her yer okul, yazınızdan çok rahatsız oldum çünkü doğru bilgi değil tamamen yanlış bilgi veriyorsunuz. Hangi doktor söylemiş bunu yazın, kendilerine soralım, siz doktor değilsiniz, burda bu şekilde demeç veremezsiniz bu bir.
      İkincisi; size her yer okul ama sanırım son zamanlarda gazetelere pek bakamadınız, bu günlerde aşı karşıtı velilerin çocuklarını da kabul eden bir okul su çiçeği salgınıyla kapatıldı ve hangi istatistiğe bakarsanız bakın, çocukluk çağı salgın hastalıklarında aşının hayat kurtarıcı yönünü görürsünüz..
      Bu tip aşı karşıtı demeçlere benim bloğumda yer yok, burada okuyucularımı etkilemenize izin veremeyeceğim. Bu konudaki diğer mesajlarınızı yayınlamayacağım kusura bakmayın, bu çok hassas, direkt insan sağlığını ilgilendiren ve üzerinde oyun şaka olmayacak bir konu.

      Sil
    2. iki kuzennim çocuklarının aşılarını titizlikle yaptırdıkları halde iki bebek de kızamık oldu geçen sene. doğru, aşı olmak %100 kurtaramaz kimseyi ama çok hafif geçirmişler. üstelik bunun yanında milyonlarca aşı nedeniyle hasta olmayan bebek var. dün bu yazını rota karşıtı bi arkadaşa gönderdim şu an yine bebek bekliyor, "aa domuz dna sı varmış ölsem yaptırmam" dedi iyi mi! insanlar çok ilginç, domuz girmesin işin içine (sanki yediğimiz etlerde hiç yok da :)) ölse de olur çocuk demek ki :(
      bir yakınımızın çocuğu da 4 yaşında kreşte kaptı bu virüsü ve bir hafta hastanede yattılar, çocuk iğne ipliğe döndü. bence de böyle hayati konularda ahkam keserken biraz düşünceli olmak lazım..

      Sil
    3. Etleri bırak ruj hiç sürmesin, makyaj malzemelerinin çoğunda, jelatinli ürünlerin çoğunda domuz yağı ve jelatini kullanılır..

      Sil
    4. Hamilelik zamanımda internette orayı burayı karıştırırken domuz yağının vücutta oluşmuş min. 2 yıllık catlaklar ve ikinci derece yanık tedavisinde kullanıldığını öğrenince Bulgar bir arkadastan istetip kullandım. Kadıköy' de tek yer vardı sorabilecegim "büyü mü yapacaksınız?" dediler:D Belki 3 belki 4 kez surmusumdur bilemem ama catlak olmadı. Bunu domuz yağından böyle oldu diyemem tabi ama şirkette konuşurken soyledigimde bana domuz gibi bakan insanların ifadesini gördüm ki pes demistim ama bu kadarını da duymamistim şaka gibiymis.. yazık. .

      Geçmiş olsun Ceren.. Acil Sifalar

      Sil
    5. Evet kozmetikte çok yaygın kullanılıyor özellikle dolgu kapatma vs gibi alanlarda :) Bir de büyü tabii hahahaha o ne yaaa?!

      Sil
    6. ARKADAŞLAR YORUM SİLİNMİŞ, SİLEN BEN DEĞİLİM, YAZARIN KENDİSİ BANA SANSÜR KOYMUŞSUN DEMEYİN DİYE BÜYÜK HARFLERLE YAZIYORUM.

      Sil
  4. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayır rotavirüs hakkında yanlış bildiğiniz bir gerçek daha bu. Rotavirüs birden çok defa geçirilebilen bir hastalık.

      Sil
    2. BU yorumu da kendisi sildi..

      Sil
  5. Cerencim çok çok geçmiş olsun! Tam zamanında okudum yazdıklarını. Bizim miniğin de rotavirusu aşı zamanı geldi. Yaptıracaktım zaten ama yazdıkların doğru karar verdiğimin teyidi oldu. Bu sırada senin de dediğin gibi bu sıralar aşı karşıtı bir kampanya var. Hasta hakları aktivistleri diye bir dernek de canla başla çalışıyor bunun için. Aşıların varsa yan etkilerini bilmek ve ona göre hastanın karar vermesini sağlamak önemli ama tümden aşıya karşı olmayı anlayamıyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zaten asi karsiti hareketin bilimsel argumanlari yok. Pseudoscience, yani sahte bilim, alanina giriyor :) Ilk basta bilim camiasi tarafindan ciddiye alinmadi ve yavas yavas koku kurutulmus bazi hastaliklar yeniden hortlamaya ve cocuklari oldurmeye basladi. Simdi buna karsi onlemler almaya basladilar ama bence yapilmasi gereken en acil is, anne babalari bilimsel yontem ve sahtebilimler, safsatalar konusunda egitmek, temel lise kimya bilgilerini varsa hatirlatmak yoksa ogretmek.

      Zeynep K.

      Sil
    2. Ezgi'cim mutlaka yaptır, ben yetişkin olarak çok fena geçirdim Allah korusun çocuk hele bebeklerin nasıl çekeceklerini zorlanacaklarını düşünemiyorum bile..
      Ay haberleri izliyor musunuz, su çiçeğinden okul kapatıldı, korkunç yaaa.. Bu kadar sorumsuzluk olur mu, sen çocuğuna yaptırma başkasının çocuğu senin yüzünden hastalansın! Bu insanları dava etmek hapse atmak falan lazım!

      Sil
  6. çok geçmiş olsun.. mayanın yırtmasına sevindim ama :) onlar hasta olmasın da valla :P
    haşlanmış patates, aç karnına kola, bolca muz, kahveye limon.. belki işe yarar denemelisin..
    biz 2 doz yaptırmıştık oğlanda 2 ve 4 aylıkken. ayy öyle rivayetler var ki bu aşıyla ilgili.. iyiki yaptırmışım dedim bak şimdi..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aman yok bana yemek deme sus :) Su bile içemedim zorla.. Bugün ilk ayran içtim ve anında çıktı tabii ama henüz acıkmadığım için sorun değil, vücut biliyor ne zaman acıkırsam tamam iyileştim demektir :D

      Sil
  7. Çok geçmiş olsun sana, Maya' ya ve eşine. Rota virüsü ben yaptıramadım oğluma tam aşı zamanı ameliyat olma durumu vardı doktorlar yaptırmamamızı söyledi sonrada başka başka hastalıklarla uğraşırken zamanı geçti ve yine karaciğer sorunundan dolayı yaptıramadık. Rota olmadı daha ama olunca nasıl atlatıcaz diye kara kara düşünüyorum, gerçi geçen yaz Adenovirüs olmuştu o da çok zordu ama geçti inşallah rotayı da hafif atlatır. Maya' nın okulunda çocuklardan birinde bulaşıcı hastalık olduğunda diper velilere haber vermiyorlar mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ne yazık ki ilk 12 hafta içinde yapılması gerekiyor. Fakat sanırım bu konuda çalışmalar var, belki ilerleyen yıllarda daha büyük çocuklara ve yetişkinlere uygun bir aşı da çıkar, o döneme dek umarım yakalanmazsınız, dışardan gelince, yemek yenmeden önce vs. bol bol el yıkamak çok önemli :)
      Bulaşıcı hastalıklar ne yazık ki çoğunun kuluçka süresi çok uzun olduğu için onlar haber verdiğinde zaten herkese bulaşmış oluyor, bizim yuvada da böyle oldu, hepsi geçirdi, şu an anne babala geçiriyor :P

      Sil
  8. Çok geçmiş olsun :( Bizde oğlum 10 aylıkken rota virüsü atlattık. Çok zor bir kaç gündü en büyük kurtarıcım emmeyi çok sevmesiydi. Zaten emmek dışında hiç bir şey yiyip içemedi. Doktorumuz emmeye devam ettiği için vucudunda sıvı düzeyinin iyi olduğunu aksi olsa hastanede tedavi görmek zorunda olabileceğini söyledi. Hatta blogda da paylaşmıştım.Sağlıklı günlerimiz çok olsun Sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ay yazık kuzuya yaaa, ne çektiğini ben iyi anlarım..

      Sil
  9. Kusma yazısını yazınca anladım ama moral bozmayayım diye belirtmedim. Bu yıl ve önceki yıl bizde de oldu okuldan geliyor. Ben hariç evdeki herkes geçirdi eren de dahil. Yalnız rotavirüs olduğuna emin misin? Bize doktor stomach flu demişti ki vikide yazdığına göre rotavirüs ile aynı aileden başka bir virüs (galiba nora idi) sebep oluyormuş. Rota virüsü ise daha tehlikeli anladığım kadarıyla muhtemelen sizinki de nora. Geçmiş olsun

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet 2,5 yıl kusmayan çocuk niye kusuyor di mi? :P
      Bunların isimleri de çok hoş oluyor, mikroskop altında da böyle mavili top top bişey, pek sevimli ama gel gör ki perişan ediyor insanı. Stomach flu ya da başka bişey değil ne yazık ki rota, kreşten topluca..

      Sil
    2. Hepsine stomach flu diyorlar sadece etki eden virüs şiddetine göre değişken sanırım

      Sil
  10. ayy çok geçmiş olsun !! Bu virüsün yetişkinlere de bulaşacağını hiç düşünmemiştim. Allah biz İdile yaptırdık bu aşıyı :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ya benim anne babam doktor, ben aşırı hijyenik büyütüldüm şimdi sırayla ne kadar bu tip çocuk hastalığı varsa kızımla beraber geçiriyorum :D Aşı yaptırmanızçok iyi olmuş..

      Sil
  11. Gecmis olsun :(((
    Seneye asiri bagisik bir bedenin olacak. Eminim.

    YanıtlaSil
  12. Ceren, bu hastalığı ben de geçen nisan da çok fena yaşadım, arabistan çöllerinde bi başıma:) Allahım nasıl bir kabustu, su bile içince çıkartıyordum. Geçmişler olsun, umarım ailenize yanaşmaz bi daha o mikrop:p

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ay canım yaaa :( Yalnızken, gurbetteyken çok fena.. Aynen su bile içemiyordum sanki midemde taşlar var, öyle bir şişkinlik kramplar alttan üstten su gibi.. Ay amin uzak dursun hepimizden, süründüren virüs!

      Sil
  13. Geçmiş olsunn:( Allahtan kuzucuk hafif atlatmış ya.Aşıların hepsini yaptırdım bn özellikle bu ülkede helede milyonlarca suriyeli fln varken(çoğu hastalığıda avrupaya onlar tasıdı ztn) aşı yaptırmamayı düşünmek normal degil! Çocuguma gerekmedıkce ilaç fln veren bı anne degılım ama bu aşı olayı başka.Aşının istatistiğine takmış kişiler yan etkileri fln çok abartıyorlar.Bnmde var boyle uzaktan bir tanıdıgım aile.yalnız bir avmnin oldugu rezıdansta yasıyorlar.ordakı elwktrık yoğunluğu&radyasyon hiiiç zararlı değil çünkü. Aksiliklerde ard arda yani murphy seviyo seni hakikaten.Çoook opuyorum inşallah kısa zamanda atlatırsınız ya:(ve ıyıkı aşıyı olmuş maya!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aşı karşıtlığı cahillik değil bence düpedüz kötü niyet, sadece kendi çocuğunu değil başkasının çocuğunu da riske atıyorsun çünkü. Baksana şu habere: http://www.kidspot.com.au/health/baby-health/immunisation/80-students-struck-down-with-chickenpox-in-brunswick-school-outbreak
      80 çocuk!

      Sil
  14. Yanıtlar
    1. teşekkürler :) bugün iyiyim çok şükür!

      Sil
  15. Çok geçmiş olsun tekrar. Ben de her fırsatta söylüyorum. Aşı hayat kurtarıyor. Bu öylesine bir grip aşısı değil ki. Rotavirüsün ciddiyetinin farkına varamamış koca bir kitle var hala ne yazık ki. Bu öylesine bir grip aşısı değil ki reklamını yapıyor olasınız. Neyse çok yazmayayım. Bu konuda benim de sinirlerim geriliyor. Size sonuna kadar katılıyorum. İyi geceler

    YanıtlaSil
  16. ah ceren ah, çok geçmiş olsun. sadece aşı konusunda mı cahilliklerimiz. en basiti ''oto koltuğuna oturmak istemiyor bizimki'' lafına illet oluyorum.
    ''bizim doktorumuz önermiyor o aşıyı'' ve '' ıııı bilemiyorum ben karşıyım aşıya'' cümlelerini duyunca cinlerim tepeme çıkıyor.
    kendinden bahsetmiyorsun be ebeveyn oğlu ebeveyn. bebeğinden bahsediyoruz burda. bebeğin, kanın canın yaaa... bak sabah sabah sinirlendim hatırladıkça.
    yok anacım, çok cahiliz çok.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ay evet ya ona ben de deliriyorum, çocuk camdan atlamak istese atla mı diyeceksin diyorum, ağzım durmuyor. Zamanında Maya bebekken çok ağladığı dönemde benim kendi doktor anne babam bile oto koltuğuna oturtma al kucağına demişti düşün. Ya ağlamasın da ölsün daha iyi..

      Sil
  17. Aşı konusunda ben de aşı Karşıtı aileleri hiç anlayamıyoum. Sadece kendi çocukları değil, okullarındaki kreşlerindeki onlarca/yüzlerce çocuğu da tehlikeye atıyorlar. Gerçekten bu kararı nasıl bir kafa ve vicdanla verebiliyorlar, yok aklım almıyor benim! Ilaç-antibiyotik kullanımına karşı çok titiz ve limitli davransam da aşı tutumum tam tersi!
    Devletin önerdiği/ücretsiz temin ettiği, aşı karnesinde olan aşıların hepsini yaptırdım (rotavirüs dahil) ancak burada ekstra Ücret ödenerek yapılan, standart uygulama dışı aşılar da var. Mesela 2 yaşında yapılan meningokok aşısı bunlardan biriydi. (Ücreti 120€ gibi birşeydi) onu yaptırmadım. Çünkü hem görülme sıklığı çok düşüktü, son 30 yılda sadece 2 vaka görülmüş Avusturya'da hem de menenjit kökenli birçok virüs olmasına ramen bu Aşı sadece birine karşı koruyordu) ama hala da düşünürüm, acaba yaptırsa mıydım diye..
    Size ailece geçmiş olsun, kısa zamanda turp gibi olmanız dileklerimle :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sağol canım, toparladık çok şükür.. :)

      Sil
  18. Ben de yaptırdım ve bu zamanda kadar ishal bile yaşamadık çok şükür ama şöyle bir sorun var ki süt ve yumurta alerjimiz çıktı bu alerjiler de tam açıklanamasa bile rota aşısı ile ilişkilendiriliyor. Ben hala acaba ondan mı oldu diye düşünmeden edemiyorum :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canım süt ve yumurta alerjisi çok sık rastlanıyor çocuklarda, bir çok nedeni olabilir aşıya yorma bence.. Umarım geçer alerji, büyüdükçe bu alerjileri yenen çocukların sayısı az değil.. Ben yeni geçirdiğim için çok beterdi aman süt yumurta alerjisini tercih ederim diyeceğim neredeyse ama haklısın, çok zor herşeyin içinde süt yumurta..! Ay umarım bağışıklığı güçlendiçke geçer biter alerjileri!

      Sil
    2. Süt alerjisinin laktoz intoleransı ile farkı nedir, bunu merak ettim araştıracağım.

      Sil
    3. Sut alerjisi sut ve sut urunlerindeki proteine karsi olan hassasiyet laktoz intolaransi ise sutteki sekere olan hassasiyet.

      Sil
    4. Sağol canım, kısaca okudum bilgilendim biraz.. İş sadece inek sütü olsa kolay ama heryerde peynir altı suyu falan da kullanılıyor ay çok zor! Kolay gelsin tüm alerjik ve intoleranslı bünyelere..

      Sil
    5. Şimdi diğer yazını okuyunca tekrar döndüm baktım buraya. Laktoz intoleransında sütün şekeri rahatsız ediyor. Alerji ile farkı alerjinin ölümcül olması.

      Şöyle ki bir damla süt değdiğinde anaflaksi geçirebiliyor çocuklar, ölüme kadar gidiyor. Benim oğlumun alerjisi bu denli şiddetli. Ben 1 sene diyetle emzirdim, oğlum hala yiyemiyor hiçbirini. Vegan yaşıyoruz sayılır.

      Kaldı ki bu sosyal hayatını da çok etkiliyor. Şu an asosyal bir çocuğum var; çünkü ben hiçbir şekilde tek başına diğer çocuklarla bırakamıyorum bir şey bulur da yer diye. Parka gidiyoruz peşinde birisi. Bir yere gidecek olsak her şeyini ayrı yapıyorsun; ama seçenek de sınırlı ve çocuk da istiyor bir süre sonra. O yüzden gitmiyoruz..

      Geçmiştir diye test yaptırıyorsun geçiyor gibi oluyor, umutlanıyorsun sonra hop başa dönüyoruz. Bir damla değiyor çocuğun suratı kıpkırmızı. Yanımızda epipen diye bir şey taşıyoruz mesela, adrenalin yani, yanlışlıkla yerse falan yapmak için.

      Hiçbiri kolay değil.. Rotayı da ben dönemde araştırdığım kadarıyla herkes bu denli şiddteli yaşamıyormuş. Tabiki çok kötü. Ben de araştırıp yaptırdım da nitekim. Ama özünde tercih meselesi. Alerji teşhisi olana zaten önermiyor doktorlar; bazı bebeklerde doğumdan itibaren belirtiler olabiliyor. Biz ek gıdada anladığımız için zaten yaptırmıştık o aylarda rota aşısını. Hayatın böyle olunca ister istemez düşünüyorsun alakası olup olmadığını. Ben şu anda çocuğum kreşe nasıl gidecek onu düşünüyorum mesela..



      Sil
    6. Ay çok zor bir durummuş, böyle olduğu hiç aklıma gelmemişti :( Allah sabır versin.. Bak Tuba 3 yaşın üstünde nerdeyse yok denecek kadar azalıyor demiş, haydi oğluş da öyle olsun inşallah!

      Sil
    7. İnşallah canım da, benim bir sürü tandıığım var 7 yaşında olup geçmeyen. Yapacak bir şey yok. En azından 4 yaş üstünde devam etse bile çocuk farkında olduğu için dikkat ediyor. Şu an 21 aylık ve tüm bunları algılamak için çok küçük, bulduğu her şeyi ağzına atma derdinde :)

      Sil
  19. Ceren çok çok geçmiş olsun.düşünsene böyle bir şeyin çocuğun başına geldiğini.üstelik yetişkinler kadar şanslı olmayabiliyor çacuklar.bu yüzden rota aşısı mutlaka ve mutlaka yapılmalı,bir dozu yaptırdım diyip ikinci doz atlanmamalı.ya bi de burda bu aşı özel ve baya da tuzlu bir fiyatı var orda da öylemi.bu kadar önemli bir aşının aşı takviminde mutlaka aşı takviminde olması gerektiğini düşünüyorum ben.
    kuzenlerimin aynı yaşlarda çocukları var.bir kuzenim rotanın iki dozunu da yaptırmış diğeri ise ikinci dozun zamanını kaçırmış.iki çocuk da rota geçirdi ve ikinci dozu unutulan çocuk ölümlerden döndü.

    YanıtlaSil
  20. Merhaba rotavirüs yazısını görünce atladım hemen :) benim bebekliğimde bu aşıyı yapılmadığı için ki o zamanlar var mıydı bilmiyorum Rota virüse yakalanmışım . El kadar bebeğim düşün ve derler ki bilenler biz sen son havaleni geçirdiğinde Yaşamaz bu kız deyip suyunu hazırladık . Yorumunu sildiğin zat ne yazdı bilmiyorum ama bence aşılar ciddi anlamda hayat kurtarır, yaşam kalitesini arttırır, hastalığa yakalansak bile hafif atlatılmasını Sağlar. Samet doğduğunda 2 doz halinde yapıldı rota aşıları ve ona rağmen Akka'sında bakteri çıktı . Kaderin cilvesi beni iyi eden kurtaran çocuk doktorumu buldum Eskişehir'de hemen rota aşısını yaptırıp yaptırmadığımı ve çok önemli bir aşı OLDUĞUNU vurgulamıştı. Allah kimsenin başına vermesin hele küçük bebeklerimize yaşamayan bilemez çok çok zor . Çok şey bilen çok yanılır diye bir laf vardır evet teknoloji çağındayız eğitim seviyem
    Z arttı ama bu her konuda yorum yapabileceğimiz anlamına gelmiyor . Hele ki çocuklarımız üzerinde mükemmel annecilik oynayıp bir de bunu böbürlenme böbürlenme yayma Hakk'ını hiç vermiyor . Başlarına gelsin bakalım herhangi bir hastalık senden benden önce koşarlar karaladıkları aşılara . Pes vallahi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ay Çiğdem çok fena oldum okurken :(
      Yorumu ben silmedim, kendi silmiş. Aslında ona çok yüklendik ama kişisel değil, aşı karşıtlarına ben kendi bloğumda yer vermiyorum çünkü bu insanlar bence bir çok insanı korkuyla etkiliyorlar şu amerikadaki tuhaf dini tarikatlar gibiler. O nedenle bu konuya tepkiliyim, sağlık şakaya gelmez.

      Sil
  21. yazınızı ve altındaki yorumları dün gece okudum. ve dünden beri aklımdan çıkmıyor. kızıma 6. ayına kadar olan tüm aşılarını ve ne yazık ki ek olarak da özel bir aşı olan rotavirüs aşısını yaptırdım. ne yazık ki diyorum çünkü alerjik bünyeli bir kızım var ve biz bunu o zaman henüz bilmediğimizden muhtemelen durumu daha kötü hale getirdi. değişen bağırsak hareketleri ve kaka tahlili sonucu amip! (sadece anne sütü alırken ) ve antibiyotik kullanımı. yanlış teşhiş tabi! doğrusu alerji.. ve muhtemelen antibiyotik ile de daha kötü hale gelmiş bağırsaklar.. şuan 9 aylık ve doğru düzgün ek gıda alamıyoruz. hala deniyoruz.. ve ben zaten alerjik bünyeli bir annesi olduğu için kızımın durumunu öngörüp önlem alamazmıydık diye düşünmekten kendimi alamıyorum. evet aşılar birçok ülkede rutin uygulanıyor ama rutin olmayan şey: henüz çevreye adapte olmaya çalışan bir yenidoğanın nasıl çalıştığını bilmediğimiz bağışıklık sistemi tepkileri. ya da rutin olan herhangi bir enfeksiyona antibiyotik vermek rutin olmayansa acaba gerçekten gerek var mı demek.
    yani mesele aşı karşıtı ya da yanlısı olmak değil! şüpheci olabilmek, farklı fikirlere açık olabilmek (tahammülü olabilmek)..
    bu arada çok uzattım mevzu bizim alerjimiz ya da aşının zararları değil tabi..beni dünden beri kara kara düşündüren "bize her yer okul" un yazısına SANSÜR koymuş olmanız..gerçekten çok üzüldüm.. hatta inanamadım..demek ki düşünce özgürlüğüne inandığını savunan insanların da tahammül edemediği fikirler varmış. ya da gerçekten halkın geneli için sakıncalı olabilecek yayılmasının engellenmesi gerekn fikirler varmış.. bilmiyordum.. üzüldüm.. (umarım yayınlarsınız)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Esin, çocuğunuzun yaşadıklarına çok üzüldüm :( Burada alerjiyi atlatan anneler var, onlar size umut olsun, moralinizi bozmayın. Şu an zorlandığınız için bir suçlu arıyorsunuz, haklısınız. Bu nedenle "aşıdan oldu" diye düşündüğünüzü görüyorum. Fakat lütfen çocuğunuzun durumunu rotavirüs aşısı ile ilişkilendirmeden önce doktorunuza danışın ve alerji konusunda bilgilenin çünkü çocuklarda alerjiler çok sık görülüyor ve nedenleri bizim hamilelik öncesi ve sırasında maruz kaldığımız virüs ve bakterilerden, kent kirliliğinden tutun, yediklerimize, ya da bebeğe sütümüzden geçenlere, bizim genetiğimizde getirdiklerimize bağlı olabiliyor. Evet aşıların bunları tetikleyebildikleri bir gerçek ama bilimsel olarak direkt bir ilişki kanıtlanmış değil.
      Gelelim diğer konuya; "bize her yer okul"a sansür koyan ben değilim, kendisi sildi ilk iki yorumunu, ben sadece aşı konusunda çok hassas olduğum ve bu benim bloğum olduğu için, "bundan sonraki yorumlarınızı sileceğim" diyerek son yorumunu sildim. Buna da sansür denmez, sansür koysam direkt herşeyi silerdim.. Herkesin fikri kendine ama aşı konusu şakaya gelmez, benim bloğumda toplum sağlığını ilgilendiren ve cahilce (bilimsel gerçekleri göz ardı ettiği için), bencilce (kendi çocuğunu düşünmemeyi bırak diğerlerinin çocuklarını tehlikeye attığı için) bulduğum bu görüşe yer yok.
      Ayrıca gitmiş o kişinin bloğunda benim yazdıklarıma "küstahlık" demişsiniz, benim cevabım da o kişi tarafından silinmiş. E yani ben bu tezatlığınıza gülmek dışında ne diyeyim bilemedim.. Mevlana demiş ki "bazen diyorum ne olacak söyle gitsin; sonra diyorum söyleyince ne olacak sus bitsin". İmam Gazali'nin daha güzel bir sözü var bu duruma uygun düşen ama haydi, es geçelim anlayan anladı zaten :D
      Bu konuda artık susuyoruz. Siz de susuyorsunuz.
      Aşı karşıtlarına KARŞIYIZ. Nokta.

      Sil
    2. Bu arada kendi kızınızı anlatmış ama bizim yaşadıklarımıza bir geçmiş olsun bile dememişsiniz, olsun, ben sizi ciddiye alıp yayınladım ve cevapladım yine de.

      Sil
    3. evet sanırım olan biteni şuan daha iyi anladım :)
      eğer yazıyı bu şekilde tamamen ortadan kaldırırsanız sizin kaldırdığınıza dair bir şey kalmıyor ortada.. sonra ben de bakıyorum benim diğer yorumum burda çok mesnetsiz kalmış hatta kaba baksana bi geçmiş olsun bile dememişim.. sevgili öğre(t)nen anne de haddimi bildirip susturmuş beni.. en iyisi ben bu yorumu da sileyim.. eveeet "bu yorum yazar tarafından silindi."
      çok mantıklı! ben de diyorum siz o sildi diyorsunuz, Deniz hanım siz sildiniz diyor. (alla alla demiştim ben de) Bence de Deniz hanım silmiş o zaman 
      anlamadığım siz böyle bir blogda bile sansüre bu kadar başvururken, yazılarınıza montaj yaparken, postları sıfırlarken koskoca devleti yönetenlerin ortada sarsılmaması gereken itibarları, dönen yüksek rantları varken neler yapamayacağı.. günümüz Türkiyesiyle ilgili düşündüklerimizi yorumlarımızı birkez daha gözden geçirmek lazım sanki..

      aslında tüm yazdıklarımın özeti şuydu; yazısını sildiğiniz kişinin silinen yazısının altında sizin yorumlarınız hala duruyor ve siz hala onun arkasından hoş olmayan bir şekilde konuşuyorsunuz ya da konuşulmasına göz yumuyorsunuz.. bundan dolayı olan üzüntümü dile getirmek istemiştim. Kişisel gelişime bu kadar önem veren birisinin bu kadar tahammülsüz ve hırslı olabileceği aklıma gelmemişti. Bence bunu bir düşünün lütfen bi terslik yok mu gerçekten yazının altındaki yorumlarda. Kişisel gelişiminize en ufak bir katkım olursa ne mutlu bana ( benim olup olmadığını bilmeme gerek yok ) sonuçta “Öğretmeyi değil, beraber öğrenmeyi amaçlayan bir annelik rehberi” değil mi? Psikolog olan da siz olduğunuza göre .. kolay gelsin 
      bu arada ben diğer yorumumu silmeyeceğim.. öğreten anne bana kimsenin “kendi mekanında” eleştirilemeyeceğini gösterip aşılar, alerji ve bağışıklık sistemi ile ilgili deriiiin bilgileriyle haddimi bildirmiş olsun. Bir de bunu da sileceğinizi düşünerek bunu bir de Deniz hanımın bloğunda ilgili konunun altında paylaşacağım. Beni de sansürlediğinizi görürse eleştiriye tahammülünüz olmadığını görüp olayı kişiselleştirmez daha iyi hisseder. Ya da belki siz daha sonra daha tahammüllü bi anınızda tekrar okursunuz.. beraber öğrenmek dileğiyle..

      Sil
    4. Esin "yazar tarafından silindi" ne demek? Yazar ben miyim yazan kişi mi? E o zaman ben mi silmişim yazan kişi mi? Ay içim daraldı Esin kusura bakma bundan sonraki yazılarını cevaplayamayacağım çok vaktimi ve enerjimi alıyorsun, diğer insanların yorum ve sorularına haksızlık oluyor..

      Sil
    5. Ha bir de, o bloğu takip etmiyorum, istediğin gibi "gıybet"imi yapabilirsin orda, beni tanıyan ne olduğumu biliyor, ben de kendimi biliyorum. Senin kara demenle ak kaşık kararmaz..

      Sil
  22. Bilim yeterince her turlu fikre aciktir ve suphecidir (buna skeptizm denir). Ama mantiksal safsatalarla, yani bilimsel olarak bir degeri olmayan daha cok anektodlar uzerine kurulmus iddialarla ugrasacak zamani da yoktur. Mesela ben simdi ortaya cikip, dunya donmuyor desem, ve bu iddiayi destekleyecek bir bulgum da yoksa, beni ciddiye alir misiniz?

    Asi karsitligi konusunda ortaya atilan iddilar da simdilik sadece mantiksal safsata kategorisinde. Eger birileri bir gun asilarin zararli oldugu konusunda bilimsel bir yontem kullanarak bulgulara ulastigini gosterebilirse, o zaman iddialari hemen ciddiye alinacaktir. Su ana kadar bunu yapan olmadi. Sadece oyle yapilmis oldugu saniliyor, kulaktan kulaga, gunumuzde sosyal medyada bir sayfadan otekine diyelim, gecen soylemler seklinde.

    Bilimsel gelismeleri yakindan takip eden biriyim cunku ben bir bilim insaniyim. Yine de gozumden kacmis bir bilimsel calisma varsa asi karsitligini savunanlar lutfen burada belirtsin.

    Son olarak, evet "halkın geneli için sakıncalı olabilecek yayılmasının engellenmesi gerekn fikirler" bunlar, aksini gosteren bulgulara ulasabilene kadar.


    Zeynep K.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ya zaten sorun bizim gibi bilimle uğraşan insanlarda değil :( Bir de hayatı "koku ve endişe" çevresinde dönen insanlar var, aslında kendi içlerine bakmaları gerekirken nerde endişe duyulacak bir şey gidip ona inanıyor daha da endişelenip radikal kararlar alıyor ve uç noktalara varıyorlar.. Olan çocuklara oluyor, yavrum onlar arada nereye çekiştirilirse oraya... Aslında bu dabir çocuk istismarı türü. Almanya'da şu an "çocuğuna aşı yaptırmayan velilere çocuk yardımı parasının kesilmesi" önerisi var ve büyük ihtimalle kabul edilecek. Yine okulların çoğu şu an aşı kartını istiyor ve aşıları tam olmayan çocuklar kayıt olamıyor. Yine çocuğa ceza.. Zor ya bu iş..

      Sil
  23. Evet, bir de "ama su su doktor boyle dedi" argumani var, ki bahsi gecen blogda kullanilmis hemen :) Etrafta ne kadar kotu politikaci varsa o kadar da kotu doktor var. Tip doktoru olup ta alaninda cok basarili olan arastirmaci arkadaslarimin kendi soyledikleri bir soz vardir: "ezberi kuvvetli olan herkes doktor olabilir". Evet maalesef oyle. Onemli olan bilimsel gelismeleri takip eden, daha da iyisi kendisi bilimsel arastirma yapan, iyi bir doktor bulabilmek!

    Cocuk istismari konusunda kesinlikle katiliyorum. Nasil ki cocuklarin arabada nasil oturtulmasi gerektigi kanunlarla belirlenmis ise, asi isi de bu sekilde "regulate" edilmeli, anne baba insiyatifine birakilmamali.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir de iyi doktor olup, söylediklerinin hastanın kulaklarındaki süzgece takılıp işine geldiği gibi algılanması var ;) Ben bu işin içinde olduğum için bir bilgi verince seansın sonunda evet söyleyin bakalım ne yapıyormuşsunuz? diyorum ki gerçekten doğru anlamışlar mı emin olayım. Sonra ama siz şöyle yapma dediniz diye başlıyorlar, yazık arada çocuk olunca hele..
      Aşı konusunda ne yazık ki "kanun" çıkaramazlar Zeynepçim çünkü 1 çocuk bile zarar görse aşırı tazminat ödemek zorunda kalırlar, o nedenle bu işi ana babaların vicdanına bırakıyorlar.. Risksiz olur mu aşının bir sürü riski var ama hastalığın kendisi ölümcül olunca, bu riskleri alıyoruz. Ben de isterim çocuğum hiç risksiz aşıları olsun sadece ama bu mümkün değil.. Kalbimizin yanında mantığımızı da kullanmamız gerekiyor..
      Ama dediğim gibi burada çok güzel bir uygulama başladı, okullar direkt aşı kartı soruyor ve aşısızsa okula kabul etmiyorlar. İyi okullar bu şekilde yani, bazı maddi çıkarı eğitimden önemli olan okullar ayrı hikaye..

      Sil
    2. Evet en azindan okullara asisiz alinmama uygulamasi yayilmaya basladi. Almanya'da da kizamiktan bir cocuk olmustu degil mi, Berlin'de diye aklimda kalmis. Disneyland'daki kizamik faciasi uzerine CA hukumeti ayni seyi yapti. Simdi burada da ayni konu gundemde. .malum asisiz cocuklarin olum haberleri artiyor. En son Bologna'da asisiz bir bebegi bogmacadan kaybettik :( .

      Sil
    3. Risk konusuna gelirsek. Asilara has ozel bir risk yok, alerji ve immun sistemi ile ilgili bir sorun olmadigi surece. Tum tibbi mudahelelerde ve ilaclarda yan etkiler var zaten. Asinin icinde ne oldugu da belliyken bu kiyamet nedir anlayamiyoruz, anlatamiyorlar. Ama tabii kimseyi ilac almasi, tedavi gormesi icin zorlayamazsin, ayni sekilde asi icin de zorlayamazsin. Tek care egitim. Dogum kursunda ilk asilar anlatilmali bence!

      Sil
    4. Doğru demişsiniz ama haydi kapayalım artık bu konuyu :)

      Sil
  24. Bu yazıyı nedense geç gördüm. Çok geçmiş olsun. Bu arada ne kıyametler kopmuş yorumlarda!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Valla 5 senedir blog yazıyorum ilk defa böyle birşey geldi başıma, tartışmalar fırtınalar :)

      Sil

Anonim yani isimsiz ya da rumuzsuz yorumlara, hakaret, belirli bir gruba karşı ayrımcılık ya da ırkçılık içeren yorumlara, en önemlisi de yanlış bilgi ya da yönlendirici (melisiniz, malısınız'lı) yanlışlar içeren yorumlara BU BLOGDA YER YOKTUR. Bu davranışları yapan kişiler, genel huzurumuz için engellenecektir. Teşekkürler!