12 Ocak 2016 Salı

En az 30dk oyalanabilme garantili oyunlar

Malum 15 günlük kış tatilinden yeni çıktığımız ve yavruyu pek bin şükür ki kreşine kavuşturduğumuz şu ulviii günlerde, ben işe gitmediğim tüm zamanımı kendimle başbaşa ve aklen - ruhen - bedenen dinlenerek ve 15 "tatil"inin yorgunluğunu atarak geçiriyorum (koltukta yatıp, bir yavru manda mutluluğuyla yuvarlanıyorum kısacası). Fakat bu çok hak edilmiş bir dinlenme sevgili dostlar, lütfen laf etmeyiniz, burun bükmeyiniz, göz süzmeyiniz!

Daha önce burada yine yazmıştım 2 yaş çocuğuyla evde yapabileceklerinizi. Şimdi size 15 tatilinde çıldırmadan 2 yaş çocuğuyla evde yapabileceğiniz birkaç oyundan bahsedeceğim. Malum kreşe yollama imkanı olmayan anayı bir yaratıcılık basıyor; analar nasıl karton kutulardan gökdelenler, 5 katlı garajlar falan yapıyor şaşarsınız (bu arada aman yumurta kaplarını kullanmayınız, çiğ yumurtadan geçen çok tehlikeli salmonella gibi hastalıklar var). Ben olayı tamamen rastlantısal götürenlerdenim. Mesela dışarı çıkıyoruz ve oyun parkında kocaman simsiyah bir kuş tüyü buluyoruz, hemen atıyorum cebe. Aa o da ne, orda bir kozalak mı var, asla kaçırmam!

Sonra o günün ganimetleriyle eve dönünce, mesela bu sıra Maya kızılderililere taktığı için kafayı, bir kızılderili şapkası yapmak farz oluyor. Ya da bu sene "karsız ve bahtsız" Avrupa'da "yoktan var eden analar" durdurulamıyor, yavrunun talebiyle hemen pamuktan kardanadamlar yapılabiliyor. Ya da kırtasiyeler sağolsun; rengarenk krapon kağıdı, eski düğmeler, renkli ipler ve 2 yaş grubunun vazgeçilmezi olan çeşit çeşit çıkartmalarla, normal bir yetişkin insana berbat görünen ama "çocuklar yaptı" diyince "aaaa süper şahane mükemmel olmuuuş" yanıtını alabileceğiniz çeşitli soyut sanat örnekleri yaratabilirsiniz. En basitinden "yağmur yağdı, güneş açtı, geldi gökkuşağı" mesela..


Playdough tabii ki hayat kurtarıcı, her tür şekle soktuğunuz yetmediği anlarda manikür seti olarak da kullanabilirsiniz. Ya da renkli karton kağıtlar, uhu, pamuk, çıkartmalar ve "aman allahım çağın buluşu simli kalemler" ile melek kanatları yapabilir, çocuğunuz huşu içinde koşturup evde dört dönerken siz oturup onu izleyerek "yaw nerden buluyor bu enerjiyi?" başlıklı felsefi durumu irdeleyebilirsiniz..

Kış bitmek bilmiyor mu..? O zaman oturun bir kar altında bahar tablosu yapıverin! Kelebekler uçuşsun, kurbağalar koşuşsun, mantarlar ve çiçekler çıksın karların içinden ve mutlaka güneş ışıldasın yahu, özledik güneşi..!

Kısacası 15 tatilde gün aşırı bir sanat "eseri" ürettik ana-kız. 2,5 yaşındaki çocukla evde ve de hala inatla (manyakça) ekransız takıldığımız için, bu tip aktiviteler hayat kurtarıyordu. Burdakilerin tamamını Maya yaptı, ben "bak şunu yap, istersen bunu buraya koy" dedim ve bazen yandan dürttüm azıcık ama %90 Maya üretimi hepsi :)


Bu "eser"lerimizin bir kısmını sağa sola dağıtıyoruz, meraklıları çıkıyor bazen. Gerisini 1 gün sergileyip geridönüşüme yolluyorum. "Yevrum ne kadar sanatsal, ne kadar ressam, ne kadar heykeltraş" diyen şuursuz analardan değilim, bildiğin çöp ayol :D Ama bak hakkını yemeyeyim, geçen ayın başından beri gözleri, ağzı, saçları ve kafadan çıkma elleri olan yüzler çizmeye başladı bizim kız! Afferim di mi, babasına çektiyse yolu açık olsun.. Sanatçıya saygım sonsuz valla bence 100 bilimadamından (ve de 10.000 ekonomistten) daha değerliler sanatçılar. Herkes sanatçı olamıyor dostlar, içinde sanat olmayan da güzel insan olamıyor, o nedenle azıcık yontmak lazım küçükten küçükten der ve selam eder çıkarım..

22 yorum:

  1. Hahahah ben de aynı şekilde bir hafta sonra geri dönüşüme yolluyorum. Bir iki tane sakladığım var. Biriktir biriktir nereye kadar :D Zaten onun eğlencesi yapmasında :)

    Bizimkiler bozuk para yıkamak, dalın ucuna taktığımız mıknatıslı iple kâğıttan yapıp ataş taktığımız balıkları tutmak, seleye çorap atmak gibi oyunları da çok severlerdi :) Ailece resim yapma özürlüyüz de :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O balık oyununun yapılmışı varmış, babannesi bir sürü para döküp almış, sevdi ama 5dk.. :P Dediğin gibi çünkü asıl eğlenceli ve ilginç olan "yapma ve hazırlık aşaması" :)

      Sil
    2. Evet burada da var onlardan ama evde yapmak, balıkları çizmek, kesmek, boyamak çok daha eğlenceli :)

      Sil
  2. :))ne kadan da sanatsal bir ana kız:) ne güzel vakit geçirmişsiniz ama çocukta var bişiyler her çocuk düzenli çalışamaz böyle.ben çok eğleniyorum hamurlarla fln oynarken ne kadar güzel şeyler yapıyorlar.o yumurta kaplarına bn dokunmam bile eşim dizer atar,yumurtayı kırdığım gbi hemen elimi yıkar sonra çırparım değil ki oyun oynayım:)çok ta görüyorum ama.yaw dosyalama yapanlar var(mesela babam haha tum anaokulu eserlerim,babalar gunu kartlarım fln). Onlarca saklama kabı almış eşinin deposunda çocuğuyla ilgili arşiv oluşturan bir kadınla tanıştım.eşiyle senelerdir iş yapıyoruz adam anlatırken abartıyor sanıyordum:)çocuktada sanırım istifleme sorunu var ucunu açtığı kalemlerin ucunu kavanozlara doldurmuş..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kreşten sonra biraz dikkat ve odaklanma süresi arttı Giz. Nedeni sanırım bir ok ocuk olunca istediği ilgiyi hemen göremiyor (hatta bazen hiç göremiyor) ve kendi kendine yetmeyi öğeniyor. Evde tabii 100'de 500 ilgi :P Oynar mı 2dk durup!? Devamlı değiştir başka bişey yap, onu boz başka yap..
      Aslında Gülşah'ın bloğunda çocuklarına birer dosya tuttuğunu görünce benim de aklıma büyük bir kutu alayım, birkaç kıyafetini, bu tip "eser"lerinden hakikaten anlamlı olanları (mesela ilk çizdiği yüzü atamadım malum büyük bir gelişim evresi) ve ona ait tuttuğum bir defteri (bakkal defterine döndü onu da güzelleştirmek lazım) koyayım, büyüyünce vereyim falan dedim ama nerde bende niyetleri işe dönüştürme azmi :D Ama kafamda var bu fikir.. Çok istiflememek kaydıyla. Senin anlattığın örnek ne yazık ki bir psikolog olarak bana "obsesif kompulsif kişilik bozukluğu"nu düşündürdü.. Bu tip istiflemelerde dengeyi bulmak zor olabiliyor, ipin uçu kaçabiliyor..

      Sil
    2. Hiçbirşeyini atmamışlarki bildiğin istifçilik ve sanırım çocuktada var:( Evet o tarz birley iyi bence.Babamdan örnek aldım bnde ilk kesilen saç,ilk diş,ilk ayakkabı,minik bir bodysi,en sevdiği oyuncağı ama ufak yfak şeyler.öbür türlü kutu değil oda lazım olur:) Evet gözlemin çok doğru bnde o yuzden kreş zamanını iple çekiyorum:)

      Sil
    3. Biz dilanın yaptığı herşeyi sakladık bu güne kadar çok da yer tutmuyır merak etme. Şu dikey dosya kutuları var ya onlardan bir tane doldu sıkı şekilde ikincisi de yolda. Neredeyse her gün bir çizim bazen iki çizim yapıyor böyle. Biriktirme konusunda ben de tembelim ama bizde bu işi ciddiye alan kişi baba, o yapıyor :))

      Sil
    4. Gece nasıl çok yer tutmuyor??? Ya bizim 1 haftada yaptıklarımız ortaboy bir IKEA kapaklı saklama kutusunu doldurur rahatça.. Daha da evin girişinde direkt çöpe attığım eve bile sokmadığım "yuvadan gelenler" var onları hiç sayma.. Ben mi fazla abartıyorum evde aktivite işini acaba?? Babalar daha biriktirici evet.. Allahtan eşim dijital biriktirici, direkt eserin fotosunu çekiyor :D Dijital çöp!

      Sil
    5. Üstüste istiflenince sıkı sıkı çok yer tutmuyor valla. Bizim hergün evde ve okulda yapılanlar oluyor işte hesap et epey var

      Sil
  3. Biz 17 aylıkken mahalledeki ana-çocuk merkezinde oyun grubuna katılmıştık. (12-22 aylıklar geliyor) orada bir elişi saati vardı, ve son derece ilginç bizim evde hiç bulunmayan malzemeler ortaya çıkmasına ramen masaya 1 dk bile oturtamadık. Diğer bütün çocuklar ayıla bayıla yaparken, bizimki fırt diye tüyüverip oyuncak Arabaların başına çömüyordu :))) (mum boya, kuru boya, sulu boya, keçeli kalem, baskı/Mühür, parmak boyası, hamur, artık malzeme ve yapıştırmacılk, tebrşir, kara tahta-beyaz tahta-Magnet tahta, Aqua doodle akla hayale gelebilecek her türlü resim-el işini bıkmadan yüzlerce kez denedim. Bırak yarım saati 5 dk oyalayamadım.) 17-22 ay arası oyun grubu, 2,5 yaştan itibaren kreş= şuan 3,5 yaşında. Ve yeni yeni eline boya alıp çiziktirmeye son 1-2 aydır başladı! (Çare pastel boyaymış yalnız onu atlamış olabilirim :p en çok pastel boya çalışıyo) o da sadece karalama ve spiraller Çizme şeklinde, ağız yüz olayına 5 yaşında falan anca gelicez sanırım :)))

    Neyse benim gözlemim şu şekilde, ince motor kasları gelişmemiş çocukların el işi yapması imkansız! Böyle resim ve el işi yapması/ilgisini çekmesi için önce ince motoru geliştirmek lazım. Ayakkabı giymek, Çatal bıçak kullanmak, bardaklara su doldurmak vs. Bunlara vakıf olursa ancak o dediklerini yapabiliyor. Burada olay tamamen gelişimsel mi, yoksa biz ana babalara mı iş Düşüyor onu çözemedim (yani ince motoru geliştirmesi için yeterli imkan vermedim her işini ben mi yaptım acaba? Diye sormaktayım kendime. Gerçi ortalık batar takıntım yok, evin içine kum getiren kadınım ayol ben :) ama sabırsızlık ve tez canlılık beni bitiriyor.)

    Neyse ne diyordum, el işi, resim , DIY candır ve analar için oyalayıcı/gün kurtarıcı; çocuklar için yaratıcılık geliştirici en önemli aktivitedir! Ama çocuk bu tarz işlere ilgi göstermiyorsa altta yatan sebep ince motor kas zayıflığı olabilir. Aaa senin çocuğun ne güzel yapıyor, bizimki yapamıyor diye hayıflanan analar varsa benim gibi, belki onlara fikir verir...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eşim Lego delisi, bizim evde 1-2mt'lik lego gemiler falan var (her misafirliğe gelen erkek büyüleniyor) ve Maya daha 6 aylık falandı ilk Duplo'sunu aldığında. Eşimle oturup yaparlardı ama eşim ok sabırsız, bak öyle değil böyle takılacak falan diyor, çocuk daha takmayı bırak ağzına sokma derdinde. Baktım sinirleniyorlar karşılıklı (biri yapamadığı diğeri kendi kurallarını kabul ettiremediği için (hangisi hangisi bak şimdi bilemedim, karışıyor bazen bu da)) eee yeter dedim mayanın tüm legolarını kaldırdım bir rafa.. Aradan 6 ay falan geçti, indirdim, eh işte ilgilendi, baktım yine aynı sabırsızlık var eşimde, yine kaldırdım. 1,5 yaşındaydı, indirdim ve bu sefer "o la la!" ne güzel oynuyorlar! Yani diyeceğim o ki, baktın ilgisi yok, hemen yoket oyuncağı, 6 ay falan sonra bir daha dene :D Sen benden iyi bilirsin 6 ayda nasıl değiştiklerini..
      Ayrıca arabayla oynamanın da bir sanatı var yahu, herkes eş işi yapsa dünya dantelli berbat bir yer olurdu :D Her çocuk farklı, kimi bakarsın araba tasarımcısı, mekanik mühendis olur ;) Sevgiler

      Sil
  4. Ne güzel şeyler yapmışsınız Maya ile birlikte. Ne senin ne de Maya'nın hakkını yemeyelim ikiniz de harikasınız. Ben de hamileyken teee lise yıllarımda aldığım kadife süslü püslü ve hiç kullanmadığım bir defteri hamile günlüğü gibi bişey yapmıştım. İşte bilirsin şu gün doktora gittim, şu kadar olmuş falan. Sonra bıraktım. Geçen gün açtım baktım, sayfaların çoğu boş. İlk otobüs yolculuğunda kızıma da bilet almıştım. Ve o bileti saklamıştım. Bi de iş için şehir dışına gittiğimde annemle kızı da götürmüştüm yanımda, kızımın ilk uçağa binişiydi. O yüzden uçak biletini saklamıştım. İki bileti de yapıştırdım deftere. Oldu bana bi aktivite :) Ben geri dönüşüme göndermeden önce 548 tane fotoğrafını çekerim gibime geliyor.. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence çok güzel bir fikir bu, hadi yapalım valla, üşenmeyelim, sonra unutacağız bu günlerini. Bu arada ben de saklıyorum ilk uçak biletini (hatta itiraf edeyim seyahat bizim aile için biraz fazla önemli olduğundan sonraki 30 bileti de saklıyorum :P Çöp ev!)

      Sil
  5. Kızımın, bir sanat dalında başarılı olması için elimden geleni yapacağım ama, 1 tanesi 100 bilimadamından daha değerli mi? Kıyaslayamadım. Bence eşitler. :)

    En sevdiği şey, yapıştırma işleri. Yapıştırırken iyi ama makas kullanımı sıfır. Daha ufak makaslar mı var acaba? diye düşünmeye başladım bu ara. Yüz çizmek gibi bir derdi yok, ama sayı ve harfleri, karalama yaptıktan sonra benzetiyor. Komik olan gerçekten benziyor olması. Tersten falan oluyor ama benziyor. Çok nadir de olsa gerçekten söyleyerek çizdiği oluyor. Ama en güzeli hayal gücü. Benim için de, çaydanlık ve fincan diye çizdiği çizgiler var. Gerçekten karalama değil, keskin çizgilere sahip.Tabiki de hiç benzemiyor. Umutlansamda mı saklasam, umutlanmasamda mı saklamasam? :P

    Ben, ev de birşeyleri tutmayı sevmem ama çocuğumun hiç birşeyini atamadım şimdiye kadar.Hamilelikten çıkamayış resmen...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :D bence değerli (kendim biliminsanıyım sonuçta)
      bizim kız solak, solak makası kullanınca şaheserler yaratıyor ama normal makasla gözünü çıkarır oturduğu yerden..

      Sil
  6. Oyunlar tamam da bir de bu çocuklar nasıl bu etkinliklerin başına oturabiliyor onu anlatsan :D Benim 22 aylık oğlum etkinlik yapma gündeme geldiğinde ortada ne varsa savurma kısmıyla ilgileniyor :D Kar yağdırıyormuş o da bir kazanım di mi:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 22 ay ile 30 ay arasında ama çok şey değişiyor be Nesrin ;) Karın keyfini çıkart bence de..

      Sil
  7. Awww o melek kanatları ve "ojeler" :D Sanatçılar konusunda sana katılıyorum, bilim insanlığın ilerlemesi için çok önemli olsa da sanat birey için mükemmel bir terapi aracı, bilim olmasa ölürdüm ama sanat olmasa da (şu ankinden daha çok fazla) delirirdim, ve tek yeteneğim yazmak :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Delirmek mi ölmek mi :P

      Sil
    2. Delirmek de bir nevi ölüm, akıl kontrolü yavaş yavaş gidiyor ve aklın kendisi ölüyor :D neyse iyi ki hem bilim hem sanat var da aklen ve ruhen zinde kalıyoruz :D

      Sil
  8. Harika yazi :)ogreniyoruz evet ogreten anne :) benim minigimde 7 aylik olucak insallah 10 gn sonra bende sasiriyorum nelerle oyalasam ama bos bosda olmasa butun becerileri gelisse diye. Cok guzel kitaplarda mevcut piyasada dr.da ozellikle. Ama fiyatlari anlayamadigim sekilde yuksek. 6 sayfa kitap diyelim 30 tl mesela. Pearson yayinlarindan bahsediyorum belki biliyorsunuzdur :) ne yapalim aliyoruz bir sekilde. Yazilarinizi zevkle okuyorum birgun bende taze siteme beklerim sizi sevgiler. www.saglikliyasamgurusu.blogspot.com.tr

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. E-kitap olarak alabilirsiniz, daha hesaplı.

      Sil

Anonim yani isimsiz ya da rumuzsuz yorumlara, hakaret, belirli bir gruba karşı ayrımcılık ya da ırkçılık içeren yorumlara, en önemlisi de yanlış bilgi ya da yönlendirici (melisiniz, malısınız'lı) yanlışlar içeren yorumlara BU BLOGDA YER YOKTUR. Bu davranışları yapan kişiler, genel huzurumuz için engellenecektir. Teşekkürler!