11 Nisan 2017 Salı

Bebeklerde kolik neden olur, nasıl geçer?

Bu yazı çok yeni anne Tuğba'ya ve diğer tüm bunalmış yeni annelere gelsin :)

Biri kolikli diğeri koliksiz iki bebek büyüttüm. Kolik; kızımda beni tam 8 ay süründürdü. Saat gibi, kitaplarda yazdığı gibi tam 15. günün akşamı bir başladı, tam 8 ay, bazen 2-3 saat hiç kesintisiz, ortalama 8 saat viyak viyak ağladı. Düşünün, normalde yenidoğan bebekler günün 20 saate yakınını uykuda geçirir, hadi diyelim 8 aylık bebek de günün 15 saatini uykuda geçirir (demiş Tracy Hogg), geriye kalan 9 saatin 8'inde sanki etinden et koparıyorlar gibi ağlayan bir çocuk düşünün! Aklımı kaçıracaktım.. Denemediğim şey kalmamıştı, artık o kadar umutsuz bir durumdaydım ki, kim ne dese, birbiriyle çelişse bile her şeyi deniyordum. Çocuğun göbeğine sürmediğim şifalı bitki kalmamıştı, daha önce adını bile duymadığım sebze ve meyveleri 10 öğün yemiş, üstüne avuç avuç kimyon yutup Ağustos sıcağında yün çorapla gezmiştim. Eşimle önce kanlı bıçaklı olmuş, sonra kader kurbanları gibi birbirimize kenetlenmiştik, aylar boyu "neden neden neden?" diye sormaktan içimiz dışımıza çıkmıştı. Öz anam babamla "niye ağlıyor, yazık çocuğa bir derdi var neden anlamıyorsun?" imaları nedeniyle papaz olmuştum. Sonra, aynen başladığı gibi, yine nedensiz bir şekilde birden kesildi.

İkinci çocuğumda ise kolik olmadı, daha doğrusu, ilk 3 ay süresince gaz sancısı oldu ama ağlaması susturulamaz dereceye hiç varmadı, ağlasa bile "kibar kibar" ağladı ve sustu. 3. aydan sonra bu ağlamalar da bitti. Kolikli çocuktan sonra bahtına koliksiz çocuk düşmüş her ebeveyn gibi biz de "aman Allahım, koliksiz çocuk büyütmek ne kolaymış, ya biz ne çekmişiz, yazık bize be" dedik vallahi aylar süren bir deniz yolculuğundan sonra karaya çıkar çıkmaz toprağı öpen garibanlar gibi olduk.. Diyeceğim odur ki; şu an kolik çeken bir ana babaysanız ve yolunuz bu bloğa düştüyse, Allah sabır versin ama yalnız değilsiniz, suçlu hiç değilsiniz, neden bak anlatayım:

Kolik tamamen şans işi, yazılan çizilen herşeyi atın bir kenara beni dinleyin. Diyorlar ki;

1. Doğum zor geçerse, çocuk ya da anne doğum travması yaşarsa kolik olur. Hatta bazı açıkgözler bu "teori"yi direkt nakte dökmüş vaziyetteler, sizi alıyorlar, soyuyorlar, bebeği çıplak karnınıza ters şekilde koyuyorlar ve doğumu sözümona daha güvenli ve mutlu bir şekilde yeniden gerçekleştiriyorlar ve kolik bitiyor. Hahayt. Yok öyle bir şey tabii ki. Ha şu var; bebeklerde bazen doğum sırasında omurgalarda basılar oluyor ve işin uzmanları tarafından uygulanan bir tür baş-boyun-omurga masajı (chiropractic manipulations for colic diye bakabilirsiniz) sonrasında bu bebekler tık diye düzeliveriyor. Bu gerçekten var ve doktorunuza danışmakta, bir araştırmakta fayda olabilir.

2. Doğum sonrası stres bozuklukları, annenin ruh hali hatta mükemmelliyetçi kişilik yapısı, annenin ayağını sıcak tutmaması, gaz yapan besinleri çok tüketmesi vs. koliğe neden olur. HAYIR! Vurun anneye, kolik de onun suçu, her şey onun suçu zaten.. Yok canım! En sinir olduğum demeçler bunlar.. Gaz yaptığı söylenen besinlerin büyük çoğunluğu (soğangiller, baklagiller gibi) süt de arttıran besinler ve annenin bu besinleri kısıtlamasının koliği azalttığına dair HİÇ bir bilimsel veri yok. Üstelik bazı durumlarda annenin sütü stres ve yanlış beslenmeyle gerçekten azalıp, bebek aç kaldığı için ağladığı halde kolik damgası yiyebiliyor. Yine kolikle çok karıştırılan ve çok sık görülen "bebek reflüsü" ve "laktoz intoleransı" da mutlaka doktora sorulmalı ve elenmeli. Stres konusu ise ayrı bir derya.. Tabii ki annenin stresli olması bebeğin de huzursuz olması anlamına gelecektir, aksi düşünülemez. Fakat hangi anne ilk 3 ayda stressiz ki? Yepyeni bir düzen kuruyorsunuz, hiç düşünmediğiniz endişeler devamlı aklınızda dönüp dolanıyor, tamamen size bağlı bir canlının sorumluluğu sizi korkutuyor.. Bundan doğal ne olabilir ki.. Bir de bunun üstüne "al işte sen streslisin, ondan huzursuz bu bebek" denmesi.. Resmen yangına körükle gitmek.. Lütfen bunu diyenleri çevrenizden uzaklaştırın ve kendinizi rahatlatacak aktivitelere, sizi mutlu edecek insanlara yönelin.

Peki ne yapmalı?

Bekleyeceksiniz.. Gerçekten, tek yol bu. İnanın geçiyor, az kaldı, tünelin ucunda ışık var. Kimine vuran bu şans, kimine vurmuyor ve bu hiç adil değil, biliyorum çünkü yaşadım. Ama geçiyor ve bir gün ağlamayı bırakıyor, gülümsemeye başlıyor, sonra yavaş yavaş, çok güzel bir çocuğa dönüşüyor. Diğer sakin bebeklerden daha renkli, daha eğlenceli olması da cabası - ciddiyim, kolikli bebekler büyüdüklerinde çok ilginç insanlar oluyorlar, onlar çevrenizdeyken asla sıkılmaya fırsatınız olmuyor, bu bir gerçek ;) Hatta bazıları diyor ki, tuttuğunu koparan, farklı düşünen, toplumu ileriye götüren liderlere dönüşüyorlar. Olabilir. Bekleyip göreceğiz..

Beklerken; şunları deneyebilirsiniz:

- Şu kitabı okumak
- Bebeği kolunuzun üstüne göbeği geçecek şekilde yüz üstü (kaplan pozisyonunda) taşımak
- Beyaz gürültü videoları, elektrikli süpürge, mutfaktaki aspiratör ya da Beatles dinletmek
- Tane kimyon ve rezene çayı içmek (anne için, süt de arttırıyor)
- Öğrenen Anne'nin diğer yazılarını (burada ve de burada) okumak ;)

Kolaylıklar ve sabır dileklerimle..

11 yorum:

  1. Şu travmatik doğum sonrası, aradan Zaman geçince doğumu simüle etme parodisini ben de aşırı saçma buluyorum. Tanıdığım 8 aylık bir bebeğe yapıldı, sıkıntıların geçtiğini iddia ettiler:) kurşun döktürmekten bir farkı yok :D
    Bir ark.ımın annesi "ilk çocuğum sürekli uyuyan melek bebekti, 2. Si ağır kolikti. Eğer ilk çocuğumda bunu yaşasaydım 2.Yi Doğurmaya cesaret edemezdim" diyor. Yaşamayan bilemez gerçekten, öyle bir nane şu kolik. Allah dağına göre kar verir derler ya, kolik için düşününce çok doğru bir laf bence. Kolikli Bebek anneleri de çok güçlü ve über insanlar benim gözümde :) kolikli bebeklerin büyüyünce eğlenceli insanlar olması tespitine de katılıyorum. Benim de tanıdığım kolikli bebekler hep öyle oldular ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İşte sen bişeye "inanınca" herşey mümkün durumu.. İnanç gücüyle toplumlar uyutuluyor / yönetiliyor..
      :D Bende de tam tersi, "bundan kötü olamaz ya" mantığı ki sonradan çok duydum ikinci çocukta da kolik yaşayanları.. Korkunç bir şey.. İlki koliksiz ikinci kolikli olunca da insan sudan çıkmış balığa dönüyor.. Of düşmanıma bile kolikli çocuk vermesin Allah!

      Sil
  2. Ahhh işte en sevmediğim ve korktuğum şey aylarca ne çektim ben bilirim.Çocuğu accık ağladı diye "ayy benimkide kolik herhal" diyenleri görünce sinirimden kendi kendimi yiyordum.Morarana kadar ağlarken acile gidiyordum gece orada bekleyenler akıl veriyordu yok kimyon ye,incecik giyinmişin göğsünü iyice sar vs diye tam dr girerken sustuğu çok oldu.Sonra bir masaj önerdiler suyun içinde onun için küvet yaptırdık ohhh misss çok azaldı o masajdan sonra ve ztn 9aylık olmadan bir anda bitti.Geçiyor hakikaten geçiyor ve bitiyor hatta o dönemler daha az hatırlanıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ya ben de bir tokat aşk etmek istiyordum böyle miykmiyk iki ağlayıp susan bebeğin annesi "bizimki de çok ağlıyor" diyince :D Hatta çocuğun ağlamasını kaydetmiştim telefona nasıl kafayı çizdiysem, "bak öyle değil böyle ağlar kolikli bebek" diyecektim :D

      Sil
    2. İkinci sorun (sildim nedenini anlarsın) "evet, düzenleme yapıyorum, çok yakında bilgi gelecek"

      Sil
  3. Peki hem kolik hem reflulu hem alerjik hem cmv hastaligi olan bir bebekle olmeden ve oldurmeden 8 ayi geciren ve ilk kez sadece gezmek amaciyla disari cikip onun da diger bebekler gibi aglamadan 1 saat durabildigini gorunce sevincten aglayan, fotograf cekip herkese yollayan, parkta tanimadigi insanlara kendini cimdikleten ( acaba ruyami diye) cebindeki tum parayla kedilere mama alip dagitan ve daha bir suru sevinc gosterisi yapan benim o igrenc 8 ayi bile ozlemem. Annemin aman Allah korusun onu buyutmen 10 bebek buyutmekten zordu yapma sen kardes bosver demesi. Esimin bir daha ayni seyleri yasamaya gucum yok hala metroda falan aglayan bebek duyunca tuylerim diken diken oluyor demesi. Yani ennnn zor kismini ceken ben bile bebek/ bebekligini ozluyorum. Ucundn azcik yardim edenler hala travma yasiyor :)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Offf, geçti neyse ki! Şimdi keyfini çıkartma zamanı :D :P
      Ağlayan bebek duyunca ben de çok fena oluyorum ama anne için çok üzülüyorum artık bebeğe de gizlice sinirleniyorum "sus evladım yazık annene" diyorum :D

      Sil
  4. Kolik ne fena bir şey. Bebekledikten sonra beni en çok korkutan ikinci şey kolik. İlkini blogda yazmıştım, kedim ve bebek ikilisi konusunda sorun yaşamama neden olacak herhangi bir şeyle karşılaşmak. Çok araştırmadım ama hiçbir neden ile ilişkilendirilememiş mi bu sıkıntı? Nerede bu Norveçli bilim insanları? :) Çevremde bildiğim ve gördüğüm hiç kolikli bebek olmadı, ama annemin aktardığı kadarıyla galiba ben öyleymişim. Anneden bebeğe aktarım oluyor mu acaba?
    Bu arada aklıma şöyle bir şey geldi, psikologlara genel olarak sorun çözücü gözüyle bakılıyor ya, "E sen psikologsun, anlamadın mı şimdi sorunu neymiş? Çözemedin mi, hımmm." gibi geri bildirimler geliyor mu sana acaba? Valla duyarsam ağızlarına yerler anne terliğini.:D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kedili hamilelerde çok sık görülen toksoplazmadan bahsediyorsunuz, kedilerin parazitlere karşı aşılanması çok önemli, yoksa hamilelikte ve bebekli evlerde kedilerin köpeklerin olmaması için hiç bir neden yok hatta alerjilere daha az rastlanıyor, hayvan sever çocuklar insan sever çocuklar oluyor vs vs.. :)
      Kolik biraz genetik diyorlar ama korkma sen, olumlu düşün, olumlu olsun :D
      Psikoloğum ama herşeyin tek bir nedeni olmadığını bilen psikoloğum ;)

      Sil
  5. Allah yardım etsin tüm kolik annelerine benim çocuğum yok ama çok korkuyorum. Çocuk zor bakımı daha zor insanların aşırı bilmişlikleri daha daha zor Ahkam kesmeleri ayrı Allah yardım etsin. Tüm annelere

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :D Aman siz bu bloğu okumayın, ben höt höt yazıyorum, beni okuyan çocuk yapma kararını gözden geçiriyor :D Şaka bir yana, çocuk hem harika, hem çok zor bir şey, neden yapılır derseniz, hayatınızdaki "sevgi" öyle bir katlanıyor ki.. Tarifsiz.. <3

      Sil

Anonim yani isimsiz ya da rumuzsuz yorumlara, hakaret, belirli bir gruba karşı ayrımcılık ya da ırkçılık içeren yorumlara, en önemlisi de yanlış bilgi ya da yönlendirici (melisiniz, malısınız'lı) yanlışlar içeren yorumlara BU BLOGDA YER YOKTUR. Bu davranışları yapan kişiler, genel huzurumuz için engellenecektir. Teşekkürler!