28 Haziran 2017 Çarşamba

Çocuklarda yabancı cisim yutulması (olmazsa olmaz bir annelik klasiği)

"4 senedir bebek ve çocuk büyütme, annelik konularında akla gelen gelmeyen herşeyi yazıyorsun, daha ilk defa mı bu konuda yazdın, aklın neredeydi?" diyeceksiniz, haklısınız.. Zira 0-3 yaş arası çok sık rastlanan bir durumdur bu "boğaza yabancı cisim kaçması ya da yutulması". Ama benim başıma ikinci çocukta geldi, başına gelmeyince önemini de anlamıyor insan.

Maya gibi değil, bu Lukas ne bulsa ağzına atıyor. 6. ayda başladığımız BLW (kendi kendine yiyen çocuk yapmışlar) nin de etkisi var sanırım, gördüğü herşeyi "yer misin, yemez misin?" testine tabi tutuyor. Bir de ilk çocukta işim kolaydı, ufak parçalı oyuncak zaten yoktu ortamda. Yutulabilecek şeyleri çocuktan uzak tutmak kolaydı, ilgi devamlı onun üstündeydi, devamlı gözgöze dizdize bağlanma odaklı ebeveynlik (attachment parenting) halindeydik. Şu an bu halime totomla gülüyorum çünkü ikinci çocukta kitapların tamamını sobada yakma ve direkt mağara adamı ebeveynliğine bağlama kıvamına geldik. Haliyle gariban kendi kendine büyüyor.. Ortamda 4 yaşında bir abla olunca, etraf ufak hatta mikroskopik parçalı lego vs. kaynıyor. E adam oldu 9 aylık, hafiften başladı hareketlenmeye, etrafı incelemeye, kurcalamaya..

Bu yandaki fotoğrafta eksik parçayı bulunuz... Yaa, deneyimli anneler hemen buldu, resmen nöropsikolojik reaksiyon zamanı testi gibi birşey bu, annelik deneyimi arttıkça eksik parçayı bulma hızı da artıyor.. Dolayısıyla, evet orda eksik bir diş var ve ben bu tarağı Lukas'ın elinden kaptığımda (nerden ne zaman kapmış, onu valla ben de bilmiyorum ama gözüm pembe tarak kemiren bir çocuğa takılınca ben bir panik..) o diş orda mıydı, yoksa hep mi eksikti hatırlayamadım. Al sana mis gibi paranoya..

Neyse ki ilk çocuğum obsesif. Kibarcası: çok dikkatlidir teyzeleri, en ufak detayları bile kaydeden bir görsel hafızası var :P İlk defa obsesifliği işe yaradı, affetim be Maya kedi olalı bi fare tuttun, helal olsun dedim.. Maya çabuk gel dedim, bam bam bam koşarak geldi. Bu tarak hep mi böyleydi, yoksa bu diş şimdi mi düşmüş dedim, aldı eline tarağı Sherlock, inceledi ve "hayır hep böyleydi" dedi, döndü totosunu yürüdü gitti.

Tabii annelik bu, yine de güvenemiyor, hemen rahatlayamıyor insan. Aklıma türlü şeyler geliyor, oyuncağın içinden çıkan pili yutup, fark edilmediği için ölen çocuklar.. Yuttu sandığımız cismin boğaza takılması, soluk borusunu tıkayan fındık fıstıklar.. Öteyandan gereksiz evham yapıp çocuğu alıp doktora koşmak ve midesine laringoskopik tekniklerle göz attırmak falan da istemiyorum. Kıyamıyorum, totosundan çıkar heralde rahatlığına vakıf olmak istiyorum, üf.. İlk çocuğun gözlemciliğine güvenmek mi, güvenmemek mi derken.. aklıma geldiii: "bunun babası da tasarımcı beyaa". Tabii "koş Sevim, iki numara tarak dişi yuttu" şeklinde değil de, "ya bu tarağın dişi kopuk muydu böyle, yeni mi kopmuş?" şeklinde lanse ettim olayı, yoksa "sen oğluma bakamıyorsun" der kel kazım, neme lazım.. Cevap geldi: "ya evet o tarakta tek diş eksik ve maya ikide bir bu nedenle yakınıyor, sana hiç denk gelmedi mi?" dedi bizim bey... Ohhh. Bir rahat nefes aldım.

Şurada çok bilgilendirici bir video var. Özetle, bu durum başınıza gelirse ve emin olamazsanız, zaman geçirmeden doktora koşmak dışında yapılabilecek hiç bir şey yok.. Acil durumlarda ise, özellikle yemek borusuna kaçan cisimleri hemen Heimlich manevrası ile çıkarmaya çalışmak, çamaşır suyu gibi temizlik maddelerinin içilmesi durumunda kustutmaya çalışılmadan hemen bol soğuk su ya da süt içirilip (seyreltmek amaçlı) hastaneye koşulması, yanık ya da haşlanmalarda hemen en az 10dk soğuk suya tutularak hastaneye koşulması (asla yoğurt diş macunu sürülmez) ve özellikle yaz mevsimi de geldiği için boğulmalara karşı alınacak önlemler ve ilkyardım bilgilerimizi tekrar tazeleyelim.

11 yorum:

  1. Cam yutarsa mideye kesmeden indiyse bir sorun yok orada eriyormuş. Ha, benden söylemesi sekiz dişi çıkmış bir yaşındaki çocuklara çay bardağıyla su içirmeye kalkmayın, çatırt diye ısırıp ağzındam cam parçası toplamanız pek olasıdır. Tecrübeyle sabit anacım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ay cok iyi hatirlattin handan.. ama cam nasil midede erir yahu aklim yatmadi..

      Sil
    2. Asidik ortam ya, keskinliği gidiyormuş.

      Sil
  2. Kızcağıza o kadar obsesif obsesif dedin, günü yine Maya kurtardı :D Ay Allah korusun umarım küçük foodie'mizin başına birşey gelmez :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :))) ne bulsa agzina atiyor, biri anal donemde oburu oral donemde, freud carpti beni..

      Sil
  3. Mini sherlock harika:)Benim burnuma damlanın tıpası kaçmış 9Eylüle vardıklarında mosmormuşum sürekli başıma kakarak tedbir için sıkıştırır annemler.Yalnız o legolar fena ya yapmaaı bi dert,ıncık cıncık toplaması bi dert,bi tarafına batsa acısı fena birde mini boyun yutma olasılığı..safi dert valla.Bu arada şu çocucuğu 4 tane 25krş yutan babayı bılıyormusun? Dr sorunca 1tl yuttu demiş:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahahahaah ay iste o baba ben olmak istiyorum ya rahat vurdumduymaz missss

      Sil
  4. Geçmiş olsun.... Bizim oğlan hiç bir şeyi - yemek dahil - ağzına istekle sokmazdı bebekken ve toddler iken; ama 4 yaşından sonra kardeşi ile birlikte her şeyi ağızlarına sokmaya başladılar. Neyse ki hala yaşıyorlar :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hahaha ay bir de yuttuklari ve fark etmediklerimiz vardir kesin..

      Sil
  5. 1 yasimda halamin kristal kolyesini koparip 3 top kristali yutmusum. Sonra cikmis:)) hala halamda durur o kolye. Kristaller findiktan buyuktu. Bisey olmaz yani taragin disinden:)) herhalde:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kuzenim de toka yutmus hem de annemle teyzemin ortasinda otururken, yani birden sacindan tuttugu gibi hop atmis ve yutmus :))) Cikmis ama cikana dek hepsi perisan olmuslar, resmen bokunda boncuk buldu degimini yasamislar ailecek..

      Sil

Anonim yani isimsiz ya da rumuzsuz yorumlara, hakaret, belirli bir gruba karşı ayrımcılık ya da ırkçılık içeren yorumlara, en önemlisi de yanlış bilgi ya da yönlendirici (melisiniz, malısınız'lı) yanlışlar içeren yorumlara BU BLOGDA YER YOKTUR. Bu davranışları yapan kişiler, genel huzurumuz için engellenecektir. Teşekkürler!